هوای آذربایجان‌شرقی بارانی می‌شود
هوای آذربایجان‌شرقی بارانی می‌شود

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از عصر امروز دوشنبه نفوذ سامانه بارشی به استان موجب بارش رگبار باران و در نواحی مستعد بارش تگرگ می‌شود.

«محمد امیدفر»، روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی فعالیت این سامانه بارشی تا شب چهارشنبه در کلیه نواحی استان به ویژه نیمه شرقی و شمالی ادامه می یابد.

وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه همچنین موجب رشد ابرهای همرفتی، غرش آذرخش و وزش باد گاهی به نسبت شدید می شود، اظهار کرد: احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و اصابت آذرخش دور از انتظار نیست.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بر این اساس مسافران و علاقه مندان به طبیعت از اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و رفتن به مناطق مرتفع و کوهستانی پرهیز کنند.

«امیدفر»، همچنین خواستار لغو سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی، احتیاط در ترددهای جاده ای، لایروبی و مسیرگشایی مسیل ها و کانال های زهکشی آب شد.

وی با اشاره به بارش تگرگ در نواحی مستعد استان، یادآور شد: احتمال بروز خسارت به باغات وجود دارد بنابراین کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند.

امیدفر، ادامه داد: در این مدت با توجه به وزش باد نسبتا شدید، احتمال سقوط یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بر این اساس محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده ضروری است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و ربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.