وقتی نبض فرهنگ در فضای مجازی می‌تپد
وقتی نبض فرهنگ در فضای مجازی می‌تپد

تبریز- بامدادفردا- استاد محمدعلی جدیدالاسلام، پیشکسوت عکاسی و مجموعه‌دار دوربین‌های قدیمی، در روزهای کرونا بیکار ننشسته و با معرفی تصویری بزرگان و مشاهیر خطه آذربایجان در فضای مجازی، سهم خود را در کمک به شهروندان در عبور از روزهای کرونایی ایفا می‌کند.

به گزارش بامدادفردا، به نقل از ایرنا، استاد جدیدالاسلام هر چند گنجینه ای کم نظیر از تصاویر تاریخی ایران معاصر، از دوره قاجار تا به امروز، را در اختیار دارد، اما خود نیز با بیش از پنج دهه فعالیت عکاسی و در اختیار داشتن افزون بر یکهزار عدد دوربین عکاسی قدیمی، از چهره های فرهنگی سرشناس کشورمان محسوب می شود.

استاد جدیدالاسلام که اکنون در آستانه ورود به دهه هفتم حیات پربار فرهنگی – هنری خود قرار دارد، سرشار از انرژی است و هر آنچه از دستش برای معرفی ایران و فرهنگ غنی آن، با محوریت خطه آذربایجان، برآید، کوتاهی نمی کند.

او که گالری موزه گونه اش در منطقه ولیعصر تبریز در روزهای قبل از شیوع کرونا، پاتوق و مأمن امنی برای موسفید کرده های عرصه فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان بود، اکنون نیز که به دلیل رعایت نکات بهداشتی، عزلت و خانه نشینی اجباری را تحمل می کند، بیکار ننشسته و با فعالیت مضاعف در فضای مجازی، برای ادای دینش به مردم سرزمینش به شیوه انتشار تصاویر ناب و دست اول از اماکن و رویددادهای تاریخی و شخصیت های برجسته فرهنگی و هنری، نقش ایفا می کند.

واقعیت این است که پویایی و تحرک دوچندان استاد محمدعلی جدیدالاسلام در صفحه اینستاگرامی اش چند مزیت دارد؛ نخست آنکه به این وسیله با زبان تصویر و متن، کاربران را با شخصیت های سرشناس پرتعداد حوزه فرهنگ و هنر آشنا می کند؛ دوم اینکه با این کارش در حد و اندازه یک رسانه ظاهر می شود و یکی از کارکردهای رسانه ای مبنی بر تفریح و سرگرمی مخاطبان، آن هم از نوع مفیدش، را عملیاتی می کند؛ سوم اینکه اظهارنظرهای کاربران در مورد تصاویر منتشر شده توسط استاد نیز خود به تکمیل اطلاعات درباره شخصیت های معرفی شده کمک می کند.

جدیدالاسلام، تصویر امروز ، بیست و ششم فروردین، را با انتشار عکسی از «فرهاد طالبی چایچی»، هنرمند عکاس تبریزی و برنده جایز طلایی موسسه مطبوعاتی «آساهی شیمبون» ژاپن آغاز کرده است.

جدیدالاسلام در توضیح عکس استاد «جواد علیوندی»، استاد مسلم آکاردئون و از اعضای ارکستر تبریز به رهبری آساتور صفریان، نیز نوشته است: ” در هر رشته ای که نهایت عشق به جنون برسد مصرع «رسد آدمی به جایی که بجزا خدا نبیند» جان می گیرد. استاد علیوندی وقتی در تبریز آکاردئون را در آغوش می کشید، به این شعر جان می داد: در اندرون من خسته دل ندانم کیست/ که من خموشم و او در فغان و در غوغاست. استاد علیوندی مدتی است که دیگر نمی تواند سازش را در آغوش کشد. برایشان سلامتی، تندرستی و شفای کامل آرزو دارم تا بار دیگر با زبان سازش با ما سخن بگوید”.

یکی از کاربران نیز در اظهارنظر خود در زیر تصویر استاد علیوندی، با تشکر از ابتکار استاد جدید الاسلام نوشته است: ” دست تان درد نکند که مشاهیرمان رابرای ما می شناسانید. واقعاً کار بسیار بزرگی را شروع کرده اید و ممنون از اینکه چنین دلسوزانه قدم در این مسیر گذاشته اید. با معرفی این عزیزان، مردم با فرهنگ اصیل مرز و بوم خود بیش از پیش آشنا می شوند”.

«مسعود رعنایی»، از مفاخر خوشنویسی تبریز، دیگر چهره ای است، که در صفحه اینستاگرامی استاد جدیدالاسلام، به شکل تصویری معرفی شده است.

تصویری از مرحوم دکتر «اسماعیل رفیعیان»، استاد دانشگاه و نماینده مجلس، نیز زینت بخش صفحه اینستاگرامی جدیدالاسلام است و کاربران در وصف خصوصیات اخلاقی برجسته آن مرحوم از قبیل مردم داری، انسانیت و مهربانی، نکاتی را یادآوری کرده اند.

