صعود ۲۰۰ پله ای دانشگاه تبریز در رتبه بندی تایمز
صعود ۲۰۰ پله ای دانشگاه تبریز در رتبه بندی تایمز

تبریز- پایگاه خبری بامداد فردا- رییس دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه تبریز، در رتبه بندی جهانی تایمز طی ۲ سال اخیر، ۲۰۰ پله صعود کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بامداد فردا، صفر نصرالله زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: دانشگاه تبریز هم اکنون در ایران به عنوان مرکز علمی و تحقیقاتی چهارم در بین دانشگاه های ایران به شمار می رود و بر اساس آخرین آمارهای مربوط به پژوهش و تعداد مقالات چاپ شده توسط استادان این مجموعه علمی رتبه اول کشوری را در اختیار دارد و در این حوزه طی ۲ سال اخیر ۳۵۰ دانشگاه مختلف در جهان را پشت سر گذاشته است.

وی با اشاره به رونمایی تعداد ۱۳ محصول جدید دانش‌بنیان و افتتاح آزمایشگاه تخصصی حوزه‌ مهندسی نفت و پتروشیمی در دانشگاه تبریز، عنوان کرد: درصدد راه اندازی مراکز نوآوری در دانشکده های فیزیک، برق و مکانیک و کشاورزی هستیم و برای این مراکز اعتباری معادل ۸۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه های آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز به‌ عنوان حامیان برتر پژوهش و فناوری در کشور به شمار می رود و در این مسیر اهتمام جدی وجود دارد.

نصرالله زاده با تاکید بر ضرورت تاثیر پژوهش و فناوری در حل مشکلات جامعه، گفت: ما باید به‌ دنبال تحقیقات کاربردی در تمامی علوم از جمله علوم پایه و علوم انسانی باشیم و با دسترسی به فناوری های جدید توان رقابت پذیری را ارتقا دهیم زیرا شیوه های قدیمی، رقابت پذیری علمی را غیرممکن می کند.

وی فرار نخبگان علمی از کشور به خارج را از واقعیات موجود جامعه دانست و با تاکید بر اینکه باید زمینه های فعالیت این افراد در دانشگاه ها و مراکز مختلف تولیدی و صنعتی ایجاد شود، یادآور شد: مسایلی همچون معیشت، درآمد و فرهنگ سازی و ارتقای جایگاه از جمله عناصر مورد نیاز برای فعالیت نخبگان و اساتید دانشگاهی در حوزه های مختلف است که در این زمینه همکاری و تعامل با رسانه ها نقش کلیدی دارد.

رییس دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه این دانشگاه، هر چه در توان داشته باشد برای ترقی و ارتقای جایگاه نخبگان و استادان برجسته به کار می گیرد، از اختصاص ۴۰ هکتار از اراضی تحت مالکیت دانشگاه تبریز برای تامین مسکن استادان خبر داد و گفت: آنچه که امروز دانشگاهیان بیش از مسایل مالی به آن نیاز دارند، حرمت جامعه به آنها است.

نصرالله زاده بهره مندی کشور از نخبگان در عرصه های گوناگون را یکی از رسالت های مهم دانشگاه ها و مراکز علمی برشمرد و با بیان اینکه باید همه صادقانه برای ظهور و بروز استعدادهای نخبه تلاش کنیم، ادامه داد: گستردگی فعالیت دانشگاه ها و انجام تحقیقات و پژوهش های علمی امید را به جامعه تزریق می کند، چون علم ثروت آفرین است و ثروتمندی کشور جز با توسعه دانشگاه ها میسر نخواهد شد.

رییس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه ۲۱۰۰ دانشجو خارجی داریم و اولین دانشگاه در جذب دانشجوی خارجی هستیم، خاطرنشان کرد: برای هر مقطع تحصیلی بین ۲۹۰۰ تا ۷۶۰۰ دلار شهریه دریافت می کنیم.