چالش‌های مدیریت پسماند تبریز با همکاری شرکت‌های دانش بنیان رفع می‌شود
چالش‌های مدیریت پسماند تبریز با همکاری شرکت‌های دانش بنیان رفع می‌شود

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی گفت: چالش‌های مدیریت پسماند تبریز با همکاری پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان رفع می‌شود.

روز دوشنبه در دیدار با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز، افزود: پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی، ظرفیت های علمی بالایی برای رفع مشکلات و چالش های مدیریت پسماند این شهر دارند و می توان از این ظرفیت ها برای رفع این چالش ها استفاده کرد.

وی اظهار داشت: ایجاد دفتر تحقیقات و فناوری در سازمان مدیریت پسماند موجب برقراری ارتباط تنگاتنگ بین این سازمان با پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان می شود تا راهکارهای لازم در زمینه مدیریت پسماند اتخاذ شود.

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به تدوین و امضاء تفاهم‌نامه عملیاتی و اجرایی در جلسات آینده بین پارک علم و فناوری و سازمان مدیریت پسماند و تشکیل کمیته علمی مشترک گفت: ایجاد و اجرای جشنواره «رویش» در حوزه مدیریت پسماند در آینده نزدیک در سطح کشوری با همکاری سازمان مدیریت پسماند و پارک علم و فناوری برگزار می شود.

واعظی، ادامه داد: در دوره مدیریت جدید سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز، زمینه برای مشارکت شرکت های دانش بنیان در نحوه مدیریت پسماند فراهم شده تا روش های علمی و پیشرفته جایگزین مدیریت سنتی پسماند شهری شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز نیز در این جلسه گفت: هر چقدر بتوان در مدیریت پسماند از علم و فناوری و تفکر استفاده کرد، کمتر دچار آزمون و خطا خواهیم شد.

یونس فاتح، ابراز امیداوری کرد، با حمایت های علمی و اجرایی پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و استفاده از روش های علمی و پیشرفته در زمینه مدیریت پسماند تلاش می شود خدمات ارزنده ای به شهروندان ارایه شود.

مدیریت پسماند در شهرستان های ۲۲ گانه آذربایجان شرقی، به ویژه کلان شهر تبریز، یکی از دغدغه های اصلی مدیریت شهری و نیز دوستداران محیط زیست و بهداشت است؛ تنها در کلان شهر تبریز روزانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن زباله تولید می شود و شهرهای مراغه، مرند، میانه و اهر نیز هر کدام با تولید روزانه بیش از ۱۰۰ تن زباله با مشکلات عدیده ای در زمینه مدیریت بهداشتی و اصولی آن مواجه هستند.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در زمان حاضر پسماندهای جمع آوری شده را به شیوه سنتی سوزاندن، دفع می کند که دود سمی و نیز شیرآبه های ناشی از آن، تبعات زیان باری جبران ناپذیری برای محیط زیست و سلامت شهروندان دارد.

هر چند در سال های اخیر مباحث زیادی درباره ساخت نیروگاه زباله سوز در تبریز مطرح شده، اما تحریم های نامشروع آمریکا و متحدانش در کنار ضعف مدیریت و عملکرد جزیره ای شورا و شهرداری، باعث شده که این طرح تا به امروز به نتیجه نرسد.

آذربایجان شرقی در شرایطی شاهد جمع آوری و دفع روزانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله است که به نظر می رسد مدیریت آن به عنوان یکی از استانداردهای زندگی معاصر در طول دهه ها به درستی انجام نشده و تغییر نگرشی اساسی دباره دفع این محصول زندگی مدرن اندیشیده نشده است.

بدیهی است که در این میان، پسماندهای بیمارستانی به دلیل برخورداری از ظرفیت تهدید بیشتر برای محیط زیست و سلامتی شهروندان، مقوله دیگری است که مدیریت آن نیازمند استانداردهای بالاتری در مقایسه با پسماندهای شهری است.