بکارگیری روش‌های نوین آبیاری به احیای دریاچه ارومیه کمک می‌کند
بکارگیری روش‌های نوین آبیاری به احیای دریاچه ارومیه کمک می‌کند

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رییس جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که با استفاده از روش‌های نوین آبیاری می توان جان دوباره به دریاچه ارومیه بخشید، گفت: محصولات کم آب‌بری مثل پسته و زعفران، جایگزین درختان و محصولات پر آب بر می‌شوند.

اکبر فتحی روز سه شنبه در گفت و گویی، در ارتباط با اقدامات انجام شده در راستای احیای دریاچه اورمیه در بخش کشاورزی استان گفت: احیای دریاچه ارومیه جزو اولویت های وزیر جهادکشاورزی بوده و ستاد احیای دریاچه ارومیه برآن است که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان تکالیف مرتبط از جمله اصلاح الگوی کشت را انجام دهد.

وی افزود: جهاد کشاورزی درصدد اجرای برنامه تنظیم شده در سال های قبل بوده و در این راستا محصولاتی که نیاز آبی بیشتری برای تولید دارند، مثل پیاز و یونجه، حذف شده و محصولات با نیاز آبی کمتر مثل کلزا و کینوا جایگزین شده اند.

رییس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه از اجرای سیستم های نوین آبیاری در یک هزار و ۲۶۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان تا به امروز خبر داد و گفت: این سیستم ها در سطح هشت و هزار و ۱۲۳ هکتار دیگر از اراضی این خطه در حال اجراست.

وی افزود: یکهزار و ۱۳۰ هکتار از اراضی تجهیز شده به روش های نوین آبیاری آذربایجان شرقی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده است.

وی با اشاره به تعهد سازمانی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برای اجرای ۲ هزار هکتار سیستم آبیاری نوین در حوضه دریاچه ارومیه گفت: با بهره برداری از سیستم های آبیاری در دست اجرای این منطقه امسال می‌توانیم ۲ برابر تعهدات خود را در این زمینه عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۴۳ پروژه آبیاری در این منطقه افتتاح شده است، ادامه داد: ۳۲۵ پروژه دیگر  نیز در حال تکمیل است.

فتحی در تشریح طرح‌های آبیاری اجرا شده در حوضه دریاچه ارومیه، اظهار کرد: در سطح حدود ۷۲ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌ها، سیستم آبیاری بارانی عملیاتی شده و حدود یک هزار و ۵۸۱ هکتار دیگر نیز در دست اجراست.

وی از اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای در ۹۷ هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه نیز خبر داد و افزود: در سطح یک هزار و ۷۳۰ هکتار دیگر نیز این نوع سیستم آبیاری نوین در دست ساخت است.

وی ادامه داد: در سطح ۹۶۲ هکتار از اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی، سیستم آبیاری کم فشار عملیاتی شده و در ۲ هزار و ۵۶۱ هکتار نیز در حال عملیاتی شدن است که امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد افتتاح تمام این پروژه‌های در دست احداث باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به جذب و مشارکت جوامع محلی به عنوان هدف اصلی سازمان جهاد کشاورزی در احیای دریاچه اورمیه نیز تاکید کرد و افزود: با برنامه ریزی و مشارکت جوامع و اهالی منطقه می توان برای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی دریاچه اورمیه اقدامات مناسبی انجام داد.

وی از کشاورزان خواست تا در استفاده از روش های نوین آبیاری با کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری کنند.

دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ ترین دریاچه کشورمان و دومین دریاچه بزرگ شور جهان از اوایل دهه ۱۳۸۰ شروع به خشکیدن کرد و این روند تا اوایل دهه ۱۳۹۰ شدت گرفت، به گونه ای که در در آن سال، خطر خشکی به شدت این پهنه آبی و زیستکره را تهدید می کرد.

برای احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۲ ستاد احیا تشکیل شد که گفته می شود تاکنون حدود هفت هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از مرگ دریاچه هزینه کرده است.

حال احیای دریاچه ارومیه و نجات آن از خطر نابودی در اولویت دولت سیزدهم قرار گرفته و رییس جمهوری و معاون اول وی بر لزوم تداوم تلاش ها برای احیای این پهنه آبی تاکید کرده اند.

برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای نجات این پهنه آبی موسوم به «فیروزه آبی شمال غرب»، دامنه مختلفی از راهکارها از قبیل ممنوعیت سدسازی در حوضه آبریز دریاچه، لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه، جلوگیری از حفر چاه و مسدود کردن چاه های غیرمجاز، انتقال آب رودخانه زاب و به ویژه اصلاح الگوی کشت و ترویج کشت جایگزین در میان اجتماعات پیرامونی دریاچه را شامل می شود.