پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی حائز رتبه سطح یک کشوری شد
پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی حائز رتبه سطح یک کشوری شد

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: کارگروه تخصصی گروه‌بندی پارک‌های علم و فناوری پس از بازدیدهای میدانی، بررسی مستندات و ارزیابی عملکرد پارک در سالیان گذشته، این پارک را حائز احراز عنوان پارک علم و فناوری توسعه‌یافته و سطح یک کشوری معرفی کرد.

عبدالرضا واعظی، تحقق اجرای برنامه راهبردی پنج ساله، توسعه‌ی مراکز رشد در شهرستان‌ها، تأمین و تجهیز فضای فیزیکی، واگذاری اراضی به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و پذیرش، حمایت از واحدهای فناور، خروج موفق شرکت‌های فناور، صادرات محصولات فناورانه، اشتغال آفرینی و فروش محصولات فناورانه را اصلی‌ترین معیارهای انتخاب پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به‌عنوان پارک علم و فناوری توسعه‌یافته بیان کرد.

وی تأکید کرد: پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی توانسته است ۸۰ درصد از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در برنامه راهبردی پنج ساله را به‌خوبی اجرا کند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به عقد ۱۲ قرارداد واگذاری اراضی برای ایجاد کارگاه‌های تولید نیمه‌صنعتی و صنعتی فناورانه خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار و ۵۲۴ مترمربع فضای مفید برای فعالیت شرکت‌های مستقر در پارک تأمین و تجهیز شده که بیش از سه برابر معیارهای لازم برای قرارگرفتن در گروه سطح یک پارک‌های علم و فناوری است.

وی اضافه کرد: بر اساس معیارهای کارگروه تخصصی گروه‌بندی پارک‌های علم و فناوری، حداقل باید ۷۵ واحد فناور رشد یافته که ۳۰ واحد درنتیجه فعالیت در مرکز رشد باشند در پارک مستقر می‌شدند که این تعداد در پارک آذربایجان شرقی ۳۱۱ واحد است که ۴۵ واحد فناور آن درنتیجه استقرار در مرکز رشد هستند.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، بر این اساس حدنصاب میزان صادرات به نسبت درآمد می‌بایستی ۰.۰۷ باشد که در پارک استان این نسبت ۰.۲۱۱۴ است.

واعظی با اشاره به خروج موفق ۵۹ شرکت فناور از پارک گفت: به‌طور میانگین در هرکدام از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان هشت نفر بیمه‌شده فعالیت می‌کنند که دو برابر متوسط کشوری است.

وی با بیان اینکه اکنون ۴۸۶ واحد فناور و دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مستقر هستند از پذیرش و حمایت از ۳۱۱ واحد فناور در مراکز رشد فناوری این پارک خبر داد.