رکورد جذب اعضای کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی جابجا شد
رکورد جذب اعضای کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی جابجا شد

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی گفت:با استفاده از شیوه های نوین بجای شیوه های سنتی برای جذب اعضای جدید، رکورد بیشترین تعداد اعضای کتابخانه های عمومی استان در سال ۱۳۸۹ به تعداد ۱۱۳ هزار نفر ثبت شده بود که امسال این رکورد جابجا شد.

«اسد بابایی» روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: تعداد اعضای کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در سال گذشته ۷۸ هزار و ۲۳۳ نفر بود.

وی ادامه داد : تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته با رشد بیش از ۲ برابری معادل ۱۰۸ درصد به ۱۶۲ هزار و ۸۰۳ نفر رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی گفت: از هفته کتاب سال گذشته تا هفته کتاب امسال نیز تعداد کتب امانت داده شده با ۷۰ درصد رشد از ۷۲۳ هزار و ۱۱۵ جلد کتاب به یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۸۶۱ جلد رسید.

بابایی، با اشاره به اینکه کتابداران سربازان گمنام جبهه فرهنگی به شمار می روند، ادامه داد: در این مدت به تعداد کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی نیز چهار باب اضافه شد و از ۱۱۳ نهاد کتابخانه به ۱۱۷ نهاد رسید.

وی یادآور شد: این کتابخانه ها شامل کتابخانه خیرساز «سعادتجو » در منطقه مارالان تبریز، کتابخانه سیار مرحوم «نوش آفرین دنیابین» در شبستر، کتابخانه سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» در شهر جدید سهند و کتابخانه استاد کریمی مراغه ای در محله پهرآباد مراغه به مساحت ۴۲۰ مترمربع است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی گفت: در یک هفته گذشته ۱۲ میلیارد ریال برای خرید منابع دانشگاهی و ۱۰ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال نیز برای کتابخانه های استان از نمایشگاه کتاب تبریز کتاب خریداری شد.

بابایی با اشاره به راه اندازی سه پویش اهدای کتاب « نذر کتاب، اهدای دانایی»، «بارش دانایی» و « پویش اهدای کتاب ویژه دانشجویان و اساتید دانشگاهی» از مرداد سال گذشته تاکنون، افزود: مردم با شرکت در این پویش ها تاکنون ۷۶ هزار و ۳۱۴ جلد کتاب به کتابخانه های عمومی استان اهدا کرده اند.

وی بهسازی کتابخانه های یامچی مرند، شهید رجایی عجبشیر، شهید انتظاری هشترود و کتابخانه مرکزی تبریز را از جمله اقدامات این اداره کل اعلام و اظهار کرد: بر این اساس ۷۰۰ مترمربع از فضای داخلی کتابخانه مرکزی تبریز تخریب و بهسازی شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی گفت: در زمان کنونی کتابخانه هوراند در حال توسعه بوده و بهمن امسال یا سال آینده تکمیل می شود و کتابخانه سراب در حال بهسازی بوده و بهمن ماه امسال به پایان می رسد.

بابایی با تاکید بر اینکه تلاش می شود تا پایان سال آینده تعداد کتابخانه های عمومی استان به بیش از ۱۲۰ کتابخانه برسد، ادامه داد: کتابخانه تازه قلعه ملکان با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی، کتابخانه اسکو با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی، کتابخانه ورزقان با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و کتابخانه مرکزی بستان آباد با یک هزار و ۸۰۰ مترمربع و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت بوده و در سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به رویکرد جدید اداره کل کتابخانه های عمومی استان، یادآور شد: در سال گذشته ۶ هزار و ۳۶۱ عنوان برنامه فرهنگی اجرا شده بود که این تعداد تا سال جاری به ۱۰ هزار و ۲۲۳ عنوان رسیده و با ۶۱ درصد رشد مواجه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور طرح «کودک کتابخوان» و «نوجوان کتابخوان» در این استان اجرا می شود، گفت: با اجرای این طرح ها تاکنون ۴۴ هزار کودک و یک هزار و ۳۰۰ نوجوان کتاب یار به عضویت رایگان کتابخانه های عمومی استان درآمده اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه هفته کتاب امسال از امروز آغاز می شود، گفت: در این هفته برنامه های متنوعی تدارک دیده شده که از جمله شامل عضویت رایگان کتابخانه های عمومی و بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب های امانت داده شده است.

بابایی، برگزاری همایش استانی تکریم کتاب و کتابخوانی، افتتاح بخش کودک کتابخانه علامه جعفری در محله محروم احمدآباد تبریز، افتتاح کتابخانه عمومی کریمی مراغه ای و برگزاری نخستین گردهمایی بزرگ کتاب یاران استان را از دیگر برنامه های این هفته اعلام کرد.

وی اظهار کرد: در این هفته همچنین از کتاب های مختلف در کتابخانه های عمومی رونمایی، طرح پویش کتاب خون با همکاری سازمان انتقال خون و دعوت از اعضا برای اهدای خون و طرح کتابت قرآن در کتابخانه مرکزی تبریز، تربیت، استاد شهریار و سردار قاسم سلیمانی شهر جدید سهند اجرا و مسابقه کتابخوانی ۴۴ باور غلط جوانان در مورد اعتیاد برگزار می شود.