افزایش پنج برابری سهم ارزش افزوده معادن در اقتصاد آذربایجان شرقی
افزایش پنج برابری سهم ارزش افزوده معادن در اقتصاد آذربایجان شرقی

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: در دولت سیزدهم سهم ارزش افزوده معادن در اقتصاد استان به بیش از ۱۰.۵ درصد افزایش یافته و حدود پنج برابر سال های گذشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، محمد کلامی در بازدید از شرکت مس سونگون آذربایجان، با تاکید بر اینکه معدن پیشران اصلی اقتصاد استان است، افزود: در سال ۱۴۰۰، سهم ارزش افزوده حوزه معادن در اقتصاد استان ۲ درصد بوده که این رقم در حال حاضر و بنا به اعلام سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی، به ۱۰.۵ درصد افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی از قطب‌های معدنی کشور به شمار می رود، گفت: مزیت اصلی توسعه استان در حوزه معدن است و اگر به سوی صنایع پایین دست، تولید، بهره‌وری و زنجیره ارزش برویم، بطور قطع سهم عمده ای از ارزش افزوده آذربایجان شرقی معطوف به حوزه معدن خواهد شد.
کلامی همچنین به سهم بخش کشاورزی در اقتصاد استان نیز اشاره و اظهار کرد: این بخش نیز یکی از رویکردهای مهم استان است، از طرفی آذربایجان شرقی در منطقه‌ای قرار گرفته است که موضوعات زیست محیطی دریاچه ارومیه تهدیدی برای حوزه کشاورزی است.

وی کشت گلخانه ای را از اولویت های بخش کشاورزی دانست و افزود: با توجه به شرایط آبی، نمی‌توانیم به کشاورزان بگوییم کشت نکنند اما در مقابل آن کشت گلخانه‌ای را از اولویت‌های مهم برنامه استان قرار داده‌ایم بطوری که در ۲ سال گذشته، حدود ۴۰ درصد کل سال‌های گذشته، گلخانه در استان افتتاح شده است و میزان مساحت گلخانه های استان، از ۲۷۵ هکتار به ۳۸۰ هکتار افزایش یافته که در حال تولید هستند.

کلامی اضافه کرد: در بخش کشت گلخانه ای جزو استان های برتر هستیم و بیشتر فعالیت ها در منطقه آزاد ارس، هشترود و تبریز انجام می شود.

آذربایجان شرقی با برخورداری از ۵۲ نوع ماده معدنی از بین ۶۵ ماده معدنی شناسایی شده کشور، عنوان بهشت تنوع مواد معدنی ایران را به خود اختصاص داده اما سهم حوزه معدن در اقتصاد استان ناچیز و در گذشته حدود ۲ درصد بوده است.

این استان با ۸.۱ میلیارد تن ذخایر معدنی تخمینی، رتبه نخست کشور را دارد، اما فعالان عرصه معدن و افکار عمومی معتقدند که برخورداری استان متناسب با داشته‌های معدنی نیست و باید گام‌های جدی برای تغییر این وضعیت برداشته شود.

آذربایجان شرقی دارای معادن سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، نفلین سینیت (بزرگترین معدن نفلین سینیت خاورمیانه)، مولیبدن (بزرگترین معدن مولیبدن خاورمیانه)، آهن (آذربایجان شرقی قطب سوم فولاد کشور)، منگنز (کاربرد بسیار فراوان در صنایع مختلف)، سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، پرلیت (کاربرد فراوان)، تراورتن (شهرت جهانی تراورتن های استان)، خاک های صنعتی (کائولن زنوز)، آهک (پروژه های عمرانی و کاغذ سنگی)، پوکه معدنی (پروژه های عمرانی) و گچ (پروژه های عمرانی) است.