نگاه سلیقه ای به حوزه فرهنگ و هنر آسیب زاست
نگاه سلیقه ای به حوزه فرهنگ و هنر آسیب زاست

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: بخش فرهنگ و هنر در دنیای امروز، حوزه دانش پایه و حرفه ای محسوب می‎شود اما در کشور ما و در دوره های مختلف شاهد نگاه سلیقه ای و غیرتخصصی به این حوزه بوده ایم که سبب ایجاد آسیب‎های فراوان در این بخش شده است.

محمد محمدپور روز دوشنبه در تماس ویدیوکنفرانسی با نشست وزیر و مدیران ارشد ستادی و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور تشکیل شد به نمایندگی از مدیران کل استان های سراسر کشور با تشریح قابلیت ها، مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر در استان ها گفت: در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های مختلف به طور جدی با برخی مشکلات ساختاری و کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم به طوریکه در برخی شهرستان ها، حتی به تعداد کافی نیز نیروی انسانی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: این در حالی است که استان ها سهم قابل توجهی در تولیدات فرهنگی و هنری کشور دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد.

محمدپور گفت: پیگیری اهداف، سیاست ها و برنامه های کلان و خرد فرهنگی، اجرای مفاد نقشه مهندسی  فرهنگی کشور و تولی گری توسعه فرهنگی در استان ها، نیازمند وجود یک دستگاه اجرایی مرجع است تا بتواند با هماهنگی دستگاه های فرهنگی و گسیل داشتن و انسجام بخشی به نیروها، منابع و بودجه و اعتبارات و امکانات، زمینه ی توسعه ی منطقه ای را در چارچوب سیاست های کلی فرهنگی کشور، فراهم کند.

وی در ادامه با اشاره به گسترش نگاه اقتصادی به حوزه فرهنگ و هنر در جهان گفت: قابلیت ها و ظرفیت های بالقوه و بالفعل بالنده و زاینده ای را در استان ها داریم که می تواند این حوزه را به بخش مطمئن در اقتصاد کشور تبدیل کرده و سهم قابل توجهی در تولید، اشتغال و صادرات را به خود اختصاص دهد که این امر نیز نیازمند باورمندی به این بخش در تمام سطوح است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به پایین بودن بودجه فرهنگی در استان ها گفت: بخش فرهنگ در استان ها برخلاف منویات رهبری و رویکردهای دولت تدبیر و امید، در دوره های مختلف در ذیل جداول بودجه و اعتبارات قرار داشته که این موضوع موجب نحیف شدن بدنه فرهنگ و هنر و فربه شدن مشکلات و آسیب های فرهنگی و اجتماعی بوده و از طرف دیگر زمینه ساز عدم امنیت شغلی و فرار استعدادهای برجسته انسانی از این بخش شده است.

وی ادامه داد: توسعه فرهنگی، مستلزم دسترسی آحاد مردم در مناطق مختلف کشور به فضا و امکانات کافی و تولیدات فرهنگی و هنری است. این در حالی است که در مراکز استان ها، شهرستان ها و روستاها، با وجود استعدادهای جوشان انسانی کم نظیر و گسترش روز افزون مطالبات مردمی، با کمبود فضای فرهنگی و استهلاک ابنیه موجود مواجه هستیم که اعتبارات قطره چکانی به هیجوجه امکان ایجاد فضای جدید متناسب با نیازهای روز افزون و بهینه سازی و نگهداری اماکن موجود را نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه سرمایه ای و ثروت خیز به حوزه فرهنگ و هنر و جهت گیری حمایتی و تأمین کریمانه معیشت تولیدکنندگان و خالقان آثار، می تواند این بخش را هرچه بالنده تر در مسیر توسعه و تعالی کشور قرار دهد.

وی با اشاره به خسارت های وارده به بخش فرهنگ و هنر با شیوع بیماری کرونا گفت: تمامی بخش های فرهنگ و هنر با شیوع بیماری کرونا آسیب های جدی دیدند و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، مکاتباتی با ستاد ملی کرونا داشته اند که امیدواریم با توجه به شرایط اضطراری، نسبت به حل مشکلات این بخش، اهتمام ویژه ای معمول شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: به برکت دولت تدبیر و امید و سیاست های مترقی دولت، به رغم شرایط سخت تحریم ها و تنگناها و مشکلات جدی و عدیده دولت محترم، موفقیت های خوبی در ایجاد فضای مناسب فرهنگی و رشد قابل توجه شاخص های فرهنگی و واحدها و صنوف فرهنگی و هنری در سطح کشور به دست آمده که زمینه ساز ایجاد فضای نشاط و امید در سطح نخبگان و عموم مردم است.

محمدپور با قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل رویکردهای نوگرا و تحول گرا به موضوعات فرهنگی و نگاه تمرکز زدا با شعار “ایران فقط تهران نیست”، گفت: تقاضا داریم که این شعار به کل بدنه دولت تسری یابد.

وی ضمن سپاسگزاری از حضور دکتر جهانگیری در جمع مدیران ارشد ستادی و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: این حضور را برای بیان مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر کشور و رفع بخشی از آنها، مغتنم می شماریم و خواستار استمرار آن هستیم.