رأی مثبت اعضای شورا به اصلاح آئین‌نامه فعالیت فرهنگسراهای خصوصی
رأی مثبت اعضای شورا به اصلاح آئین‌نامه فعالیت فرهنگسراهای خصوصی

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با مصوبه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این شورا در خصوص اصلاح بندهایی از آئین‌نامه فعالیت فرهنگسراهای خصوصی موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، در ابتدای بررسی این مصوبه، شهرام دبیری اظهار کرد: اصل آئین‌نامه مربوط به فعالیت فرهنگسراهای خصوصی پیش از این تصویب شده بود اما در اصلاحاتی که صورت گرفت، اصل اساسنامه نیز زیر سؤال می‌رفت. ایرادی که گرفته می‌شد، این بود که ما متولی کار و مرجع صدور مجوز نیستیم در حالی که ما به دنبال تسهیل و فراهم کردن زمینه برای فعالیت این فرهنگسراها بودیم.

وی افزود: اعلام کردیم که هر مرجعی برای صدور مجوز نیاز است، باید به آن مراجعه شود. ما فقط به دنبال ترویج موضوع در جامعه و مهیا کردن زمینه‌های لازم هستیم. بنابراین بهتر است اگر مواردی نیز برای اصلاح در نظر داریم، بر اساس اصل آئین‌نامه باشد که پیش از این نیز تصویب و در هیئت تطبیق به تأیید رسیده است.

فعالیت ۱۱ فرهنگسرای خصوصی در سطح شهر تبریز

در ادامه جلسه نیز غلامرضا احمدی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: به حدود ۲۰ فرهنگسرا مجوز داده شده اما با توجه به شرایط کرونایی و مسائل اقتصادی فعلاً ۱۱ مورد در حال فعالیت هستند. اصل آئین‌نامه مصوبه شورا بوده که تأییدیه هیئت تطبیق را هم دریافت کرده است.

وی افزود: در حین فعالیت این فرهنگسراها برخی اشکالات مشهود بود که کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به همراه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری نیاز به اصلاح آئین‌نامه دیده که در کمیسیون مطرح شده و امروز در صحن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: باید موردی که هیئت تطبیق قبلاً رد کرده بود را در نظر داشته باشیم تا با رفع ایرادات، مشکلی ایجاد نشود. اگر نظارت خوبی روی این فرهنگسراها وجود داشته باشد، تأثیر مناسبی در راستای اهداف و سیاست‌های کلی توسعه خواهند داشت.

نظارت بر فعالیت فرهنگسراهای خصوصی بیشتر می‌شود

روح‌الله دهقان نژاد، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در ادامه جلسه اظهار کرد: اصل آئین‌نامه تصویب شده و این که مورد بررسی قرار می‌گیرد، اصلاحات است و هیئت تطبیق هم در خصوص همین اصلاحات می‌تواند اظهارنظر کند.

وی افزود: برخی از دوستان از برخی کلمات مانند خصوصی می‌ترسیدند که دلیل آن را نمی‌دانم ولی برای رفع این مسئله، عنوان خصوصی را به مشارکتی تغییر دادیم. در برخی موارد هم تبریز را با سایر شهرها مقایسه می‌کردند و می‌گفتند برخی مسائل در فرهنگسراهای مشابه تهران رخ داده است. اصلاً فرهنگ تبریز با فرهنگ تهران قابل قیاس نیست. این یک سوءظن است و تا زمانی که اتفاقی رخ نداده، ما حق نداریم قضاوت کنیم.

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت، ارزیابی و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: نظارت را در این اصلاحیه افزایش داده‌ایم. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری نیز ملزم به نظارت بیشتر شده است. قرار بود جلسه‌ای تشکیل شود تا فعالیت این فرهنگسراها ۶ ماه تمدید شود تا در طول بررسی این اصلاحیه مشکلی برای آن‌ها ایجاد نشود.

حکیمه غفوری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز هم با اشاره به جلسات برگزار شده در این کمیسیون اظهار داشت: اصلاحات و مسائل مربوطه بند به بند مورد بررسی قرار گرفته و نیاز به بازبینی مجدد نیست. درخواست من این است اصلاحیه را مصوب کنیم تا روال مربوطه تا شهریورماه طی شده و نیازی به تمدید موقت قرارداد با فرهنگسراها نباشد چون برخی از این فرهنگسراها هم‌اکنون بلاتکلیف هستند.

حجت‌الاسلام رسول برگی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز هم در رابطه به ایرادات وارد بر اصلاحیه قبلی آئین‌نامه فعالیت فرهنگسراهای خصوصی گفت: آنچه قبلاً ایراد گرفته‌شده، توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و بعد از بررسی اصلاحات صورت گرفته، آن را مجدداً برای تأیید ارسال می‌کنیم.

بر اساس تصمیم اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، مصوبه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این شورا در خصوص “اصلاح بندهایی از آئین‌نامه فعالیت فرهنگسراهای خصوصی” با انجام برخی تغییرات و اصلاحات تصویب شد.