افزایش ۲ برابری جذب تعهدات خیری در سال ۱۴۰۲
افزایش ۲ برابری جذب تعهدات خیری در سال ۱۴۰۲

تبریز- پایگاه خبری بامداد فردا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی از افزایش ۲ برابری تعهدات خیری در سال ۱۴۰۲ خبر داده و مدرسه یاری را رکن اصلی توسعه و نگهداری مدارس عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری بامداد فردا، فرهاد فرهودی، در ضیافت افطاری و دیدار نوروزی با مدیران آموزش و پرورش نواحی و مناطق استان، خیرین مدرسه ساز و مجامع خیری استان ضمن تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان, بر اهمیت مجامع خیری تاکید کرده و گفت: مجمع خیرین مدرسه ساز کشور برای اولین بار در سال ۱۳۷۷ تشکیل یافته و هدف از آن سیاست گذاری و  هماهنگی و همراهی با دولت برای تامین نیاز فضاهای آموزشی با مشارکت مردم است.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی نیز به تبعیت از سازمان نوسازی مدارس و مجمع خیرین مدرسه ساز کشور، آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به عنوان بهره برداری و مبدا نیاز سنجی مدارس، اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی به عنوان مسئول هماهنگی و نظارت و مجری و مجمع خیرین مدرسه ساز استان به عنوان همراه و همدل دولت ترغیب کننده خیرین به سمت مدرسه سازی هستند که این سه مجموعه، ۳ ضلع یک مثلث را تشکیل می دهند که ضعف در هر ضلع، خطری جدی برای ضلع های دیگر است.

وی افزود: مجمع خیرین مدرسه ساز آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۰ شکل گرفته و و از آن روز همراه و همدل اداره کل نوسازی مدارس استان در توسعه و احداث فضاهای آموزشی بوده اند.

وی ادامه داد: امیدواریم تا در سال جاری نیز به مثابه سال گذشته و با سیاست های درست، به صورت همراه و همدل بتوانیم تا اهداف آموزشی استان را بهتر از سال قبل پیش ببریم.

فرهودی در ادامه افزود تا سال ۱۴۰۱، ۲۴ مجمع خیرین در استان دارا بودیم که در سال ۱۴۰۲، این عدد به ۳۰ منطقه افزایش یافته است که باید ۱۰ منطقه باقی مانده استان نیز نسبت به تشکیل مجمع خیرین سریعا اقدام نمایند.

وی با بیان اهمیت مجامع خیری در استان، بر اجرا و رعایت اساس نامه مجمع خیرین مدرسه ساز آذربایجان شرقی تاکید کرده و اظهار داشت: اساس نامه مجمع خیرین مدرسه ساز آذربایجان شرقی در تمامی مجامع خیری باید رعایت شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی در ادامه خطاب به مدیران آموزش و پرورش استان گفت: مدیران باید خیرین و مردم را بازوان خود در امر تعلیم و تربیت بدانند چرا که شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم)نیز که توسط مقام معظم رهبری انتخاب گردیده، بر این اصل تاکید دارد.

این مقام مسئول در نظام تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی، مدرسه یاری را رکن اصلی توسعه و نگهداری مدارس دانسته و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ بر اساس آمار ارائه شده توسط مدیران آموزش و پرورش استان، ۳۳ میلیارد تومان در حوزه مدرسه یاری جذب شده است. وی افزود: منطقه سراب در حوزه مدرسه یاری و جلب مشارکت های مردمی، حائز کسب رتبه اول در استان و مناطق شبستر و هریس به ترتیب موفق به کسب رتبه های دوم و سوم گردیده اند.

فرهودی در ادامه بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ در استان، تشکیل شورای بانوان خیر مدرسه ساز را کلید زدیم که در طی این یک سال کار های بزرگی از جمله جذب و نگهداشت بانوان خیر مدرسه ساز انجام داده اند و لذا توصیه ما به مدیران آموزش و پرورش، تشکیل این شورای در مناطق زیر نظر اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی است.

وی اظهار داشت: در ابتدای سال ۱۴۰۱ همزمان با شروع مدیریت تیم جدید، ۵۱۲ پروژه نیمه تمام راکد شامل ۲۳۳۷ کلاس درس را در استان شاهد بودیم.

وی افزود: در طی این دو سال بر اساس سیاست های دولت، هدف اصلی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی، ساماندهی پروژه های نیمه تمام خیری بوده است که هزینه های مادی و معنوی گزافی برای دولت و مردم دارند.

وی ادامه داد: اکنون تا پایان سال ۱۴۰۲، ۲۷۰ پروژه از ۵۱۲ پروژه راکد ۱۴۰۱، به بهره برداری رسیده و از ۲۴۰ پروژه باقی مانده، ۱۵۱ پروژه در دست اجرا می باشند که خود رکورد بزرگی در راستای ساماندهی پروژه های نیمه تمام خیری است؛ به طوری که در سال گذشته توانستیم تا با تلاش ها و زحمات همکارانم در اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ، به طور میانگین هر ۳ روز یک مدرسه تحویل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی دهیم.

درپی افزایش ۲ برابری تعهدات خیری در سال ۱۴۰۲ در آذربایجان شرقی، فرهودی گفت: با تلاش های واحد مشارکت های مردمی و مجمع خیرین مدرسه ساز استان، تعهد ۶۴۲ میلیاردی سال ۱۴۰۱، در سال ۱۴۰۲ با تعهد های ۱۰۰ درصدی خیرین به همراه برخی مسئولیت های اجتماعی شرکت ها، منجر به جذب ۱۰۵۸ میلیارد تومان شده است که خود عددی غیرقابل چشم پوشی است.

