پای غیرت ایرانی در راهپیمایی روز جهانی قدس در میان است
پای غیرت ایرانی در راهپیمایی روز جهانی قدس در میان است

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-روز قدس امسال با جنایات اخیری که رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و کنسولگری ایران در دمشق اعمال کرده است، بی‌شک رنگ و بوی دیگری دارد اکنون مردم غیور و ولایتمدار آذربایجان شرقی آماده هستند تا نفرت و انزجار خود نسبت به حملات وحشتناک این رژیم جعلی را به دنیا نشان دهند.

مرداد ماه سال ۱۳۵۸ بود که همزمان با نخستین ماه مبارک رمضان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل اعلام کردند که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روزقدس» نامگذاری می‌شود.

این حساسیت امام (ره) به مسئله فلسطین، نشان از آینده نگری و بینش ایشان از تحولات آینده این قطعه از دنیا بوده که امروز متحمل وحشی ترین حملات و جنایات انسانی است.

امام خمینی(ره) در آن سال، طی بیاناتی با اشاره به دست درازی رژیم صهیونیستی به اراضی مسلمانان، گفتند: منازعموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن، ‌به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیزباشد، به عنوان روزقدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند. ازخداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. (صحیفه، ج ۸، ص ۲۲۹)

بینش امام(ره) در تعیین این روز باعث شد تا مسئله فلسطین به یک مسئله جهانی تبدیل شود و حداقل یک روز در سال، توجه مردم دنیا به زنان، کودکان و مردانی که از جان خود در راه آزادی و خاکی که حق پدری آن‌ها است، می‌گذرند، جلب شود و راهپیمایی مردم ایران در روز قدس و حمایت آن‌ها از مردم مظلوم فلسطین سرتیتر خبرگزاری‌های مطرح دنیا شود.

مردم فلسطین حدود ۱۰۰ سال است که در اشغال رژیم منحوس صهیونیستی قرار دارند و بارها جوانان، کودکان و زنان این دیار، قربانی حملات نیروهای صهیونیستی شده‌اند و خونشان به ناحق ریخته شده است.

مظلومیت این مردم تا سال پیش به جز راهپیمایی روز قدس، گاه شاید در انتشار تعدادی تصاویر خلاصه از گوشه این جنایات دیده می‌شد و سکوت جهان در برابر این جنایت قرن جای سوال داشت.

یکی از دلایل اصلی و شاید حتی مهمترین عامل سکوت دنیا در برابر این جنایات، پنهان ماندن مظلومیت مردم از چشم مردم دنیا در اثر بازی‌های رسانه‌ای آمریکا و اسرائیل و همدستانشان بود که گویی چشم مردم را طی این یک قرن از واقعیت‌ها دور نگه داشته و جای جلاد و قربانی را تغییر داده بودند اما دیری نپایید که رژیم صهیونیستی، چهره واقعی خود را نشان داد و همچون گربه‌ای که در گوشه‌ای گیر می‌افتد، چنگ‌های خود را نشان داد و در این مسیر، استفاده هرچه بیشتر از ابزار رسانه در بین مردم فلسطین و خبرنگاران حاضر در این سرزمین، چشم مردم را به روی واقعیت‌های غزه گشود و به نقطه‌ای رسید کهدر قلب نیویورک، واشنگتن، پاریس، برلین، تورنتو، هلند و … تجمعات اعتراضی با حضور مردم دنیا برگزار و جنایات رژیم صهیونیستی از سوی آن‌ها محکوم شد.

هیچگاه به اندازه جنگی که از حدود ۱۸۰ روز گذشته بر سر مردم غزه آوار شده است، مردم دنیا از آن‌ها پشتیبانی نکرده بودند و اکنون مردم سراسر کشور و به خصوص آذربایجان شرقی آماده هستند تا پا به پای دنیا و حتی در راس آن، عَلَم حمایت از فلسطین و غزه را مثل همیشه بیفشاند.

رژیم صهیونیستی اکنون خطر نابودی را با اتحاد مردم دنیا بیش از پیش احساس می‌کند که روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ به خود جرئت حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را داده و تعدادی از دیپلمات‌های ایرانی با سبقه نظامی از جمله سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی را به شهادت رسانده است.

روز قدس، روز عینیت بخشیدن به واژه غیرت است

آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خصوص اهمیت روز قدس، می‌گوید: روز قدس، فقط روز فلسطین نیست بلکه روز امت اسلامی و عینیت بخشیدن به واژه غیرت و صحنه نمایش دفاع از مظلوم است.

