رشد هفت درصدی تولید محصولات کشاورزی در منطقه آزاد ارس
رشد هفت درصدی تولید محصولات کشاورزی در منطقه آزاد ارس

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت:تولید محصولات کشاورزی در نیمه‌ اول سال‌ جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در منطقه آزاد ارس هفت درصد رشد داشته است.

مجیدکیانی روز یکشنبه گفت: در شش ماهه اول سال گذشته ۸۵ هزار و ۷۴۲ تن تولیدات کشاورزی داشتیم که این رقم در نیمه نخست سال جاری به ۹۱ هزار و ۳۸۹ تن افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در نیمه‌ اول سال جاری ۱۹ هزار و ۳۲۴ تن محصولات گلخانه‌ای، ۶۱ هزار و ۲۹۱ تن محصولات باغی و زراعی و ۱۰ هزار و ۷۷۴ تن محصولات دامی و شیلات در منطقه آزاد ارس تولید شده است که محصولات باغی در برگیرنده انواع میوه‌های هسته‌دار، محصولات زراعی شامل ذرت، گندم، جو و..، محصولات گلخانه‌ای شامل گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای صادراتی می‌باشد و محصولات دامی را نیز شیر، گوشت و تخم‌مرغ در برمی‌گیرد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پاسخ به این سوال که این سازمان دارای چه برنامه‌هایی برای توسعه کشاورزی است، اظهار داشت: هر زون منطقه آزاد ارس قابلیت‌های خاص خود را دارد و نسبت به ظرفیت آن محدوده، برای توسعه‌اش برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد اما در راستای توسعه متوازن، منطقه آزاد ارس توجه به قابلیت‌های صنعتی، کشاورزی، تجارت و گردشگری را در کنار تکمیل زیرساخت‌های عمرانی در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: در راستای توسعه بخش کشاورزی ضمن احداث بزرگ‌ترین واحد گاوداری و آبزی‌پروری ایران در خداآفرین، عملیات اجرایی ۲ پروژه سرمایه‌گذاری ۲۹ هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد ریالی در زون جلفا اخیراً آغاز شده که شامل احداث مجتمع گلخانه‌ای هیدروپونیک برای تولید انواع صیفی‌جات و ایجاد باغات مدرن کشاورزی می‌باشد که با بهره‌برداری از آن‌ها برای ۸۵۰ فرد به صورت مستقیم و برای بیش از یک هزار و ۶۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد شد.

کیانی با اشاره به اختصاص ۲۴هزار هکتار از اراضی محدوده خداآفرین به توسعه کشاورزی، توضیح داد: در این اراضی به‌سبب شرایط آب‌وهوایی مستعد و وجود زمین‌های حاصلخیز، محصولات متعددی قابل کشت است، اما برنامه ما تولید محصولات اساسی و استراتژیک مثل گندم، جو، ذرت، کلزا، پنبه، یونجه و… باتوجه به نیاز داخلی کشور است تا ضمن مقابله با واردات، مواد اولیه سایر واحدها نیز تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما تنها تولید محصولات کشاورزی نیست، بلکه تکمیل زنجیره ارزش و ممانعت از خام‌فروشی است، در این زنجیره ذرت، جو و یونجه به فروش نمی‌رسد بلکه با انتقال به گاوداری مستقر در منطقه جهت تولید شیر و گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع نهاده‌های دامی در خود منطقه تولید می‌شود اما همان شیر تولیدی نیز به صورت خام عرضه نمی‌شود و هدف تولید انواع لبنیات از آن است. در چنین چرخه‌ای ارزش افزوده به حداکثر می‌رسد و به‌صورت مستمر اشتغالزایی صورت می‌گیرد.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه تمامی تولیدات با هدف تکمیل زنجیره ارزش صورت می‌گیرد، عنوان کرد: کلزا تولید شده در مزارع، روغن‌کشی و بسته‌بندی می‌شود یا مواد اولیه شیلات در مزرعه کشت و در مرکز پرورش ماهی ۱۵۰۰ تنی که اخیرا نیز فاز اول آن به افتتاح رسید مصرف می‌شود و ماهی پس از تولید به‌صورت بسته‌بندی گرم ضمن مصرف داخلی به اروپا صادر خواهد شد.

وی گفت: آنچه در زون خداآفرین منطقه آزاد ارس به‌عنوان قطب کشاورزی و تامین‌کننده امنیت غذایی کشور رخ می‌دهد، کشاورزی پایدار است که زنجیره‌ی آن تکمیل شده و خطری متوجه تامین مواد اولیه واحدها نیست و در جنگ اقتصادی و غذایی، با خنثی‌سازی تحریم‌ها، توطئه‌های دشمنان نافرجام می‌ماند.

منطقه آزاد ارس به مرکزیت جلفا در ۱۳۴ کیلومتری شمال غرب تبریز از چهار ناحیه منفصل تشکیل شده و با بیشتر از ۷۰ هزار هکتار وسعت با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان همسایه است.

در ۲ زون (بخش) صنعتی این منطقه بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی و صنعتی فعالیت می کنند و بزرگترین واحد تولیدات گلخانه ای کشور در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس واقع است.