۵۰ درصد اراضی زراعی کشور سنددار شوند
۵۰ درصد اراضی زراعی کشور سنددار شوند

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در جلسه قرارگاه جهادی حدنگاری و صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی استان، با بیان اینکه صدور اسناد اراضی فرا قوه ای است، افزود: بنا به دستور وزیر جهاد کشاورزی باید تا پایان دولت به ۱۰۰ درصد صدور سند برسیم و در این زمینه قوای قضاییه و مجریه مکلف شده اند که این موضوع را پیش ببرند.

اکبر فتحی به اهمیت صدور اسناد اراضی کشاورزی اشاره کرد و افزود: صدور اسناد کشاورزی باعث می شود مشکلات و مسائل کشاورزان رفع شود، این کار از اولویت های سازمان بوده و از طرفی این اسناد موجب دقت آمارهای رسمی می شود و در برنامه ریزی ها کمک می کند.

فتحی ادامه داد: بیشتر آمارهایی که اکنون وجود دارند براساس خوداظهاری کشاورزان است و این موضوع باعث می شود که اطلاعات دقیقی در اختیار نداشته باشیم بر همین مبنا اگر می خواهیم آمار دقیق در حوزه کشاورزی به خصوص باغبانی و زراعت داشته باشیم باید از این اسناد بهره ببریم.

وی گفت: باید اهمیت و ضرورت صدور اسناد کشاورزی در تمام روستاها و شهرستان‌های استان توسط همکاران جهاد کشاورزی شهرستان ها تبیین شود و برای تبیین این موضوع لازم است در قالب کلاس های آموزشی ترویجی اقدام و اگر کشاورزان پیشرو برای گرفتن سند اقدام کنند سایر کشاورزان نیز برای این موضوع پیشقدم می شوند.

فتحی اظهار کرد: برای تبیین بیشتر ضرورت و اهمیت صدور اسناد کشاورزی باید هر شهرستان در شورای اداری این موضوع را تبیین تا همه ادارات همکاری کنند و مساعدت فرمانداران نیز حاصل شود.

در این جلسه و به منظور تسریع در صدور سند مالکیت حدنگار زارعین استان آذربایجان شرقی تفاهم نامه مشترک مابین سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان با حضور مسئولین دستگاه قضایی و بازرسی استان منعقد شد.

این تفاهم نامه در راستای تحقق عملی سیاست های کلی برنامه پنج ساله هفتم کشور ابلاغی مقام معظم رهبری مستند به بند ۲۶ سیاست های کلی برنامه مذکور مبنی بر اجرای ۱۰۰ درصدی حدنگار ناظر بر قوانین و مقررات موضوعه (قانون جامع حدنگار و قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی) از جمله ماده ۳ قانون جامع حدنگار مصوب اواخر سال ۱۳۹۳ و پیرو دستورات و فرمایشات معظم له در خصوص حدنگاری ۱۰۰درصدی و تاکیدات حجت الاسلام محسنی اژه ای ریاست قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مباحث مطروحه با تبیین این موضوع که ممنوعیت صدور سند در قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی و اقتصادی مصوب اواخر سال ۱۳۸۵ است.

طبق این تفاهم نامه و برای تسریع در صدور اسناد مالکیت کشاورزی و زراعی، سازمان جهاد کشاورزی و زیرمجموعه مربوطه از جمله اداره امور اراضی و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و واحدهای ثبتی مربوطه به قید فوریت ضمن امتناع از سهل انگاری و مسامحه و تقابل موثر با سایر مجموعه های مرتبط پیگیر موضوع خواهند بود و ادارات امور اراضی مکلفند نسبت به ارسال پاسخ مثبت استعلامات ثبتی اقدام عاجل به عمل آورند و ادارات ثبت اسناد و املاک استان نیز مکلفند به محض تشکیل و تکمیل پرونده ها در هیات های حل اختلاف در اولین فرصت وفق مقررات نسبت به رسیدگی و صدور سند مالکیت حدنگار زارعین اقدام کنند.

ادارات یاد شده هم مکلفند با نظارت اداره کل بازرسی استان ماهانه آمار عملکرد خود را به ریاست دادگستری استان آذربایجان شرقی ارائه کنند.

با حدنگاری اراضی کشاورزی ضمن حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و دولتی، کشاورزان و بهره برداران اراضی کشاورزی با اخذ سند مالکیت حدنگاری می توانند از مزایای سند مالکیت ۶ دانگ در اخذ تسهیلات بانکی و دولتی در توسعه کشاورزی رفع اختلافات استفاده کنند و همچنین اختلافات بین زارعین در حدود و ثغور املاک و اراضی ملی نیز رفع می شود.

مساحت کل اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که از این میزان ۸۰۰ هزار هکتار اراضی دیم و ۴۰۰ هزار هکتار آبی است.