۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای دام و طیور آذربایجان شرقی پرداخت شد
۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای دام و طیور آذربایجان شرقی پرداخت شد

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از رتبه پنجم استان در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای دام و طیور با پرداخت ۳۶۰ میلیارد تومان خبر داد.

اکبر فتحی روز پنجشنبه در نشست مدیران امور دام شهرستان های آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت تولیدات زیربخش دام و طیور و نقش آن در ارزآوری برای کشور و اقتصاد افزود: اگر میزان تولیدات کشاورزی استان را  پنج میلیون تن در نظر بگیریم، یک میلیون تن از آن مربوط به بخش دام و طیور است، اما ارزش ریالی همین یک میلیون تن با چهار میلیون تن دیگر برابری می کند و این زیر بخش بیشترین ارزآوری را در بین زیربخش های کشاورزی برای کشور دارد.

وی گفت: تشکل های مربوط به دام و طیور سابقه بسیاری در این حوزه دارند و در زمینه جذب تسهیلات صندوق حمایتی نیز بهتر عمل می کنند؛ به طور کلی مدیریت زیربخش دام و طیور نسبت به دیگر زیربخش های کشاورزی علمی تر پیش می رود و مدیریت علمی حاکم بر زیربخش دام و طیور می تواند الگویی برای دیگر زیربخش های کشاورزی باشد.

فتحی، پائین بودن بهره وری در واحدهای روستایی، کوچک مقیاس و نیمه صنعتی را چالش اصلی حوزه دام و طیور در استان دانست و ادامه داد: مشکلات واحدهای کوچک تولید دام و طیور قابل پیش بینی بود و برای اینکه واحدهای تولید دامی بتوانند در بازار رقابت کنند، باید به ظرفیت اقتصادی برسند تا بتوانند با افزایش بهره وری و کاهش مصرف نهاده های دامی و قیمت نهایی در بازار رقابت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به قانون نظام جامع دامپروری و تشریح تمام شرایط و ضوابط ایجاد واحدهای تولیدی دام و طیور در این قانون افزود: تصویب این قانون از توانمندی های زیربخش دام و طیور نشات گرفته است هرچند این قانون با توجه به شرایط زمانی نیاز به اصلاح و بروزرسانی دارد.

فتحی همچنین به مشکلات مطرح شده از سوی مدیران امور دام شهرستان های استان در موضوعات مشکلات پایان کار واحدهای دامداری، مشکلات دامدارکارت، مشکلات جوجه ریزی واحدهای مرغداری و مشکلات تعزیراتی رسیدگی کرد و راهکارهای لازم را ارائه و در مورد پیگیری برای حل این مشکلات قول مساعد داد.