به دلیل افزایش مصرف گاز،مازوت به نیروگاه تبریز بازگشت
به دلیل افزایش مصرف گاز،مازوت به نیروگاه تبریز بازگشت

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل کاهش دما و برودت هوا و افزایش مصرف گاز خانگی، در تمامی نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه حرارتی تبریز از مازوت استفاده می‌شود.

روح الله متفکر آزاد روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در سایه اقدامات انجام شده از قبیل سوال از وزیر نفت و گفت و گو با مقام های شرکت ملی گاز، برای مدتی در نیروگاه حرارتی تبریز مازوت سوزی نداشتیم.

وی افزود: بر اساس این اقدامات، مقرر شد وزارت نفت تنها در ۲ حالت مجاز به استفاده از مازوت در نیروگاه‌ باشد؛ اول آنکه به‌حدی سرما باشد که مصرف خانگی گاز بالا رود و در صورت عدم استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها، تولید برق به خطر بیافتد و دوم آنکه تبعیضی نباشد و اگر در تبریز مازوت می‌سوزد در سایر شهرها نیز استفاده شود.

متفکرآزاد خاطرنشان کرد: چند روزی است به دلیل سرمای زیاد در تمامی نواحی کشور و خطر قطعی گاز و برق، در همه نیروگاه‌های کشور از جمله نیروگاه حرارتی تبریز مازوت سوزانده می‌شود، بنابراین هیچ تبعیضی وجود ندارد و ما هم هیچ اعتراضی نداریم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: آنها به وعده‌ خود عمل کردند و بنده نیز صادقانه به مردم گزارش عملکرد و پیگیری‌ها را می‌دهم که امیدواریم با کاهش سردی هوا دوباره شاهد پایان مازوت‌سوزی در سراسر کشور باشیم.

استفاده از مازوت در نیروگاه برق تبریز در ماه های اخیر به موضوع چالش برانگیزی تبدیل شد؛ کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کردند که نیروگاه تبریز به هنگام مازوت سوزی به تنهایی سهم ۲۷ درصد از آلودگی هوای این شهر دارد.

آلودگی ممتد هوای تبریز به مدت چند روز، واکنش مقام های ارشد استان از قبیل امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان مردم در خانه ملت را برانگیخت و آنان برای رفع این مشکل همصدا شدند.

مشکل وقتی شدت یافت که روح الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به رغم صرفه جویی مردم آذربایجان شرقی در مصرف گاز خانگی در زمستان قبل، مسوولان دولت قبلی، سهمیه امسال گاز نیروگاه های استان را صفر اعلام کرده اند.

ادامه این روند و تشدید اعتراضات به مازوت سوزی نیروگاه تبریز، در شرایطی که نیروگاه های کرج، تهران و اصفهان از گاز استفاده می کردند، به برگزاری چندین جلسه با وزیر نفت و مسوولان عالی رتبه شرکت ملی گاز با حضور نمایندگان مردم استان در خانه ملت و مسوولان ارشد استانی منجر و متعاقب آن تصمیم گرفته شد که نیروگاه تبریز نیز مانند سایر نیروگاه ها از گاز استفاده کند.

نیروگاه حرارتی و گازی تبریز در کیلومتر ۱۶ جاده تبریز ـ آذرشهر، روبروی شهرک اسفهلان (تبریز)، یکی از نیروگاه‌های ایران با ظرفیت تولید اسمی ۸۰۰ مگاوات است.

نیروگاه حرارتی تبریز دارای ۲ واحد بخار هر کدام به ظرفیت ۳۶۸ مگاوات با قدرت تولید عملی ۳۵۰ مگاوات، ساخت شرکت آلستوم فرانسه است؛ همچنین این نیروگاه گازی دارای ۲ واحد گازی هر کدام به ظرفیت ۳۲ مگاوات ساخت فیات ایتالیا است که در محوطه نیروگاه حرارتی تبریز واقع شده‌است.

واحدهای گازی از سال ۱۳۵۷ در مدار قرار گرفتند و از سال ۱۳۷۱ گازسوز شدند و در حال حاضر با دو نوع سوخت گازوئیل و گاز طبیعی کار می‌کنند. واحد یک بخار در سال ۱۳۶۵ و واحد دوم بخار در سال ۱۳۶۸ راه‌اندازی شد.

نیروگاه حرارتی و گازی تبریز زیر پوشش شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی است و نقشِ دیسپاچینگ انرژی الکتریکی را در منطقهٔ شمال‌غرب نیز به عهده دارد.