شعار “آب برای صلح” نشانگر اهمیت آب در دوستی کشورهاست
شعار “آب برای صلح” نشانگر اهمیت آب در دوستی کشورهاست

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به تعیین شعار سال از سوی بخش آب سازمان ملل "آب برای صلح"، گفت: انتخاب این شعار برای روز جهانی آب، نشان دهنده اهمیت آن در دوستی کشورها و مراودات بین المللی است.

یوسف غفارزاده روز جمعه در گفت و گویی، اظهار کرد: ۲۲ مارس مصادف با سوم فروردین، روز جهانی آب نامگذاری شده و با توجه به درگیر بودن بیشتر کشورها با کمبود و بحران آب، این شعار از سوی سازمان ملل تعیین شده و اهمیت نقش آب در دوستی کشورها را نشان می دهد.

وی ادامه داد: امروز درک کرده ایم که آب می تواند به وسیله ای برای دوستی و همین طور درگیری تبدیل شود که خوشبختانه در استان ما، رودخانه مرزی ارس، به نماد صلح و دوستی چهار کشور ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان تبدیل شده و هر چهار کشور طبق پروتکل ها و به طور مسالمت آمیز از این رودخانه بهره مند هستند.

غفارزاده ادامه داد: سد ارس نیز که ۵۲ سال پیش بر روی این رودخانه ساخته شده موید این است که این چهار کشور با احترام متقابل، از حقابه خود استفاده می کنند و صلح و دوستی در حاشیه ارس حاکم بوده و می تواند به الگویی برای دیگر رودخانه های مرزی تبدیل شود.

وی اضافه کرد: منابع آبی محدود است از این رو باید، این منابع را بهینه، درست و معقول مصرف کنیم و با استفاده از روش های نوین در بخش کشاورزی و صنعت و بازچرخانی آب، از هدر رفت آن جلوگیری کنیم.

غفارزاده ادامه داد: در بخش شرب نیز، نیازمند فرهنگ سازی هستیم تا میزان مصرف سرانه هر فرد در شبانه روز را به استاندارد جهانی که حدود ۱۵۰ لیتر است برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر سرانه مصرف آب برای هر فرد در شبانه روز در آذربایجان شرقی ۲۵۰ لیتر است که با توجه به خشک و نیمه خشک بودن کشور و استان، رقم بسیار بالایی است لذا باید فرهنگ سازی لازم از سوی همه دستگاه ها و افراد دارای مخاطب، در این زمینه صورت گیرد.

وی پیشنهاد داد: تبریز در بسیاری از موارد، جزو اولین ها در ایران بوده و انتظار داریم مردم این شهر در کاهش مصرف سرانه به زیر ۲۰۰ لیتر در ایران نیز پیشقدم شوند و با اندکی صرفه جویی، آب را که امانت آیندگان در دست ماست، حفظ کنند.

میزان تولید سالانه آب شرب شهری و روستایی در آذربایجان شرقی حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب است که ۷۵ درصد تامین آب شرب استان از طریق آب منطقه ای و ۲۵ درصد نیز از طریق چاه های شرکت آب و فاضلاب تامین می شود.

منابع آب تجدیدپذیر آذربایجان شرقی ۳.۵ میلیارد مترمکعب است و سالانه به طور متوسط حدود ۷۵ درصد از این منابع معادل ۲.۸ میلیارد مترمکعب در استان مصرف می‌شود.