این بار پای غیرت ایرانی در راهپیمایی روز جهانی قدس در میان است

وی یادآور شد: امام (ره) با نامگذاری چنین روزی، مسئله فلسطین را در وجدان بشری بیدار و مطرح کرده وهمه فریادها را علیه صهیونیسم متمرکز کردند. هر ساله مسلمانان ایران و جهان از مراسم راهپیمایی روز قدس به صورت گسترده استقبال می‌کنند، گفت: مسلمانان با شرکت در این مراسم، فریاد مرگ بر اسرائیل را در دنیا طنین انداز می کنند.

وی ادامه می‌دهد: مردم غیرتمند آذربایجان و تبریز، امسال نیز روز جهانی قدس را همراه با مردم کشور و مسلمان دنیا پر شورتر از سال های دیگرب رگزار خواهند کرد و روح ظلم ستیزی مردم این خطه را به رخ جهانیان خواهندکشید.

آل هاشم با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با دبیر کل سیاسی حماس، اظهارمی‌کند: معظم له در این دیدار بار دیگر مواضع صریح و روشن کشور مان در خصوص مساله فلسطین را بیان و تاکیدکردند که جمهوری اسلامی در موضوع حمایت از موضوع فلسطین و مردم مظلوم و مقاوم غزه هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد.

وی با انتقاد از مواضع برخی کشورهای مسلمان در ماجرای غزه، می‌گوید: این کشورها سیاست دو گانه را دنبال کرده و در ظاهر خود را دلسوز مردم فلسطین و غزه نشان دادند ولی در خفا با مراودت و تعاملات تسلیحاتی به این مردم از پشت خنجر زدند و خائن به دنیای اسلام و مردم مظلوم فلسطین و غزه هستند.

وی می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران، دفاع از مردم فلسطین را آرمان و آبروی خود می داند و از این‌که این حمایت را فریاد بزند، ابایی ندارد.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با صدور اطلاعیه‌ای از اساتید، دانشجویان و کارمندان این دانشگاه خواست تا با حضور پر شور در راهپیمایی روز جهانی قدس بار دیگر با تجدید پیمان با میثاق‌های امام خمینی(ره) و محکومیت اقدامات رژیم غاصب اسرائیل در راهپیمایی این روز حضور فعالی داشته باشند.

در متن این پیام آمده است: امروز دیگر سکوت جایز نیست، جهانیان به عینه می‌بینند که ماشین جنگی رژیم نژادپرست و کودک کش صهیونیستی، که حتی بسیاری از یهودیان نیز آن را به رسمی تن می شناسند، با تداوم حملات به غیر نظامی ان و مردم بی پناه به ویژه مراکز درمانی، تمام معاهدات بین‌المللی را زیر سوال برده است.

تجاوز به حریم بانوان و کودکان توسط سربازان رژیم منحوس، اقدام ددمنشانه‌ای بود که چهره کریه و کثیف آن رژیم اشغالگر قدس را به جهانیان نمایان تر کرد.

در ادامه تاکید کرده است: حمله اخیر موشکی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق که جزئی از خاک و طن عزیز مان است و منجر به شهادت هموطنانمان شده است، نقض تمام معاهدات بین المللی بوده و مردم همیشه در صحنه و آگاه ایران اسلامی بدون شک خواستار پاسخ قاطع در برابر این اقدامات وحشیانه هستند.

کادر بهداشت و درمان همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس، همصدا با انسان‌های آزادیخواه جهان و با دلی پر از بغض و کینه و با حضور حداکثری خود، حمایت قاطع خود را از مردم مظلوم فلسطین ابراز کرده و انزجار خود را از حمایت‌های استکبار جهانی و استمرار وحشیگری‌ها، گستاخی‌ها و اقدامات تحریک آمیز آن رژیم جعلی اعلام خواهندکرد.

روز قدس به نمادی از اتحاد همه مسلمانان جهان علیه ظلم سلطه گرا نجهانی و غاصبان کودک کش صهیونیست بدل شده است

جامعه بزرگ ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز در بیانیه‌ای از عموم مردم برای حمایت از ملت مظلوم و بی دفاع فلسطین در راهپیمایی روز قدس دعوتب ه عمل آورد.

در متن این بیانیه آمده است: امسال در شرایطی به استقبال روز جهانی قدس می‌رویم و برای حمایت از ملت مظلوم و بی دفاع فلسطین آماده می‌شویم؛ که رژیم غاصب صهیونیستی در پی اقدامات تحریک آمیز و حمایت همه جانبه دولت آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای آن‌ها گستاخ تر از همیشه با هتک حرمت علیه آرمان مسلمانان جهان وکشتار بی سابقه مردم غزه، جنایت دیگری علیه بشریت مرتکب شد.

