اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان، تنها راه‌ نجات از دام نقدینگی، تحریم و بیکاری است
اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان، تنها راه‌ نجات از دام نقدینگی، تحریم و بیکاری است

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: اعتماد و اطمینان به شرکت‌های دانش‌بنیان و سپردن سرمایه‌ به این شرکت‌ها، توانایی و حرکت‌ لازم را در آن‌ها ایجاد خواهد کرد و تنها توسط انرژی جوانان و شرکت‌های دانش بنیان است که می‌توانیم از دام نقدینگی، بیکاری، توزیع ناعادلانه و تحریم خارج ‌شویم.

محمد فرشکاران در گفت‌وگویی با بیان اینکه اساس ایجاد رفاه در یک کشور به تولید آن بستگی دارد، اظهار کرد: رفاه به این معنا است که آحاد جامعه از اشتغال و سطح مناسبی از درآمد برخوردار بوده و آرامش ضمنی و گردش سرمایه‌ به‌خوبی در جریان باشد.

وی با تاکید بر اینکه توانایی‌های بالقوه و بالفعل یک کشور مرتبط با تولید آن کشور است، افزود: تولید، توزیع عادلانه درآمد، ثروت و آرامش مردم نسبت به امرار معاش و مسائل اقتصادی موضوعات بسیار مهمی هستند که برای تحقق این موضوعات باید با خودباوری و خودکفایی وارد حوزه‌ی اقتصاد شویم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما باید روی پای خود بایستیم که البته این موضوع به مفهوم قطع کلی رابطه‌ی با جهان اقتصاد نیست و تولید، نقشه‌ی راه خود را دارد و هر کسی روی بخشی از آن فعالیت می‌کند اما اینکه در هر موضوعی وابسته باشیم چنانکه مواد و علم موضوعی در اختیار ما نباشد و در تولید آن عاجز بمانیم، در این حالت عدم توسعه و عدم رشد و شکوفایی اتفاق می‌افتد.

فرشکاران یادآور شد: رهبر معظم انقلاب به این قضیه اینگونه نگاه می‌کنند که باید قائم به ذات باشیم که قائم به ذات بودن در اوایل راه چندین حسن و سختی دارد و خودکفایی و خودباوری امری ضروری است و به دانش یک جامعه بستگی دارد که بدانیم در چه فرآیندی قرار داریم و چگونه آن را مدیریت کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم.

وی با اشاره به تاثیر نیرو و انرژی جوانی در شرکت‌های دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: دانش در زمینه‌ی تولید، علوم انسانی، علوم پایه و زمینه‌های دیگر حوزه‌های مختلفی دارد اما نکته اساسی این است که در تولیدات دانش بنیان، نیروی جوانی درگیر است و زمانی‌که فرد مشتاق و علاقه‌مند به ابداع و نوآوری وارد این عرصه می‌شود، علمی که در دانشگاه‌ها یاد می‌گیرد در دانش بنیان‌ها خود را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با تاکید بر متجلی شدن علم در تولیدات دانش‌بنیان، گفت: این موضوع تنها مربوط به امسال نبوده و همگام با پیام رهبر معظم انقلاب، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان وارد صحنه شده‌اند اما یک حلقه‌ی مفقودی وجود دارد که این مراکز در سیستم کلان قرار نگرفته‌اند و در شعار امسال بحث اساسی این است که وقتی می‌خواهیم دانش بنیان را به‌عنوان حلقه‌ی واسط قرار دهیم، باید در مسائل تولیدی کشور از آن‌ها استفاده کنیم و از اعتماد و اعتقاد کامل به خود اتکایی در داخل برخوردار باشیم.

وی افزود: دانشجویی که در دانشگاه درگیر است، می‌تواند وارد فضایی شود که بدون درگیری مناسباتی، خود را به حلقه‌ی تولید نزدیک کند؛ به‌ویژه در موضوعاتی که متکی به علم و تکنولوژی هستند و از متدها استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر جوانان ما روحیه‌ی خودباوری خود را نیز کنار دانش قرار دهند، قطعا می‌توانند سازنده باشند چراکه بازار، درآمد و اشتغال لازم ابجاد شده و در حالت گسترده نیز تاثیرات خود را می‌گذارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: صرفا نباید تمرکز ما بر روی ایجاد و ثبت شرکت های دانش‌بنیان بوده و سرمایه گذار تنها سود خود را بردارد چرا که اگر صرفاً نگاه ما کسب سود باشد، ممکن است نتیجه نگیریم اما اگر این بینش را داشته باشیم که دانش بنیان منجر به اشتغال‌زایی شده و تولید را تقویت می‌کند، نتیجه‌ی مطلوب خود را می‌گیریم.

وی با بیان اینکه اکنون ۲۰۸ شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: اگر این شرکت‌های دانش بنیان واقعاً به سمت خروجی مطلوب رفته و تمامی شرایط را رعایت کنند، می‌توانند تقاضا محور و یا عرضه محور شوند اما مهم این است که در این فضا، حلقه‌های مفقودی را به‌هم وصل کنیم.

فرشکاران اضافه کرد: تولید کننده نمی‌تواند منتظر بماند تا شرکت‌ دانش‌بنیان بعد از چند سال یک طرح را ایجاد کند و او انتظار دارد این کار در بازه‌ی زمانی کوتاهی انجام شود؛ بنابراین اگر شرکت‌های دانش بنیان به‌معنای واقعی قوی، مصرّ و خودباور باشند، باید این بازه‌ی زمانی را پوشش دهند.

