صادرات گمرکی آذربایجان شرقی متناسب با ظرفیت استان نیست
صادرات گمرکی آذربایجان شرقی متناسب با ظرفیت استان نیست

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-سرپرست حوزه نظارت گمرکات آذربایجان شرقی، گفت: میزان صادرات گمرکات استان متناسب با ظرفیت واقعی استان نیست و با جایگاه واقعی خود فاصله دارد.

صادق نامدار در همایش پیشگامان تولید و صادرات منطقه آزاد ارس اظهار کرد: با کمک و همدلی سازمان های همکار، شاهد افزایش صادرات از منطقه خواهیم بود.

وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی ارس و وجود گمرک های مرزی جلفا و نوردوز در این منطقه گفت: برای ایجاد رونق و پویایی در منطقه آزاد ارس می توان از تجربیات موفق سایر مناطق آزاد برای هم افزایی و پیشبرد اهداف توسعه ای استفاده کرد.

وی همچنین با اشاره به عضویت کشور ارمنستان در کنوانسیون « تیر » گفت: طبق توافقات صورت گرفته در راستای افزایش تعاملات منطقه ای و تسهیل ترانزیت با کشورهای همسایه، دوره آموزشی « کارنه تیر » برای فعالان حوزه ترانزیت طرف ارمنی برگزار خواهد شد.

نامدار بر ضرورت اجرای مدیریت واحد در مرز و افزایش تعامل و همکاری بین سازمان های مرتبط تاکید کرد و خواستار همکاری لازم از سوی آنها برای ساماندهی و تسهیل تردد حامل‌های کالاهای تجاری از مرزهای زمینی استان شد.

وی شاخص و معیار موفقیت و ارزیابی عملکرد گمرکات استان را رضایتمندی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی از خدمات ارایه شده اعلام کرد.

آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و همچنین سه دفتر گمرکی در فرودگاه شهید مدنی تبریز، شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز و شهر بناب است.

۱. به فاصله کمی بعد از جنگ دوم جهانی بوسیله دست‌اندرکاران حمل و نقل، کنوانسیون تیر، کنوانسیون حمل و نقل جاده‌ایی TIR در سال ۱۹۴۹ بین چند کشور اروپایی ایجاد شد. توفیق طرح محدود یاد شده منجر به مذاکره تحت نظر برای انعقاد کنوانسیون در پانزدهم ژانویه ۱۹۵۹ توسط کمیته حمل و نقل زمینی، تحت عنوان کمیسیون گمرکی راجع به حمل و نقل بین‌المللی کالا در جاده تحت پوشش کارنه تیر در ژنو سوئیس شده و از سال ۱۹۶۰ به اجرا در آمده است.

۲. کارنه تیر TIR CARNET یک سند گمرکی برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چهارچوب قوانین « کنوانسیون تیر » است. این سند در کشور مبداء صادر شده و حاوی مشخصات کامیون و کالا می‌باشد و به موجب آن وسیله نقلیه جاده‌ای از کشور مبداء از طریق قلمرو کشورهای بین راهی بدون بازرسی گمرکی عبور می‌ کنند.