امام جمعه تبریز: جلوگیری از پیری جمعیت ضرورت اجتماعی و اقتصادی است
امام جمعه تبریز: جلوگیری از پیری جمعیت ضرورت اجتماعی و اقتصادی است

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به روند روز به رشد سالمندی در کشور، گفت: جلوگیری از پیری جمعیت به خصوص در استان ما ضرورت اجتماعی و اقتصادی است.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی تبریز به مناسبت هفته سلامت، با ابراز تاسف از اینکه آمار خوبی از میزان موالید و جوانی جمعیت چه در استان و چه در سطح کشور مشاهده نمی شود، یادآور شد: اگر مردم برنامه های زندگی خود را طبق دستورات دین مبین اسلام پیش ببرند و به موقع ازدواج کرده، تشکیل خانواده داده و صاحب فرزند شوند هیچ گاه چنین مشکلاتی دامنگیر جامعه اسلامی نمی شود.

وی با تاکید بر نقش رسانه های گروهی و جامعه خبری در ترویج سلامت جامعه، اظهار کرد: آگاه سازی مردم و جامعه نسبت به حفظ سلامتی خود از طریق ورزش و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی و در نهایت پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها از طریق رسانه ها تاثیر بسزایی در سلامت و سرزندگی جامعه دارد و رسانه های گروهی باید فعالیت خود را در این خصوص بیش از پیش کنند.

آل هاشم لزوم توجه به پیشگیری در حفظ سلامت افراد جامعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: راه های حفظ سلامت و تندرستی در آموزه های اسلام آمده و به پیشگیری بیش از درمان توجه شده است.

وی ادامه داد: سلامت انسان باعث لذت بردن او از زندگی و نزدیکی به سعادت دنیوی و اخروی می شود، در حالیکه انسان بیمار نمی تواند از زندگی خوبی بهره مند شده و نشاط داشته باشد چنانچه پیامبر (ص) نیز استفاده از فرصت جوانی و نعمت سلامتی را به امت خود توصیه فرموده است.

آل هاشم اهمیت پیشگیری بر درمان را جزو دستوران اسلامی دانست و گفت: اسلام برخی از راهکارهای حفظ سلامتی و دوری از ابتلا به بیماری ها را پیش روی انسان ها قرار داده که در صورت رعایت آنها از جمله ورزش، شستن دست قبل و بعد از غذا، پرهیز از اسراف، روزه گرفتن، ازدواج به موقع، پرهیز از فشارهای روحی و روانی به طور قطع سلامت روح و جسم انسان حفظ می شود.

آگاهی‌بخشی در راس برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این دیدار با بیان اینکه سلامت یکی از مهمترین عناصر زندگی بشر است و اگر جامعه ای بخواهد موفق باشد باید مسیر سلامت در آن جامعه هموار باشد، گفت: حوزه سلامت، مبنا و زیرساخت سایر حوزه‌ها به شمار می‌ آید و با داشتن جامعه‌ای سالم می‌توان به سایر اهداف تعریف شده، دست پیدا کرد.

بهمن نقی پور آگاهی‌بخشی را در راس برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان و اظهار کرد: ارائه اطلاعات درست و راهکارهای آموزشی برای توسعه سلامت در جامعه در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی تبریز قرار دارد.

وی به شعار هفته سلامت مبنی بر «مردمی‌سازی سلامت» اشاره کرد و گفت: هیچ کاری بدون مشارکت مردم و خانواده‌ها پیش نخواهد رفت و در این خصوص اقداماتی پیش‌بینی و اجرا می‌ شود.

اول تا هفتم اردیبهشت ماه هفته سلامت نامگذاری شده است.