عقب ماندگی‌های محلات کم برخوردار کشور با اجرای طرح ۲۰۲۰ جبران می‌شود
عقب ماندگی‌های محلات کم برخوردار کشور با اجرای طرح ۲۰۲۰ جبران می‌شود

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار کشور گفت: با اجرای طرح ۲۰۲۰ عقب ماندگی‌های شهری محلات کم برخوردار کشور جبران می شود.

علی آقا محمدی عصر دوشنبه، ۲۲ خردادماه در نشست رزمایش جهادی میز خدمت در محلات کم برخوردار در محل استانداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: در دو هزار و ۲۰ محله کم برخوردار کشور که متشکل از محلات حاشیه نشین و بافت فرسوده بوده و ضعف‌هایی از قبیل مشکل مسکن، تحصیل، اشتغال و سلامت در آن ها وجود دارد، با اجرای طرح ۲۰۲۰ و با برنامه ریزی مناسب می توان مشکلات را مرتفع کرد.

وی افزود: در این محلات در هر کوچه، یک شخص با عنوان شهردار کوچه که باید از اهالی محله بوده و زیر ۳۰سال داشته باشد، انتخاب می‌شود و این افراد نیازهای مردم محله را گرد آوری کرده و به مسئول “خانه محله” تحویل می دهند که این خانه ها زیر نظر نهادهای چهارگانه که عبارتند از ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، جمعیت هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی(ره) و اداره بهزیستی است که مقرر شده مسئولان این دستگاه ها با تدوین برنامه ریزی به مشکلات محلات رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه در موضوع مسکن اقداماتی انجام شده است، گفت: در شهر تبریز این اقدامات، قطعی شده و در استانداری نیز کمیته ای تشکیل می شود و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) نیز به نمایندگی از طرف چهار نهاد مسئول، در این حوزه اقدام می‌کند، در مرحله نخست کسانی که سند رسمی برای املاک خود ندارند با ثبت نام و توافق وزارت مسکن، املاک به این افراد واگذار می شود و ملک آنها سند رسمی پیدا می‌کند و می‌توانند در زمین آن ساخت و ساز انجام داده و مشارکت انجام دهند.

به گفته وی افرادی که در محلات کم برخوردار به مدت سه سال مستاجر بوده اند در طرح مسکن سایت اتاق تعاون باید ثبت نام کنند و این در حالی است که تفاوت این طرح با نهضت ملی مسکن در این است که آورده شان را خودشان مطرح می کنند یعنی نسبت به آورده وسعت خانه این افراد کم و زیاد می‌شود و می‌توانند خانه دار شوند که در حال حاضر در تبریز یک هزار و۲۰۰نفر شامل این طرح هستند و چنین ویژگی را دارند و در شهرستان های اطراف سه محله این ویژگی ها را دارند که در مورد آن ها هم سه تعاونی شکل خواهد گرفت تا بحث ساخت این خانه ها اتفاق بیافتد.

رئیس ستاد توانمند سازی محلات کم برخوردار کشور در موضوع درمان به بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: این بیمه شامل همه افراد ساکن در این محلات است و اگر شخصی، بیمه نداشته باشد با مراجعه به خانه های محلات می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند، افراد در قالب طرح پزشک خانواده با رجوع به خانه محلات، فرم مخصوص را گرفته و آن را پر می‌کنند و یا از شهردار کوچه درخواست می‌کنند تا در اختیارشان قرار دهد.

وی در خصوص اشتغال در این محلات نیز افزود: سامانه ای در خصوص این محلات وجود دارد که این عزیزان می توانند با ثبت نام در این سامانه، در صورت نیاز به آموزش، به مراکز فنی و حرفه ای ارجاع داده شوند و در غیر این صورت به کارگاه هایی که نیرو تقاضا کرده باشند معرفی خواهند شد.

جانشین وزیر کشور در مورد تحصیلات افراد مناطق کم برخوردار هم گفت: افرادی که بازمانده از تحصیل هستند می توانند با مراجعه به آموزش و پرورش در نظام های شبانه، روزانه و یا در نهضت سواد آموزی … ثبت نام کرده و ادامه تحصیل دهند و کنکوری ها نیز با ثبت نام در کلاس های کنکور دبیرستان البرز تهران به صورت آنلاین و آفلاین می‌توانند به صورت رایگان از این کلاس ها بهره مند شوند.

وی در خصوص برنامه ها و کلاس‌های ورزشی هم برای افرادی با سنین ۱۲تا۱۵ و ۱۵تا ۱۸سال افزود: این افراد تا آخر خردادماه می توانند در مسابقات و تیم‌های فوتبال ثبت نام کرده و با موفقیت در انواع مسابقات منطقه ای، شهرستانی، استانی و کشوری به جایزه بزرگ ملی دست یابند و در ضمن فدراسیون فوتبال هم اعلام کرده است بازیکنانی که قابلیت رشد در این زمینه داشته باشند استعدادیابی شده و انتخاب می‌شوند.

به گفته رئیس ستاد توانمند سازی محلات کم برخوردار کشور، محلات می‌توانند اسماء یکی از ائمه اطهار(ع) یا اولیاء الله را انتخاب کرده و در جشن های محلات فعالیت داشته باشند.