مشکل کمبود فضای ورزشی در کلان شهر تبریز
مشکل کمبود فضای ورزشی در کلان شهر تبریز

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز که روزها جمعیت آن به دلیل حضور نیروی کار تا ۲ میلیون نفر نیز افزایش می یابد، با مشکلی به نام کمبود فضاهای ورزشی مواجه می باشد که به گفته کارشناسان، رفع آن نیازمند هم‌افزایی نهادهای مسوول از قبیل شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان است.

کارشناسان می گویند سرانه فضای ورزشی در تبریز به ۱۶ سانتی متر می رسد، در حالی که این رقم مطابق مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی باید بین یک متر و ۲۰ سانتی تا ۲ متر باشد؛ به عبارت دیگر سرانه فضای ورزشی در تبریز یک هفتم حداقل استانداردهای مصوب است.

هر چند گفته می شود که اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی به عنوان متولی اصلی امر ورزش و نماینده دولت در این بخش، مسوولیت ارتقای سرانه فضای ورزشی در تبریز را بر عهده دارد، اما ناظران محلی بر نقش ویژه شهرداری به عنوان متولی مدیریت شهری در ایجاد فضاهای تازه ورزشی به منظور ارتقای سرانه ورزشی شهروندان این کلان شهر تاکید می کنند.

بنا بر آمار منتشر شده، در زمان حاضر در مجموع ۴۰ باب سالن ورزشی در کلان شهر تبریز وجود دارد که ۱۳ باب از آنها متعلق به اداره کل ورزش و جوانان و ۲۷ باب نیز از آن شهرداری است؛ این در حالی است که در شهرستان شبستر با جمعیتی کمتر از از یک دوازدهم تبریز ۱۳ باب سالن ورزشی وجود دارد.

از سوی دیگر مصوبه سال های اخیر شورای شهر تبریز مبنی بر ممنوعیت تیمداری شهرداری تبریز در حوزه ورزش قهرمانی، سبب شده است که اهمیت ورزش در نزد مدیریت شهری به شدت کمرنگ شود، به گونه ای که بودجه ورزشی آن از ۱۸ میلیارد تومان در سال گذشته به ۲۰۰ میلیون تومان در مدت سپری شده از سال جاری کاهش یافته است.

ناظران محلی می گویند که ادامه این روند علاوه بر نابودی ورزش قهرمانی در تبریز که ۹۵ درصد فعالان آن را ورزشکاران بومی ساکن مناطق حاشیه نشین تشکیل می دهند، فرسودگی و نابودی فضای موجود ورزشی شهرداری تبریز را نیز  به دنبال خواهد داشت.

کمبود فضای ورزشی در تبریز

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی با اشاره به وجود ۱۳ سالن ورزشی در کلان‌شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز اعلام کرد: تبریز با کمبود فضای ورزشی مواجه است و حتی وجود ۲۷ سالن ورزشی شهرداری نیز جوابگوی نیازها نیست.

ایوب بهتاج افزود: آذربایجان شرقی در زمینه‌ی جذب بودجه ورزشی، همواره گام‌های مثبتی برداشته و تلاش کرده تا همایش‌ها و مسابقات ورزشی را به مرحله‌ اجرا برساند.

وی ادامه داد: ۲۵۹ سازمان مردم نهاد در سطح استان فعال است که از این تعداد ۲۰۰ سازمان صرفاً در تبریز فعالیت می‌کنند اما مکانی برای تجمیع آنها وجود مدارد تا نسبت به برگزاری برنامه‌های خود اقدام کنند.

وی افزود: اگر شهرداری تبریز یکی از فرهنگسراها و یا مکانی را برای برگزاری برنامه‌های سازمان‌های مردم نهاد اختصاص دهد، شاهد حرکت‌های بسیار ارزشمندی در سطح شهر خواهیم شد.

وی اضافه کرد: شهرداری و شورای شهر تبریز می‌توانند از نظرات مفید و ارزشمند جوانان نخبه و فهیم در زمینه‌ی مشاوره و اجرای برنامه‌های مختلف استفاده کند.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تاکنون در ۲۰۱ روستای آذربایجان شرقی، خانه‌ ورزش روستانی ایجاد شده است، در خصوص سرانه‌ ورزشی در تبریز نیز گفت: سرانه‌ سالن‌های ورزشی تبریز نسبت به سایر شهرستان های استان کم است به‌طوریکه اداره کل ورزش و جوانان استان در شبستر ۱۳ سالن ورزشی  و در تبریز ۱۲ سالن ورزشی دارد که این تعداد پاسخگوی جمعیت تبریز نیست، حتی با وجود ۲۷ سالن ورزشی شهرداری نیز نمی‌توان جوابگوی نیاز ورزشی شهروندان‌مان باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تبریز به جز تیم نوجوانان تبریز، تیم دیگری در فوتسال بانوان وجود ندارد، گفت: بانوان فوتبالیست  تبریزی برای فعالیت در این حوزه به ناچار به شهرهای دیگر می‌روند تا به فعالیت خود ادامه دهند درحالی‌که ما استعدادهای خوبی در این حوزه داریم.

