کاهش ۲۱.۴ درصدی بارش در آذربایجان‌شرقی
کاهش ۲۱.۴ درصدی بارش در آذربایجان‌شرقی

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: میانگین بارش تا ۲۸ خرداد امسال نسبت به سال گذشته در استان ۲۱.۴ درصد کاهش یافته است.

علی دولتی مهر روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: میانگین بارش در استان در سال آبی جاری ( اول مهر سال گذشته تا ۲۸ خرداد امسال) ۲۷۱.۷ میلی‌متر به ثبت رسیده در حالیکه این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۴۵.۶ میلی متر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه میانگین بارش در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت ۱۱.۷ میلی متر معادل ۴.۵ درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: به طور میانگین در طی این مدت در بلندمدت حدود ۲۶۰ میلی متر بارندگی در استان روی داده است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تاکنون حدود ۹۵.۴ درصد آب سال آبی جاری تامین شده است، گفت: میانگین بارش یک سال آبی کامل در استان ۲۸۴.۸ میلی متر ثبت شده است.

دولتی مهر ادامه داد: در سال آبی جاری بیشترین بارندگی از شهرستان چاراویماق به میزان ۳۲۸.۵ میلی متر و کمترین بارش از شهرستان جلفا به میزان حدود ۲۰۲ میلی متر گزارش شده که این میزان بارش در این شهرستان ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۳.۹ درصد معادل ۵۳ میلی متر و ۳۳.۲ درصد معادل ۱۰۰ میلی متر کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در تبریز در سال آبی جاری ۲۲۳.۶ میلی متر است، یادآوری کرد: در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان بارندگی در این شهر حدود ۳۳۳ میلی متر بوده که نشان از کاهش حدود ۳۳ درصدی بارش در این شهرستان است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.