کتاب «از پریروز تا پس‎‌فردا» منتشر شد
کتاب «از پریروز تا پس‎‌فردا» منتشر شد

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-«از پریروز تا پس‌فردا» اثر جلال سبحانی‌فرد، در ۲۱۹ صفحه توسط انتشارات گنجور منتشر شد.

نویسنده این کتاب سعی کرده است کندوکاوی در حیات فکری به‌ویژه تفکر و اندیشه‌ی سیاسی احمد فردید انجام داده است.

به گفته‌ی نویسنده‌ی کتاب «از پریروز تا پس‌فردا»، فردید با اینکه در حوزه‌های فکری متعددی صاحب اندیشه و سبک بود، ولی در حوزه‌ی اندیشه‌های سیاسی دیدگاه وی عمیق و قابل تأمل است. در خصوص مبانی و خاستگاه‌های اندیشه‌ی سیاسی احمد فردید باید گفت که وی در این راستا از دو آبشخور فکری مهم متأثر شده است؛ از یک طرف از حکمت اسلامی بهره‌ها برده و آرا و اندیشه‌های بزرگان این عرصه چون شیخ اشراق، ملاصدرا، ابن عربی و امثال آن‌ها را با تمام زوایا و غوامض آن درک نموده و در فلسفه‌ی غرب نیز از نظرگاه بزرگانی چون کانت، هادیگر، گوستا، لوبون، برگسون و نیچه کم و بیش متأثر شده است. بنابراین افکار و اندیشه‌های فردید ترکیب غامضی از حکمت اشراق و عرفان ایرانی و فلسفه‌ی انتقادی و طغیانگر غرب می‌باشد.

این کتاب در چهار فصل تألیف شده است. در فصل اول تحت عنوان «دوران تاریخی یک حقیقت» اشاره شده است که فردید مسیرهای هستی شناسانه‌ی فلسفی شرق و غرب را بدین گونه تصور می‌کند که اندیشه‌ی اصیل مذهبی شرق، مذهب جهان‌گرایی و مذهب جهان مرادی یونانی را به وجود آورد و بعدها سبب پیدایش مذهب‌های انسان مداری عصر مدرن انجامید.

«نظرات و ایده‌های هایدگر» عنوان فصل دوم کتاب «از پریروز تا پس‌فردا» است که در این فصل نسبت اندیشه‌های فردید با مارتین هایدگر تشریح داده شده است. احمد فردید یکی از افرادی است که تحت تأثیر اندیشه و تفکر هایدگر قرار دارد که با مطالعه‌ی آثار هایدگر، نقطه‌ی اشتراک خود را با او پیدا کرد و آن مقابل نظام سیاسی لیبرالیستی و عرفی‌گری غرب بود و راه برون رفت را بازگشت به حکمت عرفانی و اسلامی می‌دانست.

اما فصل سوم این کتاب به موضوع «خاستگاه‌های اندیشه‌ی سیاسی سید احمد فردید» اختصاص دارد و در این فصل موضوعاتی چون آرا و اندیشه‌های فردید، مفهوم مواقف و مواقیت تاریخی، علم حصولی و حضوری، ادوار تاریخی و آخرالزمان همچنین بحث انقلاب و ولایت مورد بحث قرار گرفته است.

«دلالت‌های اندیشه‌ی سیاسی سید احمد فردید» عنوان فصل چهارم و آخر کتاب «از پریروز تا پس‌فردا» است که در این فصل پس از طرح مفهوم و فرآیند غرب‌زدگی از نگاه فردید، مفهوم حکومت انسی و نقش آن در تأسیس حکومت آرمانی از منظر فردید مورد بحث قرار می‌گیرد.

نویسنده معتقد هست برای بررسی هر پدیده و رخدادی باید از گذشته آن و ماهیت اصلی آن با خبر بود یعنی هر اتفاقی، پریروز و دیروز و امروزی دارد و فردا و پس‌فردا ارتباطی با گذشته خواهد داشت با این نگاه دشمنان دنبال این هستند که در مورد انقلاب اسلامی به جوانان این فرصت را ندهند تا تحلیل درستی از انقلاب اسلامی داشته باشند مقام معظم رهبری اخیراً در ۱۳ آبان در سخنرانی تاکید کردند که نوجوانان و جوانان نسبت به تحلیل وقایع انقلاب تحقیقی از گذشته داشته باشند در این صورت هست که به ماهیت اصلی انقلاب پی خواهند برد.

جامعه‌ای که قادر نباشد گذشته خویش را در آگاهی بکاود، به فراموشی تاریخی گرفتار می‌آید، هویتِ خویش را گُم می‌کند و به بحران دچار می‌گردد. شناخت گذشته گام نخست به راه آینده است.