افزايش ۱۷۰ درصدی تخلفات پزشکان در آذربايجان شرقی
افزايش ۱۷۰ درصدی تخلفات پزشکان در آذربايجان شرقی

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تایید تخلفات تعدادی از پزشکان آذربایجان شرقی در ارایه خدمات به بیماران، تعداد تخلفات مشاهده شده از ابتداي امسال تا کنون را 508 مورد اعلام کرد و افزود: اين آمار نسبت به سال گذشته 177 درصد افزايش يافته است.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، دکتر جواد احمدیان روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به افزایش ۱۷۰ درصدی تعداد تخلفات پزشکان از ابتدای امسال تاکنون بر اساس ارزیابی و انجام پایش های نظارتی اشاره کرد و افزود: در این مدت ۲ هزار و ۵۴۶ مورد بازدید از مطب های پزشکی، درمانگاه ها و مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان شرقی به انجام رسیده است که از این تعداد ۵۰۸ فقره پرونده تخلفاتی تشکیل و به مراجع مربوطه ارجاع داده شده است.

وی با بيان اينکه انتقال بیمارستان کودکان و افتتاح مرکز درمانی مردانی آذر از ابتدای سال کار بزرگی بود که با کمترین مشکل به سرانجام رسید و در حال حاضر ۲۴۰ تخت این بیمارستان به ۴۵۰ تخت فعال رسیده و مرکز جامع درمان سرطان نیز با کمک خیر و هزینه کرد ۶۰۰ میلیارد تومانی علوم پزشکی برای تجهیز آن در حال ساخت است.

احمدیان ادامه داد: این مرکز بزرگترین مرکز درمان سرطان در خاورمیانه است که با افتتاح آن تحول مهمی در خصوص پذیرش بیماران سرطانی و رادیوتراپی این بیماران رخ خواهد داد و تجهیز و آماده سازی آن را از هم اکنون آغاز کرده ایم و علاوه بر این شاهد افزایش مراکز درمان ناباروری استان و ارائه خدمات با تعرفه دولتی در بیمارستان های الزهرا و طالقانی تبریز هستیم.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون پرونده تعداد ۶۶ پزشک پس از احراز تخلفات به تعزیرات حکومتی و سایر مراجع معرفی شده است، ادامه داد: اغلب این پرونده ها منجر به محکومیت پزشک متخلف شده و تنها موارد جزئی منجر به تبرئه شده است.

احمدیان تعداد پزشکان متخلف محکوم شده آذربایجان شرقی در نهادهای مسئول را ۲۸ نفر اعلام کرد که این آمار در مقایسه با آمارهای ۹ ماهه سالجاری افزایش ۱۳۵ درصدی را نشان می دهد.

به گفته وی طی سالجاری ۱۳۶ مورد از تخلفات پزشکان استان به سازمان نظام پزشکی ارسال شده است در حالی که این آمار در سال گذشته تنها ۲۴ مورد بود.

احمدیان اخذ حق ویزیت اضافه بر تعرفه های اعلامی، دریافت زیرمیزی، مطالبه سکه، ارز و ارزهای دیجیتال را از جمله موارد تخلفاتی پزشکان آذربایجان شرقی اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه سقف دریافتی و تعرفه های مربوط به خدمات پزشکی به طور کامل و شفاف از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدون و ابلاغ شده است، گفت: هر گونه قصور، تخطی و سرپیچی از قوانین موضوعه در صنف پزشکان تخلف محسوب شده و در مراجع مربوطه توسط شاکیان قابلیت بررسی و رسیدگی دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: هیچ پزشکی برای انجام امور درمانی نمی تواند وجه اضافی و خارج از تعرفه دریافت کند و ما به عنوان مدعی العموم هر گونه دریافتی پزشکان را توسط تیم های نظارتی به صورت محسوس و نامحسوس رصد می کنیم و در این رابطه با هیچ فردی تعارف نداریم.

احمدیان یکی از مشکلات رسیدگی به تخلفات پزشکان را مربوط به بی انگیزگی شاکیان عنوان کرد و گفت: متاسفانه تعداد زیادی از مردم حتی حاضر نیستند مشخصات خود را به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کنند که این امر منجر به بروز مشکل در تداوم رسیدگی ها و بررسی ها می شود.

وی شماره تلفن ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به صورت متمرکز شکایات مردمی را جمع آوری می کند و همچنین معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز را مسیرهای شکایت و پیگیری گلایه های مردمی از جامعه پزشکان اعلام کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه سال خوبی از نظر تامین تجهیزات بیمارستان‌ها داشته ایم، گفت: در دهه اخیر به تجهیز سرمایشی مراکز درمانی استان توجه چندانی نشده بود و کرونا نیز این وضعیت را تشدید کرده بود که بر همین اساس امسال ۲۳۹ تجهیزات سرمایشی با هزینه یک هزار میلیارد تومانی در شهرهایی چون میانه، هشترود، اسکو، جلفا و هادیشهر خریداری و بهره برداری شده و خرید و نصب یک دستگاه سی تی اسکن و خرید و نصیب یک دستگاه سی تی آنژیو برای بیمارستان امام رضا(ع) تبریز نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص بوده که هزینه خرید آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۷ میلیارد تومان بوده که با نرخ کنونی ارز امروز چند ده میلیارد ارزش دارد.

