میزان تحقق درآمدهای آذربایجان شرقی ۵۰ درصد افزایش یافت
میزان تحقق درآمدهای آذربایجان شرقی ۵۰ درصد افزایش یافت

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: میزان تحقق(عملکرد) درآمدهای استان در هفت ماهه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافت.

حیدر فتح زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: عملکرد درآمد استان در هفت ماهه سال ۱۴۰۱ برابر با ۶۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال بود و در هفت ماهه سال ۱۴۰۲ این رقم به بیش از ۹۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال رسید.

وی با اشاره به اینکه درآمدهای مصوب استان در سال ۱۴۰۲ با رشد ۴۱ درصدی نسبت به سال گذشته به بیش از ۱۵۱ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال می رسد، خاطرنشان کرد: بیشترین سهم درآمدی استان به درآمدهای مالیاتی با ۹۷ درصد و رقم ۱۴۷ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال اختصاص دارد.

تامین نیروی کار متخصص دغدغه تولیدکنندگان آذربایجان شرقی است

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: تنوع کسب و کار در حوزه های مختلف کشاورزی، خدماتی و صنعتی، تامین نیروی کار متخصص را به یکی از مهمترین چالش های تولید در استان تبدیل کرده است.

فتح زاده اظهار کرد: بازسازی صنایع و متناسب سازی با توانمندی های نیروی کار، مهندسی مجدد ابزار تولید، تقویت اشتراک گرایی فرآیند تصیم سازی ها و تصمیم گیری های مرتبط با تولید، مدیریت، فروش و ارزش افزوده و تکمیل شکاف ذهنی مبتنی بر مکانیک گرایی در مدیریت و تامین نیروی انسانی مرتبط با ابزار مکانیکی گرایی و جهش به سمت بهره گیری سنجه های فناوری می تواند به تامین نیروی انسانی مورد نیاز پاسخ دهد.

وی گفت: هنوز بخش عظیمی از صنایع استان تناسب لازم با فناوری روز را ندارند و به جای فناور بودن، درصدد تامین نیروی انسانی غیر متخصص هستند.

فتح زاده همچنین با بیان اینکه بخشی عظیمی از نیروی انسانی استان دارای سطح تحصیلی لیسانس و بالاترند و بیش از ۹۲ درصد افراد گروه سنی ۳۵-۱۵ساله با سواد هستند، اضافه کرد: تغییر ذائقه شغل هم چالش جدیدی است و معمولا نیروی انسانی امروز به جای کارفرمایی و کارگری، به ایجاد کار مستقل علاقه دارد.

این مسوول اعلام کرد: اشتراک گرایی و سهیم شدن در تصمیم سازی و تصمیم گیری در مرحله مکانیکی مانده است و به موضوع مدیریت منابع انسانی، توانمندسازی نیروی کار و اصلاح فرآیندهای تولید در صنایع کم توجهی شده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در عصر جدید ویژگی هایی از قبیل تنوع کسب و کار، تسلط سنجه های دانایی بر سنجه های عصر صنعتی و توسعه روزافزون فناوری مسیر جدیدی را در جوامع شکل داده است که یکی از نتایج آن عدم تناسب نیروی کار با نیاز تولید است.

فتح زاده اظهار کرد: در مراحل گذار از عصر سنگی که مولفه آن نبرد آهنین انسان با سنگ و استفاده از ابزار سخت برای غلبه بر طبعیت و تداوم زندگی است، تا عصر فناوری که هوش مصنوعی یکی از ابزار بشر به شمار می رود، همواره دو متغیر نیروی کار و تولید از چالش برانگیزترین بحث های تکاملی جوامع بوده است.

وی اضافه کرد: با انتقال جامعه از عصر سنگی و پارینه سنگی به جامعه صنعتی، تمام دستاورد های بشری با فناوری تلفیق و ترکیب می شود که این اتفاق نوید بخش از بین رفتن جامعه طبقاتی کارفرمایی و کارگری و شکل گیری نوعی جدیدی از طبقه در بخش تولید تحت عنوان کارکن مستقل است.

وی گفت: در عصر فناوری ویژگی هایی از قبیل مشارکت افراد تحصیلکرده در بخش‌های مختلف، تنوع کسب و کار، تنوع نگاه، فکر و عمل متفاوت به پدیده های طبیعی، تسلط سنجه های دانایی بر سنجه های عصر صنعتی، توسعه روز افزون فناوری و اشتراک گرایی کسب و کار در حیطه های وسیع و شکل گیری بنگاه های داد و ستد، مسیر جدیدی را در جوامع شکل داده که یکی از نتایج آن عدم تناسب نیروی کار با نیاز تولید است.

فتح زاده افزود: توانمندی، ویژگی ها و خصلت های نیروی کار در گذشته با عصر حاضر بسیار متفاوت است و امروزه بهره گیری از فناوری و توسعه اشتراک گرایی، جهت گیری جامعه نیروی کار را به مسیر متفاوت از آنچه دیروز بوده سوق می‌دهد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی افزود: در واقع نوعی تاخیر ابزاری و مدیریتی در تولید رخ داده که پیامد آن به ظاهر کمبود نیروی کار است.