شرکت‌های ترکیه درصدد افزایش همکاری با ایران هستند
شرکت‌های ترکیه درصدد افزایش همکاری با ایران هستند

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت: طی ۲ سالی که من در ترکیه حضور دارم هیچکدام از شرکت های این کشور به خاطر تحریم به دنبال توقف همکاری با ایران نبوده است بلکه در شرایط تحریم شرکت‌های ترک به دنبال گسترش مراودات با کشور ما با استفاده از ظرفیت‌های موجود هستند.

محمد فرازمند روز سه شنبه در ارتباط ویدیوی با استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما با کشورهایی همچون چین و هند بلوکه شدن منابع‌مان است که خوشبختانه هیچ منبع بلوکه شده ای در کشور ترکیه نداریم.

وی اظهار کرد: در حدود ۱۵ میلیون دلار در دوره تحریم های جدید در بانکهای خصوصی ترکیه مانده است ولی این مشکل در بانک های دولتی ترکیه وجود ندارد و به راحتی توانسته ایم از منابع مان در این کشور استفاده کنیم.

فرازمند با اشاره به اهمیت ارتباطات بین ۲ کشور، اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز همواره در روابط ایران و ترکیه نقش مهمی ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه کشور ترکیه یکی از همسایگان بسیار جدی و پراهمیت برای جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی با شرایط بسیار ناخواسته ای مواجه شدیم که تاثیر بسیار زیادی در حجم مراودات ایران و ترکیه داشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه ادامه داد: اولین ضربه ای که در روابط ایران و ترکیه به وجود آمد قطع صادرات نفت بود که در حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد صادرات ما به ترکیه را شامل می شد و این موضوع موجب شد مبلغ بسیار زیادی را در مبادلاتمان با ترکیه از دست دادیم.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا تجارت جهانی را برهم زد و این موضوع ضربه دیگری بود که به روابط تجاری ایران و ترکیه وارد شد، اظهار کرد: تلاش می کنیم مناسبات اقتصادی و سیاسی خود با ترکیه را در این بازه از طریق تماسهای ویدویی ادامه دهیم.

فرازمند با اشاره به کاهش میزان حجم مبادلات بین ۲ کشور، گفت: حجم معادلات تجاری ما با کشور ترکیه در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۱۰ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۹ میلادی در حدود ۶.۳ میلیارد دلار و در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۰ میلادی نزدیک ۳ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: به دلیل اشتیاق زیادی که در سطح رسمی و مردمی برای تقویت روابط بین ۲ طرف وجود دارد ناامید نیستیم و مطمئن هستیم با برطرف شدن کرونا و رفع تحریم ها شاهد گشوده شدن ظرفیت ها و بالا رفتن حجم تجارت ۲ کشور خواهیم بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با اشاره به ظرفیت حمل و نقل ریلی بین ۲ کشور ، گفت: در سه ماهه اول  شیوع کرونا ظرفیت حمل و نقل از راه آهن “رازی” به “کاپی کوی” در حدود سه برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: طرح اتصال نقطه دوم ایران با ترکیه نیز ( خط راه آهن “جلفا” به “چشمه ثریا” ) مطرح شده است که طرفهای ترک بسیار استقبال کرده اند و به دنبال عملیاتی شدن این پروژه در سال ۲۰۲۱ هستند.

فرازمند اضافه کرد: درخواست های زیادی از طرف هلدینگ های بزرگ ترکیه برای فعالیت در جمهوری اسلامی ایران به خصوص استان آذربایجان شرقی داریم که این نشان از علاقه سرمایه داران ترکیه برای سرمایه گذاری در ایران است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان مسوولیت توسعه روابط و همکاری های اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه را به استان آذربایجان شرقی محول کرده است.

محمدرضا پورمحمدی افزود: آذربایجان شرقی با بیش از پنج هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی یکی از قطب های صنعتی کشور و همچنین از مراکز مهم معدنی کشور است به طوری که دارای رتبه اول معادن مس، طلا و کانی های غیرفلزی است.

وی ادامه داد: تبریز از دیرباز به عنوان مرکز بازرگانی و تجاری مشهور بوده و بازار تبریز طولانی ترین بازار مسقف خاورمیانه است.

پورمحمدی با اشاره به موقعیت استراتژیک و جغرافیایی آذربایجان شرقی گفت: ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک با همسایگان شمالی خود داریم و مرزهای ایران و ترکیه در طول ۴۰۰ سال گذشته همواره مرز امن و مناسبی برای مراودات اقتصادی و تجاری و بازرگانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه روابط دیرینه خوبی بین ایران و کشور دوست و برادرمان ترکیه برقرار بوده است، اظهار کرد: افق تعیین شده برای حجم تجارت بین ۲ کشور ۳۰ میلیارد دلار است .

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تا شرایط مطلوب فاصله زیاد است و به دنبال توسعه فعالیت های تجاری، کشاورزی، صنعتی و دانشگاهی بین ۲ کشور هستیم.

وی بااشاره به علاقمندی تقویت همکاری های تجاری بین تجار ترک در ایران، ادامه داد: ۴۰ درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک سرمایه گذاری تبریز متعلق به صنعتگران ترکیه است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: اولین درخواست ما این است که ترتیبی اتخاذ شود تا ارتباطات فعالان حوزه های تجاری، صنعتی و تولیدی دو کشور بازنگری و تقویت شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در ارتباطات تجار بین ۲ کشور گفت: تنگناهایی همچون مشکلات بانکی، مسایل مربوط به نقل و انتقالات، مشکلات بازرسی کالاهای صادراتی به خصوص در مرز ورودی ترکیه، بازنگری در تعرفه های ترجیحی و مشکلات ترانزیتی که در هر دو طرف وجود دارد که نیاز به دیدار مسولان سیاسی و فعالان اقتصادی است.

پورمحمدی افزود: توانمندی های بسیار زیادی در حوزه های مختلف را دارا هستیم که نیاز است به اطلاع فعالان اقتصادی کشور ترکیه برسانیم و عزم دولت و مسوولان استانی به تقویت روابط با کشور ترکیه است.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، در این نشست رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه مشکلات مربوط به افت حجم تجاری بین ۲ کشور ، رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز نیازمندیهای استان و کشور در بخش کشاورزی و نهاده های دامی و معاون اتاق بازرگانی استان نیز  مشکلات تجار آذربایجان شرقی در خصوص حساب های بانکی در ترکیه را مطرح کردند.