آتش به ارسباران بازگشت
آتش به ارسباران بازگشت

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از فراگیری آتش در جنگل‌های ارسباران خبر داد.

محمدباقر هنربر جمعه شب در گفت‌وگوی خبری، اظهار کرد: آتش سوزی که روز پنجشنبه ۱۴ مردادماه در منطقه بابایلی و قاسم کندی کلیبر و کیارق روی داده بود، با تلاش تمامی نیروهای امدادی و سپاهی و بسیجی مهار شده و صبح جمعه نیز عملیات لکه گیری انجام می‌گرفت که متاسفانه در ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه روز جمعه، گزارش رسید که بار دیگر آتش در کیارق شعله ور شده است.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، وی افزود: پس از اعلام این گزارش، بلافاصله نیروهای اطفای حریق به منطقه اعزام شدند اما متاسفانه شدت آتش سوزی بالا بوده و نیروها همچنان در حال انجام عملیات اطفای حریق هستند.

وی با اشاره به درخواست فرمانداری کلیبر از وزارت دفاع جهت اعزام بالگردهای بسکت دار، ادامه داد: هیچ کدام از دو فروند بالگردی که از طریق وزارت دفاع به منطقه فرستاده شده بود، کارایی نداشته و بسکت‌های آن‌ها کار نمی‌کرد.

هنربر گفت: با پیگیری استانداری، ریاست دادگستری استان و نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی مقرر شده تا از طریق سازمان بحران کشور و سازمان مراتع و جنگلداری، صبح روز شنبه هلیکوپتر و هواپیمای آبپاش به منطقه اعزام شود.

وی در خصوص علت وقوع این آتش سوزی‌ها، اظهار کرد: عمدتا بالای ۹۰ درصد علت آتش سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها را عامل خطای انسانی شامل می‌شود. بر اساس مشاهدات ما، در نقاط مختلفی از جنگل‌های ارسباران، آثار روشن کردن آتش به چشم می‌خورد که در برخی موارد، گردشگران و یا کشاورزان محترم خاموش کردن آن را فراموش کرده و در نهایت با وزش باد شدید در منطقه، منجر به سرایت آتش به جنگل می‌شوند.

وی با قدردانی از تلاش مردم بومی منطقه در راستای مهار آتش سوزی، تاکید کرد: طی دو روز گذشته شاهد حضور مردم بومی و فهیم کلیبر و شهرهای همجوار برای کمک به اطفای حریق بودیم و امیدواریم تا گردشگرانی که به منطقه جنگلی می‌آیند نیز با ما همکاری کرده و از هر گونه اقدام جهت آتش سوزی اجتناب کنند.