وی همچنین گفت: این امکان در صنایع بالادستی نیز وجود دارد که باید شرکت‌های دانش بنیان وارد شده و در تولید مایحتاج اولیه، ماشین‌آلات، قطعات و… به صنایع مادر کمک کنند یا در بخش کشاورزی نیز مثمر ثمر باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه دانش بنیان شدن صرفاً یک امر سخت افزاری نیست، متذکر شد: سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مادر تولیدی نیز باید دقت کنند که این فضا و فرصت را به شرکت‌های دانش بنیان بدهند که در قطعات خاصی که نیازمند هستیم، وارد عرصه شده و تولید و بازآفرینی این عرصه را بر عهده بگیرند؛ همچنین باید دانش‌بنیان‌ها را در بحث مدیریتی نیز وارد کنیم که این بحث مسئله‌ی اصلی کشور است چراکه شاید با اصلاح رویه‌ی مدیریتی یا حذف فرآیندهای محاسباتی بتوان راندمان را بالا برد.

وی گفت: ماصرفا به‌وسیله‌ی افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان و گسترش عرصه و مقایسه با دیگر استان‌ها نمی‌توانیم به هدف اصلی برسیم و آنچه که در استان ما نمود دارد، این است که استان ما دارای پتانسیل قوی در بخش‌هایی مانند معدن و کانی است که دانش بنیان‌ها باید وارد این عرصه‌ها شده و ارزش افزوده خود را نشان دهند.

این مقام مسئول تاکید کرد: ما باید در بخش کشاورزی و به‌ویژه دامپروری نیز وارد شویم چراکه زمانی استان ما قطب این موضوعات بود و باید دامپروری دانش بنیان را نیز فعال کنیم که به‌ازای افزایش سطح تولید، رونق و اشتغال لازم در این چرخه نیز  فعال شود.

وی یادآور شد: اتکا به مدل‌های درونی و بومی زمینه‌ی اقتصادی، مدیریتی و خودباوری را تهییج می‌کند اما اینکه این موضوع را باز کرده و اجرایی و عملیاتی کنیم بسیار مهم بوده و به توان نیاز دارد و باید نواقص و حلقه‌های مفقودی را بررسی کنیم تا در بحث تولید، کشاورزی و خدمات از این فضا بهره‌مند شویم.

فرشکاران در خصوص اهمیت دانش بنیان‌ها در بُعد ملی نیز گفت: باید سعی کنیم با در اختیار قراردادن پروژه‌های بزرگ به شرکت‌های دانش‌بنیان، به سایر کشورها وابسته نباشیم که در این راستا می‌توان به انحراف ۳۰ درصدی نیز اتکا کنیم؛ اما اگر از این انحراف ترسیده و به واردات پناه ببریم، چیزی شبیه مشکل صدور کارت هوشمند ملی به‌وجود خواهدآمد.

وی ادامه داد: در صورت اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان، این‌ شرکت‌ها می‌توانند در عرصه‌ی صادرات نیز قدم بگذارند که این امر سبب می‌شود، ارتباطات منطقه‌ای، تجاری، دانش بنیانی و مزیت‌های مطلق و نسبی هر استان نسبت به یکدیگر تبدیل به مراوده و چرخه‌ی سرمایه شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با تاکید براینکه هیچ هدفی خود به خود و با دست روی دست گذاشتن محقق نمی‌شود، اظهار کرد: در فرهنگ شیعی ما نیز کارکردن بسیار ارزشمند است و اگر کار نکنیم و انتظار داشته باشیم تا دیگران کار کنند و ما از آن استفاده کنیم، نتیجه‌ی مطلوبی نخواهیم گرفت.

وی با اشاره به توجه و تمرکز مسئولان استانی به تحقق شعار سال، گفت: خوشبختانه اکنون تمام تمرکز تیم مدیریتی استان و به‌ویژه استاندار آذربایجان شرقی به‌این موضوع معطوف است و ایجاد کمیته‌ی دانش بنیان نشان دهنده‌ی خواست و اراده‌ی مقامات ارشد استانی برای تحقق شعار سال است و این هدف را دارند تا شرایط را شناسایی کرده و نسبت به سطح استان پیش برویم ‌و باید از فضای فعلی استفاده کنیم.

فرشکاران، «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌زایی» را برای حل مشکلات فعلی کشور امری ضروری و عمیق عنوان کرد و افزود: باید توان را به سمت تولید برده و نباید در دام نقدینگی و دلالی گرفتار شویم و تنها توسط انرژی جوانان و شرکت‌های دانش بنیان است که می‌توانیم از دام نقدینگی، بیکاری، توزیع ناعادلانه و تحریم خارج ‌شویم.

وی در خاتمه تاکید کرد: امروز نیازمند یک روحیه‌ی جهادی هستیم و باید با منطق و علم جهادی پیش برویم چراکه به‌وسیله‌ی جهاد توام با علم بسیاری از مسائل را می‌توان برطرف کرد و اگر از شعار پرهیز کرده و با گوش دادن به فرامین رهبر معظم انقلاب با جدیت و داشتن هدف مشخص حرکت کنیم، دردهای جامعه در بسیاری از مسائل حل می‌شود و مسائل فرهنگی نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد.