۹۵ درصد جمعیت خداآفرین مخاطب اداره دامپزشکی هستند
۹۵ درصد جمعیت خداآفرین مخاطب اداره دامپزشکی هستند

تبریز- بامدادفردا- فرماندار شهرستان خداآفرین با اشاره به جمعیت ۹۵ درصدی روستایی این شهرستان، گفت: این شرایط، اهمیت دامپزشکی در این منطقه را بسیار بالا برده است.

علی امیری راد روز دوشنبه در نشست با کارکنان دامپزشکی خداآفرین افزود: خداآفرین به دلیل مرزی بودن و داشتن جمعیت ۶۰ درصدی عشایری از لحاظ دامپزشکی در مقایسه با سایر شهرستان ها حساسیت ویژه ای دارد و باید در راستای تامین سلامت دام و فرآورده های دامی و جلوگیری از ورود و شیوع بیماری ها اقدامات اثرگذاری به انجام برسد.

وی اظهار داشت: در حوزه دامپزشکی خداآفرین هیچ مشکلی وجود ندارد، اما برای جلوگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام، مجموعه دامپزشکی باید همیشه در حالت آماده باش باشد و مراقبت، پایش، رصد و کنترل بیماری ها در روستاها به صورت مستمر و دقیق انجام گیرد.

امیری راد با بیان اینکه با توجه به اینکه بهره برداران و دریافت کنندگان خدمات دامپزشکی جمعیت روستایی و عشایری هستند، گفت: به منظور کاهش مخاطرات بهداشتی و غذایی و سلامت، آموزش و ارتقای فرهنگ دامداری باید در اولویت دامپزشکی باشد.

وی ادامه داد: دامپزشکان از ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها در امر اطلاع رسانی استفاده نمایند.

فرماندار خداآفرین با اشاره به اینکه تعداد ۱۷۰ هزار راس دام سبک و ۳۰ هزار راس دام سنگین در خداآفرین وجود دارد، افزود:  در ۶ ماهه  نخست امسال تعداد ۹۰ هزار راس دام سبک و سنگین در مقابله با بیماری تب برفکی و ۸۷ هزار راس در مقابله با بیماری بروسلوز، ۶ هزار راس برای مقابله با شاربن و ۳۵هزار راس در مقابله با آبله، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، هاری و لمپی اسکین واکسیناسیون شده اند.

به گزارش ایرنا، در شهرستان خداآفرین تعداد ۶ درمانگاه دامپزشکی و ۸ نفر واکسیناتور در بخش دولتی و خصوصی فعالیت می کنند.

  • منبع خبر : ایرنا