گردشگری، صنعتی نهفته در دل تبریز
گردشگری، صنعتی نهفته در دل تبریز

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-شهر تبریز با تاریخی به وسعت چند هزار ساله، در دوره‌های مختلف پایتخت ایران بوده و از دیرباز مهد تمدن، فرهنگ و تاریخ است و امروز می‌توان از این ظرفیت بالای شهر اولین‌ها برای رونق گردشگری و درآمدزایی از این طریق بهره برد.

تبریز را به عنوان شهر موزه‌ها و خانه‌های تاریخی نیز می‌شناسند، موزه‌هایی که آثار باستانی کشف شده از این شهر را در دل خود جای داده یا موزه‌های فرهنگ و ادب و هنر که فرهنگ این خطه را در معرض نمایش قرار داده‌اند.

اگر اندکی در محله‌های قدیمی شهر تبریز قدم بزنیم، خانه‌های قدیمی که بافت تاریخی خود را هنوز حفظ کرده‌اند، خودنمایی می‌کنند، خانه‌هایی که آجر به آجر آن‌ها بیانگر هویت این شهر تاریخی است، خانه‌ بهنام‌، صدقیانی، مشروطیت، امیرنظام، شربت اوغلو و علی مسیو تنها گوشه‌ای از هویت تاریخ تبریز را روایت می‌کنند.

وقتی صحبت از گردشگری شود، خالی از لطف نیست که به بزرگترین بازار سرپوشیده جهان نیز اشاره‌ای کرد، بازار تاریخی تبریز که با حجره‌ها، دالان‌ها و سراهای قدیمی خود همچنان قلب تجارت شهر بوده و داد و ستد در آن به راه است.

این موارد به همراه مسجد کبود، ارگ علیشاه، ائل گلی و عمارت ساعت تنها گوشه‌ای از هویت شهر تبریز را نشان می‌دهند و چه بسیار مکان‌های گردشگری که در این شهر و مناطق اطراف آن وجود دارد. مناطقی چون روستای کله قندی و تاریخی کندوان که پارسال به عنوان نخستین روستای ایران در فهرست روستاهای هدف گردشگری سازمان ملل قرار گرفت.

ظرفیت‌های بالای گردشگری این خطه، گردشگران خارجی را هم به سمت خود جذب کرده و به اذعان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، پارسال گردشگران ۶۴ کشور خارجی در سال جاری از استان دیدن کرده‌اند.

احمد حمزه زاده در گفت و گو با ایرنا، با بیان این‌که بیشترین تعداد ورودی گردشگران خارجی به آذربایجان شرقی مربوط به کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان و چین است، اظهار می‌کند: امسال برخلاف سال های گذشته، طیف وسیعی از گردشگران چینی وارد تبریز و سایر شهرهای استان شدند که رشد قابل ملاحظه‌ای را در این زمینه شاهد بودیم .

وی می‌افزاید: کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، الجزایر، مصر، روسیه ، برزیل، ژاپن و آمریکا نیز دیگر کشورهایی هستند که در سالجاری گردشگران آن‌ها وارد آذربایجان شرقی شده و حداقل یک شب را در مراکز اقامتی استان سپری کردند.

حمزه زاده مجموع گردشگران خارجی ورودی به آذربایجان شرقی در سالجاری را حدود ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده و ادامه می‌دهد: این آمار بر اساس ثبت رسمی نهادهای مسئول و نیز آمارهای اخذ شده از مراکز اقامتی و هتل‌های استان استخراج شده است. در اعلام آمارهای ورودی گردشگران خارجی به استان، افراد ورودی به مناطق مرزی حساب نمی‌شوند و اگر این آمار را شمارش کنیم، تعداد گردشگران ورودی به مراتب بیشتر خواهد بود.

وی می‌گوید: اکنون تعداد تخت‌های مراکز اقامتی و هتل‌های استان از حدود هفت هزار به بیش از ۲۰ هزار تخت رسیده است. اکنون تعداد ۳۴ هتل در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی در دست ساخت بوده و با اتمام و بهره برداری از این هتل‌ها ، تعداد پنج هزار تخت نیز به تخت‌های کنونی مراکز اقامتی افزوده می‌شود.

استقبال از مسافران نوروزی با برنامه های شهرداری تبریز

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در گفت‌وگو با ایرنا، از آمادگی میادین تبریز برای استقبال از مسافران نوروزی خبر داده و می‌گوید: با ورود مسافران نوروزی به استان، بزرگترین فرش‌گل تبریز به مساحت ۶۰۰ مترمربع در میدان آذربایجان اجرا شد.

سیامک آسیایی می‌افزاید: میدان آذربایجان تبریز از مناطق حساس و پرتردد این شهر است و ایجاد فرش گل بزرگ در آن علاوه بر زیبایی‌های بصری و سرسبزی محیط در معرفی تبریز به عنوان یکی از کلانشهرهای سبز و با نشاط به مسافران نوروزی نقش بسزایی ایفا می کند.

وی اظهار می‌کند: علاوه بر این میدان، طرح‌های گلکاری بهاری در سطح شهر و ایجاد ده‌ها فرش گل‌های زیبا و ترکیبی از گونه‌های بهاری، چیپس‌ چوب(چوب‌های کوچک رنگی) و شن رنگی در میادین شهر است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز می‌گوید: فضاهای سبز و اجرای طرح‌ های گلکاری بهاری در میادین، تفرجگاه‌ها و بوستان‌های شهر در آستانه نوروز، در ایجاد شادابی، نشاط و سرسبزی شهر نقش بسزایی داشته و موجب زیبایی بصری و سلامت روحی و روانی شهروندان می‌شود.

آسیایی با اشاره به این‌که طرح این فرش گل‌ها برگرفته از نقش‌های فرش اصیل تبریز است، ادامه داد: فرش تبریز از بهترین نوع فرش جهانی است که در راستای معرفی بیشتر این هنر به شهروندان و مسافران نوروزی و زیباسازی محیط شهری و ایجاد چشم‌اندازی زیبا در نقاط مختلف شهر، این سازمان در طرح‌های گل کاری به ویژه فرش‌گل، از نقشه زیبا و اصیل این هنر صنعت استفاده می‌کند.

وی یادآور می‌شود: دقت و نظم در تنوع گونه‌های این فرش گل‌ها و استفاده ترکیبی از شن رنگی و چیپس چوب در خلق این آثار زیبا موجب طراوت بیشتر و ایجاد حس شادابی عمومی می‌شود.