پیشرفت  ۹۵ درصدی خط آهن بستان آباد – تبریز
پیشرفت  ۹۵ درصدی خط آهن بستان آباد – تبریز

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: خط‌آهن بستان‌آباد- تبریز در حال حاضر با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی، در مراحل آخر خود قرار دارد.

خیرالله خادمی روز چهارشنبه به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در بازدید از ایستگاه راه‌آهن خاوران و بخشی از خط ریلی بستان‌آباد- تبریز بر رفع نواقص این پروژه و بهره‌برداری از آن تا پایان سال جاری تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه خط‌ آهن بستان‌آباد- تبریز به طول ۴۴ کیلومتر در دست اجراست، گفت: این پروژه از جمله پنج پروژه مهم ریلی کشور است که امسال افتتاح می‌شود و تا پایان سال آینده نیز سه پروژه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عملیات عمرانی ایستگاه خاوران و ریل‌گذاری مسیر به اتمام رسیده است، افزود: برخی کارهای تکمیلی مانده است که با اجرای آنها تا پایان سال تلاش می‌کنیم این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

خادمی با اشاره به تصویب ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح ریلی در سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت:‌ ۳۷۰ میلیارد تومان از این مصوبه تاکنون تخصیص یافته است و با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه در صورت تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان باقیمانده، این خط ریلی ظرف یک ماه آینده آماده بهره برداری می شود.

وی اعتبار هزینه شده برای این طرح را تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای پرداخت بدهی ها به پیمانکار و مشاوران پروژه مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به احداث طولانی ترین تونل راه آهن کشور به طول ۲ هزار و ۸۰۰ متر در مسیر راه آهن بستان آباد- خاوران ادامه داد: در زمینه ساخت سازه های این محور روش های نوین با استفاده از ابزار و امکانات بومی و دانش مهندسین ایرانی به کار رفته که در نوع خود مثال زدنی است.

خادمی از مردم آذربایجان شرقی و تبریز به خاطر تاخیر در اجرای پروژه که به خاطر مشکلات منابع مالی اتفاق افتاد، عذرخواهی و اظهار امیدواری کرد: با افتتاح این مسیر، بتوانند با سرعت و سهولت بیشتری مسیر تبریز تا تهران را طی کنند.

راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و از ایستگاه موجود میانه آغاز می‌شود و با گذر از مسیری نسبتا کوهستانی از شهرهای ترکمن‌چای، بستان‌آباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران می‌رسد و در نهایت به ایستگاه راه‌آهن موجود تبریز متصل خواهد شد.

میان‌بری که در پروژه راه‌آهن تبریز-میانه ایجاد شده است، نزدیک به ۱۳۰ کیلومتر از مسیر تبریز- تهران کمتر کرده و زمان سفر از تبریز به تهران را نیز حدود ۴ تا ۵ ساعت کاهش می‌دهد.

مسیر ریلی جدید میانه تا بستان‌آباد آذرماه سال ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت .

با بهره‌برداری کامل از پروژه راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.