۷۵ درصد جمعیت شهری آذربایجان شرقی از شبکه فاضلاب بهره مند هستند
۷۵ درصد جمعیت شهری آذربایجان شرقی از شبکه فاضلاب بهره مند هستند

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: ٩٠٠ هزار فقره انشعاب فاضلاب در استان واگذار شده و بیش از ٧۵ درصد جمعیت شهری از این خدمات برخوردارند.

محمد خانی روز یکشنبه در گفت و گویی ، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در راستای ارتقای بهداشت سلامت جامعه و برای کمتر شدن مشکلات زیست محیطی، اقدام به احداث تصفیه خانه و توسعه شبکه فاضلاب کرده است به طوری که با احداث و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب، آلودگی زیست محیطی به‌ طور چشمگیری کاهش و وضعیت بهداشتی شهرها بهبود یافته است.

وی افزود: از طرفی با توجه به اثرات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در جهت توسعه پایدار و حفظ سلامت محیط زیست و نسل آینده، ایجاد شبکه، تاسیسات و تصفیه خانه‌های فاضلاب به‌ صورت مدرن همواره مورد تاکید مسئولین بوده که در این راستا اقدامات چشمگیری انجام شده است.

خانی بیان کرد: تاکنون چهار هزار و ۵۴ کیلومتر شبکه فاضلاب شهری و به‌ موازات آن ١٢ تصفیه خانه فاضلاب در استان به بهره برداری رسیده و هشت تصفیه خانه نیز در حال احداث است.

وی با بیان اینکه در زمینه اصلاح، بازسازی و توسعه‌ شبکه‌ها اقدامات اساسی انجام شده است، یادآور شد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول شبکه آب استان یک هزار و ۷۴۲ کیلومتر بود که این رقم هم اکنون ۶ برابر شده است ضمن اینکه در سال ١٣۵٧، تعداد انشعابات آب ١۶٢ هزار فقره و جمعیت تحت پوشش کمتر از یک میلیون نفر بود.

خانی با اعلام اینکه طول شبکه آب استان به ۹ هزار و ۷۱۶ کیلومتر رسیده است، گفت: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان از خدمات آب و فاضلاب برخوردارند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و ٨٩٠ هزار فقره انشعاب آب در ۶۶ شهر و ۲ هزار ۷۳۲ روستای استان دایر است.خانی در مورد وضعیت شبکه فاضلاب شهری آذربایجان شرقی

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به رفع تنش آبی در روستاها اشاره کرد و گفت: طرح جهاد آبرسانی استان در همین راستا در حال اجراست و در ۲ مرحله انجام می شود تا آب شرب پایدار ۴۱۱ روستا را تامین کند.

خانی با اشاره به اینکه با دستور رئیس جمهور و بر اساس تجربه‌های گذشته، در تداوم طرح ملی آبرسانی به روستاهای کشور و باهدف سرعت بخشیدن به روند آبرسانی به روستاها، طرح ملی جهاد آبرسانی به روستاهای محروم توسط وزارت نیرو آغاز شد، گفت: این طرح با استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور، مشارکت و هم افزایی دولت، شرکت‌های آب و فاضلاب استانی، گروه‌های جهادی، نهادها، سازمان‌ها، نیروهای مسلح و خیرین و شرکت‌های دانش بنیان تعریف شده است.

وی گفت: در این راستا طرح جهاد آبرسانی آذربایجان شرقی در ۲ مرحله پیش‌بینی شد که در مرحله اول ۱۷۸ روستا و در مرحله دوم ۲۳۳ روستا در ۲۱ شهرستان از آب شرب بهداشتی پایدار بهره مند می‌شوند.

وی افزود: مرحله اول طرح با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و بسیج سازندگی سپاه عاشورا در چهار شهرستان خداآفرین، کلیبر، هشترود و ورزقان از دهه فجر سال ۱۴۰۰ آغاز شده و با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی یادآور شد: مرحله دوم نیز با ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال که ره آورد سفر دوم رئیس جمهور به استان است، آغاز شده است و با اجرای آن ۱۶۲ هزار و ۴۵۳ نفر از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

آبرسانی به ۱۹۹ روستای آذربایجان شرقی با مشارکت خیران

وی همچنین در مورد مشارکت خیرین آبرسان گفت: بامساعدت و مشارکت خیرین آبرسانی و در یک و نیم سال گذشته، ۱۹۹ روستای آذربایجان‌شرقی از آب شرب بهداشتی سالم و پایدار برخوردار شدند.

خانی با اشاره به همراهی و مشارکت خیرین در امر جهاد آبرسانی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بود در یک و نیم سال گذشته خیرین آبرسانی در ۱۸۰ روستا و ۱۱۰ میلیارد ریالی طرح های تامین آب انجام بدهند که با مشارکت بیشتر، این تعداد به ۱۹۹ روستا افزایش یافت.

وی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۰ روستاهای تحت پوشش آبفای استان یک هزار و ۴۹۴ مورد بود که در سال ۱۴۰۱، ۲۱۳ روستا به این تعداد اضافه شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۷ روستا با ۵۸۰ میلیارد ریال هزینه کرد به شبکه آب پایدار وصل شدند و عملیات آبرسانی تعداد ۴۵ روستا نیز از محل مشارکت خیرین در دست اجراست.

اجرای ۹۲ کیلومتر خط انتقال طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی

مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی گفت: عملیات اجرای خط انتقال طرح نهضت ملی مسکن استان با پیشرفت خوبی در حال اجراست و برای تامین آب مسکن ملی استان ۹۲کیلومتر خط انتقال آبی و ۴۲۲ کیلومتر شبکه توزیع آب و مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۸۵ هزار متر مکعب اجرا و احداث شده است.

خانی ادامه داد: در بخش فاضلاب نیز ۶۱۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه جمع آوری و همچنین ۱۰ ایستگاه پمپاژ و ۲ فقره تصفیه خانه فاضلاب اجرایی شده است.

وی اعتبار اجرای این پروژه را ۶۸ هزار و ۵۹۵ میلیارد ریال برشمرد و اظهار کرد: در سطح استان تعداد واحدهای هدف گذاری شده طرح نهضت ملی مسکن تعداد ۲۰۸ هزار واحد است که از این تعداد ۶۰ هزار واحد در شهر جدید سهند و تعداد ۱۴۸ واحد در سایر شهرها قرار دارد.

خانی با اشاره به اقدامات شاخص در مورد فرهنگ سازی نماز و اقامه آن در ادارات آب و فاضلاب استان گفت: انجام پژوهش در مورد چگونگی وضعیت اقامه نماز در ادارات شرکت آب و فاضلاب ضروری و مهم است.

وی افزود: وضعیت اقامه نماز در شاخه ها و گرایش های مختلف و با معیارهای از پیش مشخص شده مورد بررسی قرار گیرد، سپس بر اساس نتایج به دست آمده، مسئولین پس از برنامه ریزی برای ارتقاء شاخص ها اقدام کنند.

خانی اظهار کرد : ارتقای فرهنگ نماز و نمازخوانی نیازمند اقدامات عملی، فرهنگی و ریشه ای است و در این راستا شرکت آب و فاضلاب استان در ارزیابی های انجام یافته از طرف ستاد اقامه نماز استان در بین ۸۸ دستگاه استانی توانسته است حائز کسب رتبه برتر شود.