در ادامه آمده است: شجره طیبه روز جهانی قدس که یادگار ماندگار حضرت امام خمینی (ره) در دفاع از ملت مظلوم فلسطین است؛ در پرتو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و همگامی و همدلی مردم انقلابی ایران، چنان بالید که امروز به درختی تنومند و نمادی از اتحاد و وحدت همه مسلمانان جهان علیه ظلم سلطه گران جهانی و غاصبان کودک کش صهیونیست بدل شده و چشم مردم را در اقصی نقاط دنیا به سوی خود جلب کرده است. از این رو از عموم ملت ایران، اقوام، شخصیت‌هاو گروه‌های مختلف ورزش و جوانان دعوت می‌شود تا امسال نیز دراین روز سرنوشت ساز، بیدارگر و ظلم ستیز؛ پرشور و باشکوه تر از همیشه مشارکت کرده، صفحه زرین دیگری در تاریخ پرافتخار استکبارستیزی، حمایت از مظلوم، وحدت و یکپارچگی ملی را در برابر چشم جهانیان به نمایش بگذارند.

رژیم صهیونیستی سند فروپاشی خودراامضاکرد

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در آستانه روز جهانی قدس با انتشار بیانیه‌ای، جنایت خبیثانه رژیم جعلی صهیونیستی در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و به شهادت رساندن سرداران رشید مدافع حرم «سرتیپ پاسدارمحمدرضازاهدی» و «سرتیپ پاسدار محمد هادی حاجی رحیمی» و همرزمان شهیدش آنرا محکوم کرد.

در متن این بیانیه آمده است: رژیم منحوس و جعلی صهیونیستی بار دیگر در ادامه خونخواری‌ها و جنایت‌های خود دست به اقدامی جنایتکارانه زد و ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را در دمشق هدف حمله قرارداد. این حمله سفاکانه که در پی ناکامی این رژیم غاصب در غزه انجام گرفت، موجب به شهادت رسیدن سرداران رشید مدافع حرم «سرتیپ پاسدارمحمدرضازاهدی» و «سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی» و ۵ تن دیگر از همرزمان شهیدشان شد.

در ادامه بیانیه افزوده است: هر چند که پس از جنایات‌های هولناکی که این غاصبان در حمله به بیمارستان‌ها، زنان و کودکان در غزه مرتکب شدند، هیچ اقدام ننگین و شرمآوری از جانب آن‌ها دور از ذهن نبود، اما این بار این رژیم جعلی ب ااقدامی جنون آمیز، سند فروپاشی خود را امضاکرد و با حمله به یک مکاندیپلماتیک، باردیگر به همه جهانیان نشان داد که کوچکترین ارزش و احترامی برای هیچ یک از قوانین و اصول بین المللی و انسانی قائل نیست.

این حمله خبیثانه به همگان نشان داد که رژیم صهیونیستی به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست چراکه بنیان این رژیم جعلی برترور، غصب، جنایت، فریبکاری، دغلکاری، خیانت و نسل کشی استوار است و این بنیانی است که از خانه عنکبوت نیز سست تراست.

همچنین گفته شده است: این خیال موهومی است اگر جنایتکاران تلآویو و حامیان آن‌ها در کاخ سفید تصور کنند با به شهادت رساندن فرزندان این خاک می‌توانند در عزم آن‌ها در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محور مقاومت خللی ایجادکنند. این جنایتکاران باید به خاطر داشته باشند که ما ملت امام حسینیم. شهادت عزم ما را استوارتر و ایمانمان در حمایت از مظلومین جهان را مستحکم تر می کند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجانشرقی نیز به‌ مناسبت روز جهانی قدس بیانیه‌ای صادرکرد.

در بخشی از متن این بیانیه آمده است:

جهان در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان شاهد حرکت یکپارچه امت اسلام وآزادی‌ خواهان است؛ حرکتی که با زمان‌شناسی، ژرف‌ اندیشی و آینده‌نگری پیر فرزانه انقلاب حضرتامام‌خمینی(ره) پایه‌گذاری شد تا مسئله فلسطین، پاره تن جهان اسلام و قدس، قبله اول مسلمانان هیچ‌گاه به فراموشی سپرده نشود. امسال اما در ۴۵اُمین سال گرامیداشت این روزجهانی، در شرایطی به استقبالِ قدسِ ۱۴۰۳ می‌رویم که تحوّلات منطقه، اهمیت برگزاری باشکوه آن را دو چندان کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: بعد از شش ماه وحشی‌گری، ددمنشی و سفّاکیِ اشغالگرانِ غاصبِ فلسطین در کشتار هولناک و شوکه‌کننده مردم مظلوم غزّه، همچنان روزها و شب‌هایِ رمضانیِ مسلمانانِ مقاوم این سرزمین، رنگ خون دارد و از سوی دیگر صهیونیست‌های درمانده و جنایتکار، در پی شکست‌های ترمیم‌ناپذیر در عملیات بزرگ طوفان‌ الاقصی و سرشکستگی مقابل ایستادگی مردم غزّه و ارادۀ پولادین رزمندگان جبهۀ مقاومت اسلامی، دراقدامی تروریستی و مذبوحانه با حملۀ موشکی به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه، سردار عالی‌رتبه و مستشار ارشد سپاه قدس را به شهادت رساندند.

