پیش‌بینی بارش‌های متناوب تا ۱۰ روز آینده در آذربایجان‌شرقی
پیش‌بینی بارش‌های متناوب تا ۱۰ روز آینده در آذربایجان‌شرقی

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با نفوذ و فعالیت سامانه جدید بارشی از عصر فردا، بارش‌های متناوب تا ۱۰ روز آینده استان را دربر می‌گیرد.

محمد امیدفر، روز شنبه در گفت‌ و گویی افزود: بر اساس بررسی آخرین اطلاعات و نقشه‌های هواشناسی فعالیت متناوب این سامانه‌ بارشی تا اوایل هفته آینده ادامه می یابد و موجب ابرناکی و وزش باد گاهی تا نسبتا شدید می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به آغاز بارش های فصل بهار در روزهای آینده، احتمال تشدید بارش در اوقات بعد از ظهر در استان وجود دارد و این امر موجب آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و اصابت آذرخش می شود.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی به مسافران و مهمانان نوروزی استان توصیه کرد از رفتن به حریم رودخانه ها و صعود به ارتفاعات برای جلوگیری از برخورد صاعقه پرهیز کنند.

امیدفر، ادامه داد: از روز سه‌شنبه احتمال بارش برف ‌در نواحی مرتفع پیش بینی می‌شود و از عصر همین روز دمای هوای استان سه تا ۶ درجه‌ سانتی گراد به صورت نسبی کاهش می یابد.

وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته بستان آباد با دمای منفی یک درجه و شهرهای کلیبر و هوراند با دمای ۹ درجه بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بدوند و دمای تبریز در این مدت به چهار درجه بالای صفر رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.