دستگیری ۳۶ عامل حفاری غیرمجاز در آذربایجان‌شرقی
دستگیری ۳۶ عامل حفاری غیرمجاز در آذربایجان‌شرقی

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون تعداد ۳۶ نفر از عاملان حفاری غیرمجاز در این استان دستگیر شده اند.

سرهنگ کاظم داداشی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به میزان حفاری‌های غیرمجاز شناسایی ‌شده در شهرها، بخش ها و روستاهای آذربایجان شرقی اشاره و اضافه کرد: طی این مدت، ۹ محل حفاری غیرمجاز از طریق پایش‌های محلی و گزارش‌های مردمی شناسایی و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس تجمیع آمار حوزه یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، بیشترین آمار حفاری غیرمجاز و دستگیری عاملان مشارکت‌ کننده در آن متعلق به شهرستان تبریز و سپس به ترتیب شهرستان‌ های اهر، کلیبر، هوراند و خداآفرین است.

داداشی با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از میراث‌فرهنگی در سطح جامعه، گفت: با توجه به اینکه حفاظت و صیانت از مواریث تاریخی وظیفه‌ای همگانی است، لذا لازم است تا تمام آحاد مردم در پیشگیری از وقوع جرایم مرتبط با این مواریث ارزشمند، همراه و همیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به تعدد آثار و ابنیه های تاریخی در آذربایجان شرقی و لزوم حفاظت هر چه بهتر از این آثار متعدد، یگان حفاظت میراث فرهنگی با همراهی نیروی انتظامی استان به‌ صورت مستمر از مکان‌های تاریخی بازدید و با متخلفانی که به ‌صورت پایشی و گزارش مردمی شناسایی ‌شده‌اند، از طریق مراجع قانونی برخورد می‌کند.

آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مناطق تاریخی کشور با بیش از هفت بار سابقه پایتختی، دارای حدود یک هزار و ۸۰۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و هزاران اثر ثبت نشده است.