افراد فاقد بیمه از مزایای بیمه رایگان و حمایتی بهره‌مند می شوند
افراد فاقد بیمه از مزایای بیمه رایگان و حمایتی بهره‌مند می شوند

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-مدیرکل بیمه سلامت استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه همه افراد فاقد بیمه درمانی می‌توانند به سامانه خدمات شهروندی مراجعه کنند و از این سامانه برای نشان دار شدن و استفاده از مزایای بیمه رایگان و حمایتی با مشخص شدن دهک خود، بهره‌مند شوند.

وحید مجیدی در نشست خبری به مناسبت هفته بیمه سلامت، با بیان این‌که از مردم درخواست می‌کنیم به سامانه خدمات شهروندی مراجعه کنند، گفت: ۲۳ گروه بیماری در این سامانه تعریف شده است، هر فرد می‌تواند با وارد کردن اطلاعات خود گروه بیماری را مشخص کند، بعد از اعلام مشخصات توسط معاونت درمان و تایید آن، فرد به عنوان بیمار صعب العلاج شناخته می شود.

وی ادامه داد: طبق مصوبه پنج هزار میلیارد تومان برای صندوق بیماران صعب العلاج اختصاص یافته است که به احتمال زیاد، هفته‌ی آتی صندوق بیماران صعب العلاج با حضور ریاست جمهوری رونمایی شود.

وی افزود: این اقدام بسیار بزرگی برای بیماران به ویژه بیماران صعب العلاج است چرا که هزینه بالایی را متحمل می‌شوند، تاکنون یک هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح به بیمه سلامت اختصاص یافته است.

مدیرکل بیمه سلامت استان یادآور شد: براساس قانون، سه دهک درآمد پایین جامعه یعنی بالغ بر پنج میلیون نفر در کشور و حدود ۲۸۰ هزار نفر در استان به صورت رایگان بیمه شده‌اند و اکنون در سازمان ما لیست دهک بندی افراد به صورت مشخص وجود دارد.

وی با اشاره به آغاز هفته سلامت از ۳۰ مهرماه تا ششم آبان ماه، اظهار کرد: سازمان بیمه خدمات درمانی از سال ۷۴ تحت عنوان بیمه خدمات درمانی شروع به فعالیت کرد، حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت آذربایجان شرقی تحت پوشش و دارای دفترچه بیمه هستند که از این تعداد ۲۸۰ هزار نفر از جمعیت کارکنان دولت حق بیمه پرداخت می‌کنند مابقی دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز به صورت رایگان بیمه شده‌اند.

مجیدی توزیع عدالت در دریافت خدمات بیمه ای را از اعم اقدامات بیمه سلامت عنوان کرد و گفت: اکنون ۶۲۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت همگانی هستند که این افراد به صورت رایگان بیمه شدند، نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر در استان نیز جزو سه دهک درآمدی پایین جامعه هستند که براساس قانون ملزم شدیم آن‌ها را به صورت رایگان بیمه کنیم.

وی با بیان این‌که اکنون سازمان بیمه سلامت در طلایی ترین سال های خود از نظر پرداخت قرار دارد، گفت: طی سال های گذشته در طول این ۲۷ سال شاید تنها دو بار اتفاق افتاده که توانسته‌ایم مطالبات را به صورت به روز پرداخت کنیم، از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ هیچ گونه بدهی به هیچ یک از موسسات از جمله مراکز پزشکی، پاراکلینیکی و غیره نداریم، سال جاری نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان از مطالبات موسسات پرداخت شده و بخش زیادی از اعتبار مهرماه به ما تخصیص یافته است.

مدیرکل بیمه سلامت استان سازمان بیمه سلامت را سازمانی پویا دانست و بیان کرد: از سال ۹۸ براساس قانون، سازمان های بیمه گر ملزم به نسخه نویسی الکترونیکی شدند تاکنون ۱۰۰ درصد نسخه‌ها در استان به صورت الکترونیکی انجام می شود و مشکلات در این حوزه بسیار کاهش یافته است.

وی جلوگیری از قطع درختان، حفظ منابع طبیعی، دسترسی آسان به اطلاعات و تجمیع سوابق بیمه شدگان را از مزایای نسخه نویسی الکترونیکی عنوان کرد.

وی با تاکید بر این‌که هیچ گونه محدودیتی برای عقد قرارداد با مراکز به ویژه برای ارائه‌ی خدمات نازایی و ناباروری نداریم، گفت: هفت مرکز در استان خدمات نازایی و ناباروری ارایه می‌دهند که مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی نیز یکی از مراکز بسیار خوب است که خدمات قابل توجهی به بیمه شدگان ارایه می‌دهد.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به حذف ارز ترجیحی دارو از شرکت های خصوصی تولید و واردکننده دارو و واگذاری آن به سازمان های بیمه دولتی براساس سیاست های بالادستی و قانون مجلس، گفت: رقم پرداختی به داروخانه ها در شهریور ماه جاری ۲۰ میلیارد تومان بود که از این رقم ۱۵ میلیارد تومان ارز ترجیحی پرداخت شده است.

مجیدی ادامه داد: ۹۰ درصد تعرفه ی خدمات ناباروری و نازایی در مراکز دولتی و ۷۰ درصد تعرفه بخش خصوصی توسط بیمه سلامت استان پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۱۸۴۰ زوج نابارور در آذربایجان شرقی شناسایی و نشان دار شده‌اندو حدود سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای خدمات نازایی و ناباروری پرداخت شده است.