احمدیان با اشاره به خرید سی تی اسکن ۳۲ اسلایسی در راستای رویکرد توسعه ای بیمارستان امام رضا به ویژه در بخش اورژانس خاطر نشان شد: در همین زمینه یک دستگاه رادیوتراپی نیز خرید و نصب شده و در مرحله آزمایش است که نیمه شعبان افتتاح و یکی از مطالبات عمومی در حوزه درمان استان محقق می شود و همچنین خرید میکروسکوپ جراحی برای کاشت حلزون در بیمارستان مردانی آذر و نیز یک میکروسکوپ جراحی چشم برای بیمارستان نیکوکاری صورت گرفته است.

وی خرید دستگاه ید درمانی، سه دستگاه رادیولوژی دیجیتال، افزایش خدمات دندانپزشکی در میانه و مرند و شیخ الرییس ۲ تبریز به ویژه برای افراد محروم، خرید سه دستگاه سی آر ارتوپدی برای تبریز و یک دستگاه برای اهر، دستگاه ام آر آی برای بیمارستان های رازی و شهدا از محل اعتبارات سازمان بهداشت جهانی را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای خرید و بروزرسانی تجهیزات مراکز درمانی آذربایجان شرقی اعلام کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه در زمینه پیوند اعضا کارهای خوبی در استان شده، گفت: هم در فراهم آوری و هم انجام عمل پیوند در امام رضا تبریز یک روند افزایش جهشی را به ویژه بعد از کرونا شاهد بودیم به طوری که ۱۴ اهدا عضو از موارد مرگ مغزی سال قبل امسال به ۳۳ و ۲۳ پیوند کبد به ۴۲ مورد افزایش یافته اند و همچنین امسال دو پیوند کبد از اهدا کننده زنده برای بار اول در استان صورت گرفت که یک عمل بسیار دشوار است و افزایش سه پیوند قلب سال ۱۴۰۰ به شش مورد و ۱۹ پیوند کلیه به ۷۰ مورد نیز در سالجاری اتفاق افتاده است.

وی افزود: در زمینه کاشت حلزون شاهد یک انقلاب هستیم و با توجه به تصمیم دولت سیزدهم برای خدمت رسانی به بیماران خاص و تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان به این بخش، کاشت حلزون برای کودکانی که ناشنوا به دنیا می آیند و در صورت عدم درمان علاوه بر ناشنوایی قدرت تکلم خود را نیز از دست خواهند داد، سعی می شود با انجام عمل کاشت زیر سه سال به عنوان فردی عادی به زندگی خود ادامه دهند و بر این اساس تعداد ۷۰ عمل کاشت حلزون سال قبل که با هزینه ۸ میلیون تومانی برای اقدامات اولیه و هزینه های بالای ۱۰۰ میلیون برای تجهیزات انجام می شدند، امسال با تقبل تمام هزینه های عمل کاشت توسط وزارت به ۱۳۴ مورد رسیده است.

احمدیان از راه اندازی گروه های نظارت عصر و شب با توجه به فعالیت شبانه روزی بسیاری از مراکز درمانی استان نیز خبر داد و اظهار داشت: تشکیل قرارگاه نظارت بر نظام جامع سلامت و نظارت مدیریتی از مراکز بیمارستانی بخشی از اقدامات این گروه ها بوده و بر اساس نظارت و ارزیابی های وزارتخانه از ۱۹ بیمارستان استان، ۱۶ بیمارستان درجه یک و یک بیمارستان کاندید رتبه یک عالی و یکی کاندید رتبه یک برتر شده و راه اندازی سی تی اسکن و آشیانه هلیکوپتر برای انتقال بیمار در بیمارستان میانه نیز انجام شده است.

وی با بيان اينکه سنت های قديم چهارشنبه سوری جمعی برای شادی خانواده ها بود، افزود: ترقه و مواد منفجره عامل عزا شده است و متاسفانه هر ساله شاهد آسيب های جدی قبل و بعد از اين گراميداشت هستيم.
احمدیان اضافه کرد: سال گذشته شاهد ۸ مورد فوتی، ۴۳۸ مصدوم، ۲۰۷ مورد آسيب چشمی، ۲۷ مورد قطع عضو در هفته اخر سال بوديم و اين موضوع در شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار گرفت تا جشن های چهارشنبه سوری مديريت شود و برنامه ای ويژه در مدارس برگزار شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبريز با بيان اينکه مسابقات مختلف با برنامه های شاد در مدارس برای کودکان و نوجوانان برنامه ريزی شد، گفت: در این ايام نيازمند همکاری رسانه ها در توليد محتوا برای برگزاری چهارشنبه سوری شاد و بدون آسيب نيز هستيم.
وي در خصوص آمادگی برای بحران‌های احتمالی و يا بلايای طبيعی در استان، گفت: يک بيمارستان صحرايی در قالب کانکس با ۱۰۰ تخت و خدمات کامل در اختيار داريم که در صورت وقوع بحران آمادگی های لازم را داريم.