تاریخ شفاهی تبریز به بازار نشر آمد
تاریخ شفاهی تبریز به بازار نشر آمد

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- جلد اول کتاب «گقت وگو با چهره های فرهیخته تبریز» با عنوان «تاریخ شفاهی» به قلم حسن علیزاد پروین به بازار نشر آمد.

 کتاب «تاریخ شفاهی» با قیمت ۸۰هزار تومان در ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات «آیدین» تبریز در ۲۵۰ صفحه منتشر شده است.

در این کتاب، مصاحبه های مولف با ۱۳ تن از چهره های ورزشی، مطبوعاتی، دانشگاهی، علمی و اجتماعی تبریز به زیور طبع آراسته شده که در میان آنها اسامی کسانی چون پهلوان حبیب پنبه چی، سیدجمال ترابی طباطبایی، دکتر علی اکبر ترابی، بیت الله جمالی، دکتر سیروس برادران شکوهی به چشم می خورد.

یحیی شیدا، سیروس قمری، محمود قبه زرین، محمدحسین عزیز عرب، نگار غذا ی (عروس ستارخان)، دکتر محمدحسین‌ مبین و کریم مشروطه چی از دیگر چهره ها و شخصیت هایی هستند که نام شان در کتاب «تاریخ شفاهی» به چشم می خورد.

علیزاد پروین به عنوان مولف کتاب در مقدمه خود آورده است:

«گفتگو با صاحبان اندیشه و قلم و مطلعین و شاهدان رویدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی معاصر چند بازخورد مثبت در پی دارد.

۱. آنان یافته‌ها و اندوخته های علمی و فکری، سیاسی و اجتماعی خود را بازگو می‌کنند و این چنین میراث ارزشمند برای نسل بعد به یادگار می‌گذارند. بسیاری از آنها یافته های خود را در آثار مکتوب یا هنری شان انعکاس داده اند، ولی بسیاری از مشاهدات و تجربه‌های خود را در سینه و حافظه خود دارند. گفتگو در قالب پژوهش تاریخ شفاهی، فرصت بروز و نقل آنها را فراهم می‌آورد.
۲. گفته ها و نقل مشاهدات و تجربه ها اغلب در آثار مکتوب مولفان و محققان در حوزه های تاریخی و اجتماعی و فرهنگی نیامده و اطلاعات جمع آوری شده با روش تاریخ شفاهی، این خلأ را به میزان قابل ملاحظه پر می نماید. بنابراین تلاش در پژوهش تاریخ شفاهی، دستیابی به آن قسمت اطلاعات و تجربیات و مشاهدات اهالی فرهنگ و هنر، قلم، سیاست و جامعه است که کمتر فرصت نشر و درج یافته اند.
۳. تکریم و ارج نهادن به پیشکسوتان و معمرین جامعه که عمری با کلام، قلم، پژوهش، مبارزه و فعالیت‌های مستمر عزم کرده اند جامعه را به سوی آگاهی و تغییرات مثبت و رشد و تعالی سوق دهند، از جمله وظایف و تعهدات اخلاقی و اجتماعی اهل پژوهش و مسئولان ذیربط امور فرهنگی و اجتماعی است. به نظر می‌رسد با این گفتگوها، به گوشه‌ای از این وظیفه و تعهد جامه عمل پوشیده باشد.
پژوهش تاریخ شفاهی را در سال ۱۳۷۸ آغاز کردیم. این مهم با پیشنهاد آقای نواداد، مدیرکل وقت صدا و سیمای آذربایجان شرقی به اینجانب و با حمایت و مساعدت ایشان انجام شد و حدود چهار سال طول کشید. گروه پژوهش تاریخ شفاهی در منزل اساتید حضور می‌یافت و مصاحبه به صورت ویدئویی ضبط و بلافاصله نوارها تحویل آرشیو می‌شد.

تقدیم پرسشنامه ویژه پژوهش تاریخ شفاهی و تقاضای تکمیل آن بخش دیگری از سال‌ها بود که جمع‌آوری آن ماه ها طول کشید. عودت پرسشنامه در برخی موارد که اساتید به رحمت ایزدی پیوستند، میسر نشد.
انتخاب ۱۳ گفتگو برای جلد اول تنها به دلیل کامل بودن تقریبی پرسشنامه ها و پاسخ به همه آنها از سوی اساتید بود و دلیل ترجیحی دیگری ندارد.  همه گفتگوها برای اینجانب ارزشمندند و علاقه وافر دارم همه آنها را خدمت علاقمندان عرضه نمایم.  ولی باید اذعان کنم ۱۳ گفتگوی تقدیم شده در این مجموعه، جالب و حاوی اطلاعات در خور شخصیت های بزرگوار تبریز است».