شرکت در انتخابات، حق و تکلیف است
شرکت در انتخابات، حق و تکلیف است

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: شرکت در انتخابات، حق و تکلیف است. یعنی هر شهروند حق دارد تا سرنوشت کشور خود را در قالب هر یک از انتخابات رقم بزند و هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را از این حق محروم کند. تکلیف نیز به معنای اطاعت از پروردگار متعال و فرمان ولی فقیه است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم شنبه، پنجم اسفندماه در دیدار اصحاب رسانه استان با وی، تحت عنوان “نقش رسانه‌ها در جهاد تبیین و مشارکت حداکثری”، اظهار کرد: بهترین رسانه آن است که منافع عمومی و ملی مردم را در نظر بگیرد به طوری که آحاد مردم خود را در بیانیه‌ها، برنامه‌ها و محصولات مختلف آن شریک دانسته و مشتری همه جانبه آن رسانه باشند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که از ویژگی‌های برجسته رسانه، توجه به حقیقت و واقعیت‌هایی است که در زندگی جوامع و افراد می‌گذرد، افزود: رسانه‌ها باید از اغراق و دگرگونی حقایق بپرهیزند و جانبداری به ناحق از فرد یا گروه خاص نکنند، اگرچه بسیار سخت است.

وی ادامه داد: مالکان رسانه‌ها، حق ندارند به دلیل مالکیت خویش، عامل اشاعه گناه و منکر باشند زیرا نقش منفی رسانه‌ها به حدی است که حیات اجتماعی را تهدید کرده و در صورت سرآمد، سلامتی جامعه را تضمین می‌کنند.

آل هاشم با اشاره به جایگاه رسانه در اسلام، مواردی چون توجه به تطهیر نفس و طهارت روح مخاطبان، بیان حقایق و واقعیت‌ها در حد مقدورات، تواضع و خشوع در گفتار و کردار، تشویق و بیان نوآوری‌های نسل جوان و مجربان خردمند، ایجاد امید و نوید در نسل آینده و جوان، ایجاد و تقویت شهامت و شجاعت، رعایت عفت عمومی، تربیت و رشد مخاطبان را جزو بایدهای رسانه‌ای دانست.

وی با بیان این‌که خبر خوب، خبری کوتاه، زیبا و مفید است، گفت: مواردی چون دوری از دروغ و تحریف حقایق، پرهیز از افشای اسرار مردم و حاکمیت، دوری از اشاعه و پخش منکرات، دوری از ترویج باطل به هر شکل ممکن و دوری از تمسخر در مورد افراد و گروه‌ها نیز از  جمله نبایدهای رسانه‌ای هستند.

وی افزود: امروزه رسانه‌ها برای ایجاد یک روند درست و تصویر عقلانی از نظام انتخاباتی در کشورهای جهان نقش بسیار مهمی برعهده دارند و رکن مهمی از مردم سالاری جامعه محسوب می‌شوند.

وی افزود: حضور مردم در همه عرصه‌ها امنیت ساز، اقتدارآفرین و زمینه ساز ضریب امنیتی کشور است‌ و انتخابات نیز نماد احساس مسئولیت و حضور پرشور مردم در تقویت بنای امنیتی کشور به شمار می‌رود که مقدمه و زیرساخت هر اقدامی نیز حاکمیت امنیت بر آن کشور است.

وی ادامه داد: بدون تردید، دشمنان انقلاب برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی از هر اقدام و توطئه‌ای فروگذار نکرده‌اند و یکی از اهداف راهبردی آن‌ها نیز اخلال در انتخابات است. تکلیف ملی، اسلامی و ایرانی اقتضا می‌کند تا ملت ایران همانند گذشته به مقابله برخیزند و با حضور در انتخابات، دشمن را مأیوس کنند.

آل هاشم گفت: قانون‌گذاری از ارکان مهم ساماندهی امور و تسهیل کننده چرخه اداره کشور و پاسخگویی به نیازهای مردم است. برخی مشکلات در نظام جمهوری اسلامی ناشی از خلأ قانونی است که می‌توان در قالب طرح و لایحه و تبدیل به قانون، زمینه ساز از بین بردن این خلأها شد.

وی با بیان این‌که بالا بودن آرا و مشارکت در انتخابات، باعث ارتقای جایگاه ایران و افزایش قدرت چانه زنی در تعاملات با کشورها می‌شود، اظهار کرد: مجلس یکی از پایه‌های اصلی هدایت، پشتیبانی و تصویب معاهدات در روابط بین الملل کشور است.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه مجلس خبرگان در نظام جمهوری اسلامی، افزود: اهمیت مجلس خبرگان در این است که در روز بحران باید کسی که به مجلس می‌رود، رهبرشناس باشد و برای نظام فکر کند.

امام جمعه تبریز در خصوص انتخابات مجلس خبرگان نیز گفت: شش نفر از عزیزانی که برای مجلس خبرگان از استان ما ثبت‌نام کرده بودند، از نظر علمی و … موردتایید شورای نگهبان قرار گرفتند که باید به پنج نفر از آن‌ها رای بدهیم. به هر کدام از این شش نفر که مورد تایید هستند رای بدهیم، ایرادی ندارد.

وی با بیان این‌که همواره آذربایجان در عرصه‌های گوناگون پیشتاز بوده است، گفت: درخواست دارم تا مردم آذربایجان، رکورددار مشارکت در انتخابات باشند تا بشود برای این خطه، امکانات بیشتری از دولت طلب کرد.