سالانه بیش از یک میلیارد و ۱۰۰میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه سرازیر می شود
سالانه بیش از یک میلیارد و ۱۰۰میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه سرازیر می شود

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: با انجام کارهای سازه‌ای در سال‌های اخیر تلاش می‌شود سالانه بیش از یک میلیارد و ۱۰۰میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه سرازیر شود.

جواد رحمتی، روز دوشنبه در گفت و گویی با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه، افزود: در این راستا طرح انتقال آب از رودخانه زاب کردستان به دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات برای تامین مطمئن سالانه آب این دریاچه اجرا می شود.

وی با بیان اینکه با اتمام این طرح سالانه حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب از طریق این رودخانه به این دریاچه منتقل می شود، اظهار داشت: این میزان بالاترین حجم انتقال آب سالانه به این دریاچه به شمار می رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: عملیات احداث تونل این پروژه دو سه هفته پیش به اتمام رسیده و هم اکنون کانال انتقال آن در حال تکمیل است که با اتمام آن، آب این رودخانه تا پایان امسال به این دریاچه سرازیر می شود.

رحمتی، ادامه داد: علاوه بر اجرای این طرح، برای احیای دریاچه ارومیه از محل رهاسازی آب از سدهای استان نیز سالانه بیش از ۳۸۰ میلیون مترمکعب آب به این دریاچه منتقل می شود.

وی یادآوری کرد: از محل انتقال پساب مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز و تصفیه خانه های استان نیز سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمکعب پساب به این دریاچه سرازیر می شود.

رحمتی، تغییر الگوی کشت را از دیگر اقدامات انجام شده در سطح استان برای احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد و افزود: مردم نیز با صرفه جویی در مصرف آب شرب می توانند در این زمینه گام بردارند تا در سال آینده آب این دریاچه به سطح مطلوبی برسد.

وضعیت دریاچه ارومیه با کاهش بارش ها در سال های اخیر چندان مطلوب نبوده و به ارقامی بسیار پایین تر از پیش بینی ها رسیده است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است در مدت ۱۰ سال (از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ ) به تراز اکولوژیک خود برسد که این طرح ها حدود ۱.۵ تا ۲ سال از برنامه عقب است.

این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.