طرح توسعه پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس در حال اجراست
طرح توسعه پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس در حال اجراست

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: طرح توسعه ظرفیت پایانه ترانزیت و صادرات این منطقه با همکاری ادارات گمرک و پایانه‌های مرزی یکی از پروژه‌های کلیدی است که از سال ۱۴۰۲ مطرح و در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار در ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ جانمایی شد و هم‌اکنون در حال اجراست.

از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، مجید کیانی در بازدید از محل اجرای پروژه توسعه پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس اظهار داشت: با توجه به افزایش تردد کامیون‌ها و ترانزیت کالا در منطقه که منجر به ایجاد ترافیک شده و گلایه رانندگان و صاحبان کالا را به‌همراه داشت، طراحی پروژه فوق در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کارکرد این پایانه در چهار حوزه تعریف و ظرفیت مناسبی برای پارکینگ خودروها در نظر گرفته شده است، اعلام کرد: در کنار آن ترانشیبمنت کالا ( حمل و نقل ترکیبی ) در این محدوده رخ داده و صادرات و ورود کالا به محدوده‌های منطقه آزاد ارس تسهیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: در طرح توسعه ظرفیت پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس، کریدور سبزی پیش بینی شده است که منجر به اتصال پایانه مرزی جلفا به محدوده گمرکی در مرز جلفا و در جوار رود ارس خواهد شد.

کیانی در تشریح اهمیت این اقدام گفت: تعریف کریدور سبز منجر می‌شود تمامی کارهای صادراتی در این پایانه صورت پذیرد و در نهایت شاهد خروج کامیون از مرز شویم که کاهش ترافیک در مرز جلفا را سبب خواهد شد و با این اتفاق و تسهیل عبور و مرور کامیون‌ها، ما شاهد افزایش حجم ترانزیت و صادرات از این مرز خواهیم بود.

وی با اشاره به اتصال راه‌آهن جلفا به روسیه در گذشته و تخلیه ۳۰۰ واگن بار در روز در این منطقه گفت: در زمان حاضر این زیرساخت‌ها بدون استفاده مانده است و امیدوارم با احیای کریدور ارس و کریدور ریلی جلفا، شاهد شکوفایی بیشتر این منطقه در عرصه صادرات و ترانزیت در کشور باشیم.

پانزدهم مهرماه ۱۴۰۲ در نشست روسای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آغبند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در ساخت دالان ریلی ارس امضا شد.

بر اساس این صورت جلسه،‌ پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایه‌گذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد، این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، ساخته می‌شود.