همچین گفته شده است: در چنین شرایطی حضور پرشور و گسترده آحاد مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس علاوه بر این‌که لبیک به ندای رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام‌خمینی(ره)، تجدید پیمان باآرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهنمودهای حکیمانۀ رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) بوده و نمایشی از اعلام حمایت دوباره از مردم ستمدیده فلسطین و ابراز انزجار از ظلم و جنایات رژیم نامشروع صهیونیستی است، می‌تواندپشتوانه محکمی برای واکنشِ مناسبِ مقامات کشورمان به حملۀ بزدلانه به تأسیسات دیپلماتیک و کنسولی ایران در دمشق باشد.

دعوت رئیس شورای شهر و شهردار تبریز برای حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس

رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز با صدور پیامی، مردم روزه دار و ولایتمدار تبریز را برای حضور در راهپیمایی یوم الله جهانی قدس و حضور پر رنگ در این حماسه پرشکوه دعوت کردند.

در متن پیام شهرام دبیری و یعقوب هوشیار آمده است: ألا و إنّی قد دَعَوتُکُم إلی قِتالِ هؤلاءِ القَومِ لَیلاً و نَهارا، و سِرّا و إعْلانا، و قُلتُ لَکُمُ : اغْزوهُم قَبلَ أنْ یَغْزوکُم، فو اللّه ِ ما غُزِیَ قَومٌ قَطُّ فی عُقْرِ دارِهِم إلاّ ذَلّوا.
“من شما را شب و روز و در آشکار و نهان به نبرد با این قوم فرا خواندم و به شما گفتم : پیش از آن که آنان به شما یورش آورند، شما بر آنان بتازید؛ زیرا به خدا سوگند با هیچ مردمی در دل سرزمین شان جنگ نشد مگر آن که به خواری و شکست افتادند. حضرت امام علی (ع) ”

اعلام مسیرهای راهپیمایی در تبریز از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز با صدور اطلاعیه‌ای، مسیرهای راهپیمایی روز جهانی قدس در شهر تبریز را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس این اطلاعیه راهپیمایی روز قدس در این شهر در هشت مسیر اصلی برگزار می شود.

مسیراصلی شماره ۱: چهارراه آبرسانی – چهارراه شهید بهشتی(منصور) – میدان ساعت – مصلای اعظم حضرت امام خمینی(ره) تبریز

مسیر اصلی شماره ۲: خیابان عباسی – پل قاری – میدان دانشسرا – میدان شهدا – میدان ساعت – مصلای اعظم حضرت امام خمینی(ره) تبریز

مسیر اصلی شماره ۳: چهارراه ملل متحد- میدان فلسطین (گجیل) – میدان نماز- چهارراه شریعتی- مصلای اعظم حضرت امام خمینی(ره) تبریز

مسیر اصلی شماره ۴: نصف راه- باغ فجر – چهارراه شریعتی– مصلای اعظم حضرت امام خمینی(ره) تبریز

مسیر اصلی شماره ۵: میدان قونقا – باغ فجر- چهارراه شریعتی– مصلای اعظم حضرت امام خمینی(ره) تبریز

مسیر اصلی شماره ۶: خیابان شریعتی جنوبی – چهارراه شریعتی– مصلای اعظم حضرت امام خمینی(ره) تبریز

مسیر اصلی شماره ۷: ارتش جنوبی – میدان ساعت – مصلای اعظم حضرت امام خمینی(ره) تبریز

مسیر اصلی شماره ۸: میدان فدک – شهید منتظری – چهارراه شهید بهشتی – میدان ساعت- مصلای اعظم حضرت امام خمینی(ره) تبریز

راهیپمایی روز جهانی قدس در سال جاری ۱۷ فروردین مصادف با ۲۵ ماه مبارک رمضان ( آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ) همزمان با سراسر کشور از ساعت ۱۰ صبح در تبریز آغاز می شود.

سخنران پایانی مراسم آیت الله ملکوتی خواهد بود.