جدید الاسلام در توضیح عکس مرحوم «اژدر ابراهیمی»، استاد موسیقی عاشیقی، نوشته است: ” آی گول گل ایندی اولفتیله صحبت ایلیاخ/ بیر گون گلر نه من سنی گوررم نه سن منی (ای گل بیا با الفت و محبت گفت و گو کنیم/ روزی آید نه من تو را می بینم نه تو مرا). از ایشان خواهش کرده بودم به آتلیه ام برای عکس تشریف بیاورند قبل از عید دختر خانم شان قول داده بودند باهم بیایند که بیماری کرونا مجال نداد. نقش رخ ایشان و یاد و صدایشان همیشه در قلب و ذهن ماست. روحش شاد”.

استاد جدید الاسلام در روز بیست و سوم فروردین نیز تصویری از «احمد پوری»، مترجم و داستان نویس بنام کشورمان، گذاشته و درباره او نوشته است: “امروز تولد نویسنده و مترجمی توانان و آزادیخواه است که عمری را در راه روشنگری جامعه صرف کرده است”.

یدالله سلطانی، آوازخوان موسیقی آذربایجانی، رضا معماران، احیا کننده مسجد کبود، بهروز دولت آبادی، استاد شعر و موسیقی، شجاع الدین شهابی، نقاش و مجسمه ساز ایران، بیوک آقا شکورزاده، اعجوبه دنیای موسیقی، مجید آقا اروانی، از فعالان حوزه کتاب، سیدمحمد علوی، پیشکسوت نقاشی و تئاتر، محمود قبه زرین، هنرپیشه سینما و شاعر، صمد جدید الاسلام، مهندس و معمار، اسماعیل کریم پور، مدیر و موسس آموزشگاه موسیقی استاد سلیمی، خان آقا یا سالار قلیخان، از طنزپردازان بنام آذربایجان، عزیزالله آقازاده دمریقی، شاعر شهیر و دهها نام دیگر از جمله چهره های فرهنگی و هنری به تصویر کشیده شده در صفحه اینستاگرامی استاد محمد علی جدیدالاسلام هستند که عده ای از این حیات فانی پرکشیده و عده ای دیگر با حیات پربارشان، زینت بخش کتاب قطور فرهنگی – هنری خطه آذربایجان و ایران زمین هستند.

آنچه گفته شد، شمه ای از تلاش استاد محمدعلی جدیدالاسلام برای بازشناساندن دائره المعارف غنی و پربار فرهنگ و هنر خطه آذربایجان در شبکه اجتماعی اینستاگرام است که از اتفاق مخاطبان زیادی نیز داشته و اظهارنظرهای کاربران درباره آنها به دهها صفحه می رسد.

بخشی از عکس های پرتره بارگذاری شده استاد جدید الاسلام در فضای مجازی

استاد محمدعلی جدیدالاسلام که یکی از ۹۰۰ عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت ایران است، در گفت و گو با ایرنا درباره ابتکار بازنشر گنجینه عکس های پرتره بزرگان و مشاهیر آذربایجان در فضای مجازی می گوید: با توجه به گرانی کاغذ و عدم استطاعتم برای چاپ کتاب، با این رویکرد که گنجینه موجود در گنجه نماند و مردم از دیدن آنها محروم نشوند، تصمیم گرفتم آنها را در اینستاگرام منتشر کنم.

وی اضافه می کند: من عمرم را صرف ثبت و جمع آوری این تصاویر کرده ام، اما در صفحه اینستاگرامم اعلام کرده ام که همه می توانند بدون حق کپی رایت، از آنها استفاده کنند.

وی ادامه می دهد: در بازنشر این تصاویر بیشتر به بعد معنوی مساله فکر کرده ام و تلاشم بر این بوده که اگر بتوانم نقشی از خود در دنیای مجازی به یادگار بگذارم که در شناساندن هر چه بیشتر ظرفیت های فرهنگی، هنری و ادبی شهر و دیارم مفید باشد.

پیشکسوت عکاسی پرتره و دوربین های عکاسی قدیمی با اشاره به انبوه اظهارنظرهای کاربران در مورد تصاویر بارگذاری شده اش توضیح می دهد: کامنت ها بعضاً از توضیحات من در مورد تصاویر چهره های معرفی شده هم جامع تر و کامل تر هستند. در مواردی شاید من ذکر نام کوچک یا جنبه ای از خصوصیات و ویژگی های اخلاقی و شخصیتی برجسته یک چهره را فراموش کرده ام که کاربران عزیز با اطلاعات فراگیر خود هر یک گوشه ای از آن را به یادآورده اند.

وی می گوید: در معرفی مشاهیر و بزرگان هیچ گونه سوگیری یا انگاره ذهنی نداشته ام و با دید فرهنگی و هنری صرف به بازشناساندن آنها پرداخته ام.

استاد جدیدالاسلام ادامه می دهد: با توجه به اوضاع و احوال ناشی از کرونا، با خود گفتم دم غنیمت است و هیچ کس از فردایش خبر ندارد، پس فرصت را باید قدر بدانم و این حداقل کار، معرفی بزرگان عرصه فرهنگ و هنر، را انجام دهم.

  • منبع خبر : ایرنا