برگزاری همایش بانوان سفیر اهدای خون ادارات دولتی در انتقال خون استان آذربایجانشرقی
برگزاری همایش بانوان سفیر اهدای خون ادارات دولتی در انتقال خون استان آذربایجانشرقی

تبریز- پایگاه خبری بامداد فردا- همزمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر، همایش بانوان سفیر اهدای خون سازمان ها و ادارات دولتی با حضور مشاور و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری در اداره کل انتقال خون استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بامداد فردا، در این مراسم زهرا کوهی مشاور و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اظهار کرد: امروز بانوان ایرانی توانسته اند با الگوگیری از سیره تابناک حضرت فاطمه زهرا (س) ، الگوی مناسبی به زنان عالم ارائه دهند.

وی افزود: تقریبا ۴۹.۵ درصد از جمعیت استان را زنان تشکیل می دهند. وقتی در حوزه اثرگذاری و گفتمان سازی و ایجاد یک فرهنگ در حوزه های مختلف جامعه سخن می گوییم ، به یک قشر خاص اشاره نمی کنیم بلکه به هر دو قشر مردان و زنان اشاره داریم. بعضی وقت ها بعضی فرهنگ ها در جامعه خودش را نشان می دهد، که باعث می شود از هدفی که در خلقت وجود دارد، دور شویم.در نگاه تمدنی اسلام بانوان جریان ساز و گفتمان ساز هستند و نقش آن ها در جامعه و خانواده پر رنگ است.

کوهی بیان کرد: یقینا سلامتی جزء مولفه ها و شاخص های اولیه در زندگی اجتماعی و فردی هر جامعه است. اما ما مواجه هستم با حوادث مختلف از قبیل: تصادفات جاده ای ، اعمال جراحی و بیمارهای خاص که در استان ما نسبت به سایر استان ها کمی بیشتر است و این امر طلب می کند اقشار مختلف جامعه در امر خیر اهدای خون پیش قدم شوند. در اینجا نفش بانوان بویژه بانوان کارمند ادارات بسیار ارزشمند است تا بتوانند فرهنگ اهدای خون را بین خانواده و همکاران خود ترویج دهند.

مشاور و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری با اشاره به توسعه مشارکت بانوان این استان در حوزه های عام المنفعه ، خیر خواهانه و فعالیت های اجتماعی عنوان کرد: امروز این مشارکت ها در تمام زمینه ها گسترش یافته و آثار خیر و پر برکتی به همراه داشته است.

وی خاطر نشان کرد: بانوان استان آذربایجانشرقی هم اکنون با اقدامات و فعالیتهایی نظیر مدرسه سازی ،تشکیل مجامع خیریه ، دستگیری از ایتام و سرپرستی خانواده های بی بضاعت در تمام صحنه ها حضور موثری دارند.

مشاور و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همچنین با بیان اینکه در حوزه سلامت و علوم پزشکی هم چهره های موفقی در بین بانوان استان وجود دارد، ابراز داشت: بهره گیری از توان علمی و تجارب این افراد برای سایر دختران و زنان علاقمنددر منطقه، بسیار مفید خواهد بود.

دکتر مهدی رسولی مدیرکل انتقال خون استان آذربایجانشرقی در این مراسم ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر با تاکید بر اهمیت ترویج اهدای خون در جامعه بویژه در میان بانوان گفت: بانوان مشارکت پایینی در اهدای خون دارند و این میزان کمتر از پنج درصد می باشد.

وی افزود: نرخ مشارکت زنان در اهدای خون در کشورهای توسعه یافته بیش از ۵۰ درصد است.

دکتر رسولی با بیان اینکه در سال گذشته به ازای هر ۹ دقیقه یک محصول و فرآورده های خونی را در مراکز درمانی استان توزیع کردیم ، یادآور شد: چون عمر سلول های خونی کوتاه است ، اهدای خون باید به طور مستمر انجام شود.

وی ادامه داد: گلبول قرمز چه داخل و یا خارج بدن باشد ، تحت شرایطی که نگهداری می کنیم ، ۳۵ روز بیشتر عمر نمی کند و از این رو اهدای خون یک کار مداوم و همیشگی است.

گفتنی است در حاشیه این مراسم به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر ، از سه نفر از دخترانی که برای اولین بار خون اهدا کرده بودند ، با اهدای لوح و هدایایی تقدیر بعمل آمد.

شایان ذکر است در پایان این همایش، بانوان سفیر اهدای خون ادارات دولتی استان ، از بخش های مختلف انتقال خون ، اعم از پخش خون، فرآورده های خونی ، اتوماسیون و سالن آزمایشگاه بازدید کردند.