افتتاح ۷۶۲۰ میلیارد ریال طرح در سفر هیات دولت به منطقه آزاد ارس
افتتاح ۷۶۲۰ میلیارد ریال طرح در سفر هیات دولت به منطقه آزاد ارس

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از افتتاح چندین طرح به ارزش هفت هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال در دومین سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی خبر داد.

مجید کیانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه سرمایه‌گذاری یکهزار و ۹۲۰ میلیارد ریالی صنایع غذایی با اشتغالزایی برای ۱۵۷ نفر یکی از طرح هایی است که در این سفر افتتاح می شود.

وی افزود: این پروژه در طول ۹ ماه گذشته آغاز و به‌ بهره‌برداری رسیده و ظرفیت تولید سالانه ۱۱ هزار تن انواع کیک، پن‌کیک، دونات و سایر انواع شیرینی آردی را داراست.

کیانی همچنین با اشاره به افتتاح رسمی باند دوم جلفا – مرند، کیلومتر ۲۸ تا ۳۴ با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، گفت: این پروژه قبل از شروع سفرهای نوروزی به‌صورت آزمایشی زیر بار ترافیک رفت و با تکمیل نواقص، در این دور از سفر به طور رسمی افتتاح خواهد شد. ‌

وی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد ارس برای اجرای پروژه مذکور ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه‌کرده و با پیشرفت ۵۰ درصدی در کمتر از ۶ ماه آن را به پایان رساند. ‌

وی افزود: کاهش ترافیک، تسهیل ترانزیت کالا و از همه‌ مهم‌تر کاهش سوانح رانندگی از مزایای این پروژه کلیدی است که از اهمیت زیادی برای اهالی و سرمایه‌گذاران برخوردار است.

کیانی افتتاح رسمی راه اصلی و ۲ میدان همسطح حد فاصل خیابان ساحل تا بلوار کلیسا به انضمام پل رودخانه دره‌دیز را دیگر پروژه مهم سازمان عنوان کرد و یادآور شد: پروژه عمرانی یاد شده با ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه کرد به بهره‌برداری خواهد رسید و مهم‌ترین کارکرد آن رفع گلوگاه ترافیکی منتهی به کلیسای سنت‌استپانوس و مراکز خرید محدوده جلفا در ایام پیک ورود مسافران است. ‌

وی ادامه داد: پروژه مذکور به سبب اهمیت آن در کاهش ترافیک، در یک سال‌ گذشته احیاء شد و برای بهره‌مندی ارس‌وندان و گردشگران زیر بار ترافیک می‌رود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهار کرد: ۱۲ پروژه دیگر در بخش‌های صنایع، کشاورزی و عمرانی با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای این سفر آماده افتتاح شده است. ‌

منطقه آزاد ارس با قرار گرفتن در مجاورت کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان و برخورداری از ۲۳۸ واحد صنایع فعال و ۱۵۱ واحد صنایع در دست ساخت نقطه طلایی تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و کشور نقش ایفا می کند.

منطقه آزاد ارس با ۷۱ هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت در محدوده جلفا، ایری و سیه رود، نوردوز، خداآفرین و قلی بیگلو و داشتن سه گمرک شامل جلفا، نوردوز و خداآفرین از ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و رونق اقتصادی استان برخوردار است و به عنوان صنعتی ترین مناطق آزاد کشور مطرح بوده و در مسیر توسعه صادرات و تجارت با کشورهای منطقه گام برمی دارد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی ۱۸ و ۱۹ خرداد جاری در دور دوم سفر استانی به آذربایجان شرقی سفر می کند و حدود ۱۰ هزارمیلیارد تومان اعتبار به اضافه ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای این سفر مصوب شده است.
آیت الله سیدابراهیم رییسی آخر هفته جاری (روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد جاری) به عنوان پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر می کند بر این اساس ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار طرح و تسهیلات به استان پیش بینی شده است.