رکوردشکنی تولید گیربکس نیسان در شرکت چرخشگر
رکوردشکنی تولید گیربکس نیسان در شرکت چرخشگر

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رییس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی از رکوردشکنی تولید گیربکس نیسان طی ۱۰ سال اخیر در شرکت چرخشگر تبریز ( تولید کننده جعبه فرمان و گیربکس ) خبر داد .

صابر پرنیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: آذربایجان شرقی توانمندهای بسیاری در بخش صنعت دارد و در صنعت قطعه سازی به عنوان یک استان پیشتاز و پیشرو در کشور محسوب می شود.

پرنیان با اشاره به قرارگیری بخش صنعت استان در مسیر تحقق شعار سال افزود: علاوه بر شکست رکورد تولید گیربکس نیسان، رکورد گیربکس سنگین s۶۹۰ طی ۲۵ سال گذشته نیز در این شرکت شکسته شد.

وی به اهمیت تولید محصول pto یا انجین فلایویل که نوعی از گیربکس است و وظیفه انتقال نیرو از موتور به هر نوعی از پمپ را بر عهده دارد در ۲۰ ماه اخیر و همچنین داخلی سازی محصول bevel box (نوعی گیربکس) اشاره کرد و گفت: به واسطه داخلی سازی این قطعه، توان استفاده از هر نوع جعبه فرمانی در اتوبوس ها فراهم شده است.

پرنیان تاکید کرد: با توجه به این که پمپ پا از قطعات مهمی است که در هر محصول شرکت ایران خودرو دیزل تولید می شود بنابراین با داخلی سازی و تولید روزانه، در حال حاضر این محصول به بازارهای هدف نیز عرضه می شود.

شرکت چرخشگر در سال ۱۳۴۸ به صورت شرکت سهامی خاص و جهت ایجاد، نگهداری و بهره برداری از کارخانجات ساخت موتورهای دیزلی تحت شماره ۱۳۳۸۹ به ثبت رسید و در سال ۱۳۴۹ پروانه تأسیس در خصوص تولید موتورهای دیزلی دریافت کرد.

این شرکت تنها تولید کننده گیربکس های سنگین و قطعات آن برای انواع کامیونت، کامیون، کشنده، مینی بوس و اتوبوس در ایران است و محصولات آن، گیربکس های سنگین چهار تا ۱۶ سرعته و با ماکزیمم گشتاور ورودی از ۱۹۰ نیوتن متر تا ۲۲۰۰ نیوتن متر را پوشش می دهد.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به تمدید زمان ترخیص مواد اولیه وارداتی واحدهای تولیدی، گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده این روند فعالیت حدود ۸۰ درصد از واحدهای تولیدی که واردکننده مواد اولیه خطوط تولید خود هستند را تسهیل می‌کند.

وی اظهار کرد: طبق فهرست ابلاغ شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این تمدید زمان که مهلت آن تا پایان آبان ماه سال جاری است حدود سه هزار و ۲۰۰ کد تعرفه را شامل می شود.

پرنیان ادامه داد: بر این اساس، صنایع تولیدی که مواد اولیه مورد نیاز وارداتی خودشان را پیش از این با ارائه مدارک بانکی انجام می دادند با تمهیدات اتخاذ شده و بر مبنای فهرست ابلاغ شده از سوی وزارت صمت، بدون ارائه کد رهگیری می توانند مواد اولیه را ترخیص کنند.

وی اظهار کرد: بدون تردید این اقدام کمک چشمگیری به تداوم روند منظم تولید در استان خواهد کرد.

پرنیان گفت: این تسهیل گری بر اساس مصوبه ستاد مقابله با تحریم‌ شورای عالی امنیت ملی کشور انجام شده است.

آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور بیش از چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد؛ هر چند بخش عمده واحدهای تولیدی و صنعتی استان کوچک مقیاس و متوسط هستند، اما بیش از ۹۵ درصد سرمایه گذاری های این خطه در حوزه تولید توسط بخش خصوصی انجام شده است که در یک اقتصاد رقابتی و به دور از رانت، مزیت بزرگی محسوب می شود.