تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: آموزش و پرورش دستگاه سیاسی نیست و باید از سیاستزدگی در آن پرهیز شود و مهمترین امر دور نگه داشتن آموزش و پرورش از سیاست زدگی و سیاست کاری است و قبول نداریم که آموزش و پرورش باشگاه سیاسی افراد خاصی شود.
علیرضا صیادی روز شنبه، در نشست هماندیشی با اصحاب رسانه اظهار کرد: اهمیت آموزش و پرورش بر هیچ کسی پوشیده نیست و همهی نظامهای سیاسی دارای آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت هستند و براساس آیین و سنت کشورشان، آموزش و پرورش خود را اداره میکنند.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز از یک قاعده و اصول اساسی تبعیت میکند و با تمام وجود در تلاش و تکاپو است تا بتواند مجموعهی آموزشی خود را بر اساس اهداف تعلیم و تربیت نظام جمهوری اسلامی تربیت کند.
وی افزود: آموزش و پرورش از زمانی که در ایران رسمیت یافت، راههای پرفراز و نشیبی را طی کرده و مسئولین و طرحهای مختلفی را دیده تا اینکه پس از دورهی قاجار و دیکتاتوری اول و دوم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش از نظر کمی و کیفی خیزهای ارزشمندی برداشته و توفیقات فراوانی کسب کرده است که یکی از آنها پوشش تحصیلی است و آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در این ۴۳ سال پیروزی انقلاب اسلامی در اقصی نقاط کشور توانسته است پوشش تحصیلی را حتی فراتر از انتظار پیش ببرد.
صیادی خاطرنشان کرد: توسعه کمی آموزش و پرورش، تاسیس مدارس در مناطق روستایی، تشکیل مدارس شبانه روزی، نمونه و استعداد درخشان و… از اقدامات ادارهکل آموزش و پرورش استان است که از خود کارنامه درخشانی را به نمایش بگذارد و این یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است و تحلیل بسیار روشنی است که قابل سنجش است اما قطعاً آسیبها و آفات مختلفی نیز بوده است.
وی گفت: دفاع از خادمین آموزش و پرورش و عملکرد خوب معلمین پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نوع خدماتی که به دانشآموزان ارائه کرده است، قابل تعظیم و تکریم است چراکه اجازه نداده است دانشآموزان دور از دسترس نظام تعلیم و تربیت قرار بگیرند و این مورد نباید نادیده گرفته شود.
وی ادامه داد: در هر امری شناخت نقاط قوت و ضعف امری ضروری و بدیهی است اما آموزش و پرورش فرصت خوبی در این خصوص ایجاد کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی یادآور شد: به دنبال پیاده سازی سند تحول بنیادین در استان هستیم که در راستای اجرای سند تحول بنیادین، قرارگاههای مختلفی را تدارک دیدهایم و این مختصری از برنامههای ما در آموزش و پرورش استان است.
وی اضافه کرد: اولویت اصلی ما پرداختن به ظرفیتها است که یکی از این موارد، نیروی انسانی است؛ شاید در برخی از بخشها با کسری نیرو مواجه باشیم اما همواره نیروهای ما آماده به کار و آماده به خدمت هستند؛ بنابراین خدمات این بزرگواران باید تکریم، تسهیل و مانع زدایی شود تا با خیال راحت در اختیار دانشآموزان باشند که برای پاسداشت آنها قدمهای خوبی برداشته میشود تا بتوانیم این سرمایه را در اختیار آینده سازان کشور قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر تامین تجهیزات آموزشی است که برنامههای خوبی برای تامین تجهیزات تدارک دیده شده است و روزهای آینده برنامههای خوبی در این خصوص با محوریت هنرستانها اعلام میشود.
صیادی در ادامه بیان کرد: حفظ فضاهای فیزیکی، تعمیر و نگهداشت آنها، ایجاد هنرستان و مدارس جدید و توسعه فضاهای فیزیکی جدید از جمله برنامههای آموزش و پرورش استان است که در چارچوب خود جلو میرود.
وی اظهار کرد: دارا بودن ۳۹۰ مدارس کانکسی که یک مورد اجتنابناپذیر است بهویژه در روستاهایی که سکونت در آنها پایدار نیست و آیندهای برای افزایش دانشآموزان وجود ندارد، اما برنامههای ویژهای در این خصوص تدوین شده است و مدارس کانکسی بالاتر از ۱۵ نفر در اولویت آموزش و پرورش است.
وی تاکید کرد: فعالیتهای اداره کل آموزش و پرورش به جهت گسترده بودن، تحتالشعاع بودجه وابسته به نفت است و طبیعی است که نارساییهایی هم پیش بیاید.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی متذکر شد: نگاه رهبر معظم انقلاب به معلمین عالمانه و بینظیر است که هیچ مقامی در سطح دنیا تا این حد به معلمان توجهی نداشته است.
وی ادامه داد: توجه و عمل به سند تحول بنیادین، توجه به پوشش تحصیلی، مسائل تربیتی، آنالیز مسائل مختلف آموزشی و امثال آنها مورد توجه ما است در این خصوص استان را به شش بخش تقسیم بندی کردهایم و نقایص را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین امر دور نگه داشتن آموزش و پرورش از سیاست زدگی و سیاست کاری است و قبول نداریم که آموزش و پرورش باشگاه سیاسی افراد خاصی شود چراکه آموزش و پرورش متعلق به همهی مردم، آینده سازان و دانشآموزان است و باید مطابق نظام جمهوری اسلامی ایران اداره شود.
صیادی با بیان اینکه آنچه که آینده دانشآموزان و یکپارچگی معلمین را تحت الشعاع قرار دهد، برای ما مهم است، در پایان تاکید کرد: باید بیمهری به مدارس دولتی را از ریشه بزنیم و معلمین و امکانات مدارس دولتی را تقویت کنیم؛ تجهیزات فراوانی را تدارک دیدهایم و این به معنای حرکت به سوی عدالت آموزشی و عبور از طبقاتی شدن مدارس است و نباید صرفا مدارس سمپاد، نمونه و غیر دولتی مقامآور باشند و این برای ما ننگ است که از ریشه باید پاک شود.
- نویسنده : سیده مریم یوسفی