وی اظهار داشت: ماحصل تمامی تلاش ها این شد که در سال ۱۴۰۲ در ارزیابی های سازمان نوسازی مدارس کشور، رتبه عالی و قابل تقدیر در بحث مشارکت های مردمی به استان آذربایجان شرقی تعلق یافت.

مدیرکل نوسازی مدارس استان در پایان ضمن قدردانی از میهمانان عزیز حاضر در جلسه، گفت: امیدواریم تا به یمن حضور شما در کنار ما، سال ۱۴۰۳ را بهتر از سال ۱۴۰۲، طی کنیم.

سعید جلالی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان در مراسم ضیافت افطاری خیرین آذربایجا شرقی ضمن خیرمقدم به خیرین محترم مدرسه ساز از خیرین فقید یادکرده واز بنیانگذاران مدرسه سازی در تبریز از میرزاحسن رشدیه نام برده و از دیگر خیرین از ۱۳۰ سال قبل تا کنون یاد کردند.جلالی در ادامه از مرحوم حاج جلیل خسروشاهی یادکردند که بالای ۵۰۰ مدرسه ساختند و نخواستند که نامشان درجایی باشد.

مدرسه سازی تنها سرمایه گذاری میباشد که هیچ ریسکی ندارد و سود صددرصد قطعی دارد.ماحصل سرمایه گذاری خیرین مدارسی زیبا ورشد دانش آموزانی با سواد خواهدبود که آینده ای زیبارا به رسم خواهند کشید.

کردلو مدیر دیوان محاسبات استان وازمیهمانان ویژه ضیافت افطاری خیرین مدرسه ساز استان گفت: وظیفه دیوان محاسبات صیانت از بیت المال و حقوق مالی هر استان  میباشد در سال ۱۳۸۲ چشم انداز ایران در افق ۲۰ ساله که از سوی  مقام معظم رهبری تدوین و ابلاغ کرده بودند مهمترین جمله دراین سند ۲۰ ساله این بود که ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فناوری در سطح منطقه ، الهام بخش در جهان اسلام ،  تعامل سازنده با روابط بین الملل میباشدو کشورهایی که این دو مقوله ثروت و سرمایه انسانی را داشته باشند کشوری توسعه یافته هستند پس کشور ایران یک کشور توسعه یافته هست.

کشوری که منابع مالی (ثروت و سرمایه مانند خاک ، نفت و جنگل و غیره ندارند در پی تعلیم مردمش بر می آید. مردیم با شعور ، فهمیده ، دانشمند و سرمایه و ثروت آن کشور انسانهایش میشود.

برای اینکه توسعه یافته شویم باید انسان تربیت بکنیم  و صاحب سرمایه انسانی شویم و خیرین مدرسه ساز توانستند با ساخت مدارس و ایجاد فضاهای آموزشی انسانهایی را تربیت نمایند که سرمایه ایران است. و ما به عنوان نمایندگان استان در ادارات ، برای پیشرفت کشور آنچه در توان داریم روی هم بریزیم و با همدلی ، اتحاد و کمکهای اجتماعی و مردمی سهمی در آبادانی کشور و پیشتاز در مدرسه سازی باشیم . کردلو در انجام کار خیرین گفت در یک کلمه کار خیرین که بی ادعاو بی چشمداشت قدم گذاشتند و پیش میروند را توجیه کرد فقط عشق و عشق است.  پروفسور علیجانی پدر علم آب و هواشناسی ایران و خیر مدرسه ساز آذربایجان شرقی نیز در این مراسم ضمن بیاناتی افزود: هدف نهائی زندگی هر  انسان رسیدن به خوشبختی و شکوفائی است و انسان در این مرحله به جایی نرسد مانند درختی است که میوه نارس داده ، رشد نکرده سقوط خواهد کرد .

اخلاق، مدیریت زندگی خود بر اساس معیارهای اخلاقی است و کمک به دیگران در حد توان بدون هیچ چشم‌داشتی مرحله شکوفایی زندگی است و خیرین مدرسه ساز نمونه این معیار اخلاقی هستند نمونه افراد با شرافت ، بافضیلت و بی ادعا و  نمونه اخلاق انسانی هستند، خیرین با سرمایه گذاری ابدی ، باعث پیشرفت و توسعه مملکت خود هستند .

فتح زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بعنوان سخنران ویژه مراسم خطاب به حاضرین گفت : مردم همیشه در مسایل و مشکلات بزرگتر کشور، جلودار و پیشتاز بودند و اکنون نیز برای توسعه کشور و سرمایه های خود که همان دانش َآموزان می‌باشند همت مردم را می طلبد و امسال که بنام جهش  تولید و مشارکت مردم نامگذاری شده ، مشارکت بیشتر مردم را نیاز داریم.

فتح زاده در زمینه بالا بردن آگاهی مردم گفت بزرگترین دشمن انسان جهالت است و افزایش آگاهی و معلومات، آموزش مدرسه ای را می طلبد و خیرین مدرسه ساز با تمام قوا و بی ادعا زمین خود ، سرمایه خود را در ساخت مدارس اهدا میکنند و سیاستگذاری دولت و  ادارات در این امر خیر ،همکاری با آنها میباشد و ممانعتها را از بین ببرند.