پرندگان مهاجر به تالاب بین‌المللی قوری‌گول بازگشتند
پرندگان مهاجر به تالاب بین‌المللی قوری‌گول بازگشتند

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی از تداوم آبرسانی به تالاب بین‌المللی «قوری گول» و بازگشت دوباره پرندگان مهاجر به این پهنه آبی خبر داد.

حسن عباس نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: انتقال آب از حوضه «صبری چای» به قوری گول همه ساله بعد از نیمه آبان، تا نیمه اردیبهشت سال بعد انجام می‌گیرد.

وی افزود: وضعیت فعلی تالاب قوری گول، برآیند عوامل طبیعی همچون کاهش محسوس بارندگی در مقایسه با ۷۰ سال اخیر، افزایش ۳۰ درصدی تبخیر در پی افزایش دما با توجه به عمق کم و وسعت تالاب و توسعه بی‌رویه در زمینه‌های صنعت، راه سازی، کشاورزی و ویلاسازی بدون توجه به آمایش سرزمین و ظرفیت توسعه منطقه است.

عباس نژاد گفت: از ۱۸ آبان ماه امسال آبگیری تالاب آغاز شده و امیدواریم شرایط اقلیمی مناسب به طوری که یخبندان زیادی هم در مسیر انتقال آب وجود نداشته باشد، آبگیری آن به خوبی انجام شود.

وی اضافه کرد: نوید مسرت بخش جان گرفتن دوباره این تالاب زیبا با همکاری و تلاش مردم، ساکنین حوزه تالاب ، مسئولین نهادهای ذیربط  و کلیه دست اندر کاران میسر شد.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، تالاب قوری گول در ۱۸ کیلومتری شمال غرب بستان‌آباد و ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار گرفته که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۹۰ متر می‌باشد؛ این تالاب دارای شکل هندسی نامنظم و دارای آب شیرین است وبا توجه به این که جزو تالاب های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر و نیز زیستگاه شماری از پرندگان مهاجر آبزی و حمایت شده محسوب می‌شود، دارای اهمیت ملی و بین‌المللی است و از کارکردهای اکولوژیکی آن، حفاظت به عنوان یک هدف اولیه و اصلی بر سایر بهره‌وری ها مقدم می‌باشد.

شایان ذکر است به دلیل بیلان منفی آب تالاب، برای جلوگیری از خشک شدن آن کانالی برای انتقال آب از ارتفاعات سهند و رودخانه «صبری چای» احداث شده است که در فصل غیرزراعی آب تالاب را تامین می‌نماید.

تالاب بین المللی قوری گو ل قابلیت های فراوان زیستی ، آموزشی و تحقیقاتی و اکوتوریسم دارد؛ این تالاب در سال ۱۳۵۴ به عنوان تالاب بین‌المللی در کنواسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ جزو مناطق شکار ممنوع محسوب شد و در سال ۱۳۹۰ به دلیل اهمیت اکولوژیکی با مساحت ۵۵۵ هکتار به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

بروز مشکلاتی از قبیل نامناسب بودن کانال انتقال آب، استفاده بی رویه از منابع آب پیرامونی تالاب به دلیل ساخت و سازی های خارج از قاعده و پرداخت نشدن دستمزد میرآب ها باعث شد که تالاب بین المللی قوری گول در اوایل پاییز امسال به طور کامل خشک شود.