محققان کشاورزی پس از ۲۵ سال کار تحقیقاتی هشت رقم جدید زردآلو تولید کردند
محققان کشاورزی پس از ۲۵ سال کار تحقیقاتی هشت رقم جدید زردآلو تولید کردند

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-محققان کشاورزی و باغداری آذربایجان شرقی پس از ۲۵ سال کار تحقیقاتی، موفق به تولید هشت رقم جدید محصول زردآلو برای نخستین بار در کشور شدند

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: این مهم با تلاش تیم تحقیقاتی مرکز در ایستگاه باغبانی سهند در مدت ۲۵ سال به سرانجام رسید.

«احمد بایبوردی»، شانلی، جلیل، پارسی، آتا، آذر، ونیکا، زرین و مجلسی را عناوین و اسامی ارقام جدید زردآلو به ثمر رسیده در آذربایجان شرقی اعلام و اظهار کرد: ارقام یاد شده از خصوصیات بسیار بارز نسبت به ارقام قدیمی برخوردارند که یکی از مهمترین آنها به اندازه و ارتفاع درخت مربوط می شود که نسبت به درختان کنونی کوتاه تر است.

وی با بیان اینکه ارقام جدید در شهرستان های جلفا، شبستر و مرند کشت و عملیاتی شده است، یادآور شد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی بر اساس ماموریت ها و رسالت های خود متعهد به ارایه این ارقام به تمام شهرستان ها است که اقدامات آن در حال انجام است.

بایبوردی افزایش چشمگیر عملکرد هر درخت را یکی دیگر از ویژگی های ارقام جدید زردآلو بیان کرد که می تواند تولید این محصول را در آذربایجان شرقی و کل کشور افزایش دهد.

به گفته وی برای ارایه ارقام جدید محصول زردآلو تفاهم نامه هایی با استان های آذربایجان غربی، کردستان و آستان قدس رضوی در استان خراسان رضوی به امضا رسیده است که می تواند در گسترش و توسعه این ارقام موثر باشد.

بایبوردی بزرگترین مشکل در مسیر گستردگی تولید انبوه ارقام جدید زردآلو در کشور را مربوط به بازاریابی آن عنوان کرد و ادامه داد: در این مسیر به شدت نیازمند همکاری و مساعدت دستگاه های متولی کشاورزی و نیز همراهی رسانه های گروهی هستیم.

وی فاصله بین تحقیقات و کشاورزی ایران را زیاد دانست و اضافه کرد: این فاصله باید با انجام تحقیقات کاربردی و موثر و ورود بخش خصوصی برطرف و نتایج پژوهش ها ثمربخش شود که در این راه باید دستگاه های مختلف اجرایی و فرمانداری ها همکاری کنند.

بایبوردی با اشاره به اینکه تحقیقات در حوزه های گوناگون کشاورزی نباید به عنوان ترمز فعالیت های این حوزه تلقی شود، گفت: پژوهش به مثابه چراغی است که راه آینده و توسعه را روشن می کند و تجربه کشورهای مختلف ثابت کرده است هر گاه از تحقیقات در حوزه عمل استفاده شده، نتایج روشن، موثر و مثبت گرفته شده است.

وی با بیان اینکه باغداری سنتی در کشاورزی پیشرفته مسنوخ شده است و توجیه اقتصادی برای کشاورزان ندارد، گفت: بنابراین باید به سمت ایجاد باغ های جدید با تولید ارقام متنوع و جدید برویم تا ارزش افزوده آن به نفع باغدار و کل اقتصاد کشور شود.

استان آذربایجان شرقی با ۹ هزار و ۶۱۰ هکتار باغ های زیر کشت زردآلو، رتبه اول باغ های کشور و با تولید ۵۵ هزار و ۶۴۵ تن محصول زردآلو، بعد از استان تهران رتبه دوم تولید این محصول را دارد.