گسترش سواد سلامت همراهی اهالی رسانه را می طلبد
گسترش سواد سلامت همراهی اهالی رسانه را می طلبد

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اهمیت سلامت جامعه، گسترش سواد سلامت را نیاز جامعه کنونی دانست.

حسین حقایی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته سلامت، افزود: در روز شمار هفته سلامت روزی نیز به عنوان رسانه و سلامت نام گرفته است و گسترش سواد سلامت همراهی اهالی رسانه را می طلبد.

وی با بیان اینکه امروزه شیوه زندگی ها تغییر کرده و عمده ترین مرگ و میر ها در اثر بیماری های قلبی، عروقی، سرطان و تصادفات است، اظهارداشت: با آگاهی بخشی در این راستا و ارتقای سواد سلامت مردم می توان از بروز این علل پیشگیری کرد.

دکتر حقایی اضافه کرد: همه این بیماری ها در نتیجه نبود تحرک، استفاده بیش از مجاز روغن حیوانی، مصرف کم میوه و سبزیحات است که اگر سواد سلامت مردم افزایش یابد شاهد تغذیه سالم و تحرک در جامعه خواهیم بود که این عوامل از بروز بیماری ها جلوگیری می کند.

وی اضافه کرد: جامعه برای رسیدن به توسعه پایدار انسان سالم سالم به عنوان محور و اساس آن جامعه است و این میسر نمی شود مگر اینکه مقوله سلامت را جدی بگیریم و هفته سلامت به عنوان یک رویداد تلنگری در این راستاست.

دکتر حقایی توجه به جوانی جمعیت را به عنوان چالش مهم جهان و ایران نیز از دیگر موضوعات حیاتی خواند و تاکید کرد: باید همه در این راستا به سهم و نقش خود فرهنگ سازی کنند چراکه با بررسی موالید آذربایجان شرقی میزان آن در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ به دوهزار و ۳۰ نوزاد رسیده است.

وی در ادامه به برنامه های هفته سلامت در استان اشاره و بیان کرد: برگزاری میز خدمت در مصلای نمازجمعه قبل از خطبه ها، نواختن زنگ سلامت در مدارس، دیدار از مراکز سالمندان، غربالگری سلامت، افتتاح برنامه پزشک خانواده در آذرشهر، بازدید از یکی از کارخانه های مواد غذایی، برگزاری جشنواره غذا و برگزاری همایش کوه پیمائی را از جمله این برنامه هاست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تغذیه سالم، از صدور پنج هزار گواهی بهداشت برای صادراتخبر داد.

نجفی افزود: مهم ترین مقوله در بحث سلامت تولید مواد غذایی سالم است که خوشبخاته استان ما به عنوان قطب تولید محصولات قضایی به استانداردهای لازم حتی کشورهای اروپایی دست یافته و صدور این تعداد گواهی سلامت فقط به کشورهای همسایه نبوده بلکه از فرانسه و کاندا گرفته و تا ژاپن را شامل می شود.

در حوزه تهیه لوازم پزشکی و دارو نیز کمبود جدی نداریم و اگر به صورت مقطعی مواردی نیاز بوده با تعامل و تدابیری که صورت گرفته این موضوع نیز رفع شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در ادامه نشست خبرنگاران هدف اصلی معاونت را ارتقای سلامت جامعه عنوان و بیان کرد: یکی از راهکاری کمک به سلامت مردم فراهم کردن دسترسی عادلانه به خدمات سلامت است.

جنتی افزود: در نظام سلامت خدمات سطح بندی می شود چراکه منابع نظام سلامت محدود بوده و خدمات بر اساس نیاز مردم هر نقطه در آن ارائه می شود تا همه مردم و با هر توان اقتصادی در شهرها و روستاها از آن برخوردار باشند.