خطری که در کمین فرزند شماست
خطری که در کمین فرزند شماست

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه ریشه کنی فلج اطفال به معنای تمام واکسیناسیون علیه این بیماری نیست، گفت: واکسیناسیون فلج اطفال باید تا سال‌های سال ادامه یابد زیرا ویروس‌ها مثل سایر موجودات زنده می‌مانند و احتمال بازپدیدی و درگیری را دارند.

سیمین خیاط‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سالیان سال است که واکسن‌ها در زندگی انسان‌ها وجود دارند و منجر به حذف و ریشه‌کنی بسیاری از بیماری‌ها شده‌اند. امروزه واکسن‌های مختلف برای بیماری‌هایی چون فلج اطفال، سل، کزاز، دیفتری، آنفلوآنزا، سرخک و سرخچه مادرزادی در سنین مختلف تزریق می‌شوند که همگی یا در مرحله حذف و یا در مرحله ریشه کنی قرار دارند.

وی ادامه داد: زمانی از هر ۶ بارداری یک زن شاید سه فرزند سالم هم به دنیا نمی‌آمد و وقتی نوزادی به دنیا می‌آمد در همان سال‌های ابتدایی به بیماری مبتلا شده و فوت می‌کرد اما امروزه مادران زیر سایه واکسیناسیون مادر و کودک، یک بار باردار می‌شوند و همان یکی هم سالم است. زمانی هپاتیت مزمن شیوع داشت اما اکنون مادران باردار بررسی می‌شوند تا نگذاریم کودکان متولد شده به هپاتیت مبتلا شوند.

خیاط‌زاده با اشاره به ریشه‌کنی بیماری فلج اطفال با استفاده از واکسن طی سال‌های اخیر، افزود: اکنون ممکن است برخی از افراد کهنسال هنگام راه رفتن لنگ بزنند که این امر به خاطر ابتلا به بیماری فلج اطفال در کودکی آنهاست اما الان ابتلای جدید به فلج اطفال در کشور وجود ندارد البته این موضوع به منزله این نیست که هیچ فردی و کودکی به فلج شل مبتلا نمی‌شود بلکه چنین مواردی وجود دارد مثلا ممکن است یک کودک به صورت ناگهانی فلج شود که مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد و نشان می‌دهد که ناشی از مشکلات عضلانی یا عصب است و به دنبال ابتلا به ویروس فلج اطفال، فلج نشده است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که به فلج شل مبتلا می‌شوند، دائما در بیمارستان‌ها نمونه‌گیری شده و به آزمایشگاه تخصصی فرستاده می‌شوند و نتایج تمام آنها از نظر فلج اطفال در نهایت منفی گزارش می‌شود و علل دیگری برای فلج افراد وجود دارد.

خیاط‌زاده با بیان اینکه ریشه‌کنی فلج اطفال به معنای تمام واکسیناسیون علیه این بیماری نیست، گفت: واکسیناسیون فلج اطفال باید تا سال‌های سال ادامه یابد زیرا ویروس‌ها مثل سایر موجودات زنده می‌مانند و احتمال بازپدیدی و درگیری را دارند و باید در این زمینه افراد را تا مدت‌ها در سطح ایمنی قابل قبولی نگه داریم.

وی یادآور شد: دومین دلیل تداوم واکسیناسیون فلج اطفال نیز مربوط به مراودات با کشورهای دیگر است. برخی بیماری‌ها به صورت بومی در کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه وجود دارد که احتمال ورود به کشور را دارند مثلا در افغانستان بیماری‌های فلج اطفال و سرخک شدید است. به دلیل تردد اتباع خارجی به کشور مجبور به تداوم واکسیناسیون هستیم تا بیماری به جمعیت ما انتقال نیابد. این موضوع در حدی مهم است که هنگام ورود اتباع خارجی به کشور در مرز سابقه واکسیناسیون آنها بررسی می‌شود و در صورت عدم تکمیل برخی واکسن‌ها، به صورت رایگان تزریق واکسن انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به بیماری‌هایی که به مرحله حذف رسیده‌اند، متذکر شد: بیماری‌هایی چون کزاز، سرخک، سرخچه مادرزادی و سیاه سرفه حذف شده‌اند. تعریف حذف بیماری متفاوت از ریشه‌کنی است. در بیماری‌های حذف شده امکان بروز بیماری به صورت نادر و مثلا یک مورد در طول یک سال وجود دارد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به شیوع دوباره بیماری سرخک در سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: این موضوع دقیقا زمانی اتفاق افتاد که بیماری سرخک در کشورهای همسایه به صورت اپیدمی بود و به خاطر ورود افراد خارجی به کشور ما موارد مثبت سرخک دیده شد اما چون پوشش واکسیناسیون بیماری‌ها تقریبا بالای ۹۵ درصد است، توانستیم سلامتی مردم را در مقابل ورود میکروب‌ها در کشور تامین کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری ۲۴ تا ۳۰ آوریل به عنوان هفته واکسیناسیون جهانی، گفت: خانواده‌ها باید نسبت به تزریق واکسن کودکان خود حساس باشند و حتما از ما مطالبه کنند. خوشبختانه در اغلب موارد نگذاشتیم که کمبودی از بابت واکسن کودکان وجود داشته باشد و اگر کمبودی بوده فقط در موارد نادر، تزریق واکسن کودکان را به یک هفته بعدی موکول شده است.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز ابراز کرد: تمام واکسن‌های وارداتی و بومی به طور کامل و حتی در زمان بحرانی کرونا هم تامین کرده و نگذاشتیم کمبودی احساس شود.

وی با گذری بر بحث واکسیناسیون کرونا در کشور، بیان داشت: تاریخ ۲۱ بهمن ۹۹ زمان شروع واکسیناسیون کرونا در کشور بود و بیشترین گروه‌های سنی واکسیناسیون نیز از اردیبهشت تا شهریور و مهر سال ۱۴۰۰ انجام گرفت و در این مقطع با وجود این‌که فصل تابستان را داشتیم با یک پیک بالای بیماری مواجه شدیم اما بعد از آن پیک‌های شدیدی از بابت کرونا نداشتیم و این موضوع در سایه واکسیناسیون و پوشش بالای آن در کشور و استان بود که تقریبا جزء استان‌های اول در این زمینه بودیم.

وی با بیان اینکه رفع بحران کرونا زیر سایه واکسیناسیون است، گفت: هر کشوری از جمله ایران که توانسته درصد بالای پوشش واکسیناسیون کرونایی را داشته باشد، کنترل بیماری را به خوبی انجام داده است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص عوارض واکسن کرونا، ادامه داد: به عنوان عضوی از تیم‌های پزشکی اعلام می‌کنیم که هر ماده خارجی از جمله واکسن و دارو و حتی جراحی و هر کاری که برای حفظ سلامتی بر روی یک نفر انجام می‌گیرد، حتما عوارضی دارد اما مردم باید بدانند که عارضه به دنبال تزریق واکسن یا دارو آنقدر کم است که قابل چشم پوشی در مقابل فواید واکسن و دارو است.

وی خاطرنشان کرد: هنگام تزریق واکسن اعلام می‌کنیم که عوارضی دارد اما تعداد و شرایط عوارض که معمولا خفیف هستند مثل تب، بدن درد و علائم عمومی خستگی گذرا بوده و عوارض اساسی مثل لخته شدن و …بسیار کم پیش می‌آید.