بهتاج ادامه داد: وقتی قهرمانان شاغل در شهرداری به مسابقات اعزام می‌شوند از حقوق آنها کاسته می‌شود که لازم است در این زمینه نیز اقداماتی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: یک جوان ناشنوای تبریزی که ۷ مدال جهانی دارد در یکی از نقاط شهر سیگار می‌فروشد، اما کشوری مثل نروژ سال‌هاست که تلاش می‌کند تا در زمینه‌ ورزش ناشنوایان فقط یک مدال کسب کند.

سرانه ورزشی در تبریز یک یک هفتم حداقل استانداردهاست

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر تبریز نیز با اشاره به اینکه ایجاد کمیسیون ورزش واقعاً نیاز اساسی در شورای شهر بود، گفت: متاسفانه در چهار سال گذشته ورزش در تبریز نابود شد و ۴۰ تیم شهرداری که ۹۵ درصد ورزشکاران آن بومی و از مناطق حاشیه‌نشین بودند، از بین رفتند.

پرویز هادی ادامه داد: زمانی شاهد تحقق موضوعات خواهیم بود که سازمان ورزش احیا شود؛ اگر این امر عملیاتی نشود، وضعیت موجود ادامه می یابد و اماکن ورزشی از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه شهردار تبریز باید سیاست‌های خود را در زمینه ورزشی اعلام کند، افزود: وضعیت چمن‌های مصنوعی و سالن‌های ورزشی شهرداری مناسب نیست و  لازم است در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی گفت: کارمندان ورزشکار که باید در مسابقات کشوری حضور می‌یافتند با نامه شهردار مبنی بر توقف اعزام تا زمان مشخص شدن سیاست ها از اعزام به مسابقات منع شده‌اند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز با بیان اینکه به همت پرویز هادی، عضور شورای شهر تبریز، کمیسیون ورزش و جوانان در ششمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز ایجاد شد، گفت: سرانه‌ی موجود ورزشی در تبریز ۱۶ سانتی‌متر مربع برای هر شهروند است درحالیکه سرانه‌ استاندارد طبق آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی برای تبریز بین یک متر و ۲۰ سانتی متر تا ۲ متر است.

فریدون بابایی اقدم ادامه داد: در زمان تصویب طرح جامع، ۶۲۱ هکتار برای تبریز سرانه ورزشی تعریف کرده‌اند که در افق قابل دستیابی است که  با محاسبات موجود و شرایط امروز باید گفت در دوره چهارم اقدامات خوبی در راستای  ورزش تبریز از سوی شهرداری انجام شده اما متولی ورزش سازمان ورزش و جوانان است که  باید برخی اقدامات را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه توزیع امکانات ورزشی یکی دیگر از دغدغه‌ها به شمار می رود، افزود: با وجود اینکه ورزش و جوانان به‌عنوان متولی اصلی به شمار می‌رود، ما در کمیسیون ورزش و جوانان شورا نیز پیگیر تمامی مشکلات و موضوعات این حوزه هستیم.

کاهش ۹ برابری بودجه ورزشی شهرداری تبریز در سال جاری 

شهرام دبیری، عضو دیگر شورای شهر تبریز نیز با بیان اینکه تا امروز شورای شهر و شهرداری تبریز همواره در کنار اداره‌ ورزش و جوانان بوده است، گفت: در زمینه‌ ارائه‌ تسهیلات و ایجاد چمن‌های مصنوعی و تبدیل کاربری‌های ورزشی همکاری‌های لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم با وجود کمیسیون ورزش و جوانان هماهنگی ها را گسترش داده و از سالن‌ها و امکانات ورزشی به صورت هدفمند استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: باید از اقدامات جزیره‌ای پرهیز کنیم تا در این حوزه شاهد توسعه و موفقیت‌های فراوان باشیم البته شورای دوره پنجم نیز در ارتباط با ورزش قهرمانی حمایت های لازم را انجام داده بود.

علیرضا نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه‌ی شورای شهر تبریز نیز با بیان اینکه در سال جاری تنها ۲۰۰ میلیون تومان برای ورزش شهرداری هزینه شده است، گفت: در سال‌های قبل بودجه‌ی ورزشی شهرداری ۱۸ میلیارد تومان بود، اما امسال بودجه مناسبی از طرف سازمان فرهنگی و ورزشی هزینه نشده است.