جذب ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی در آذربایجان شرقی
جذب ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی در آذربایجان شرقی

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت:۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی در استان جذب کردیم و تا پایان سال چهار پروژه مهم در شهرستان‌های استان به بهره برداری خواهند رسید.

سیدمحمدحسین بلاغی روز یکشنبه در نشست خبری به منظور تشریح برنامه‌های ایام الله دهه فجر و عملکرد یکسال گذشته این اداره کل افزود: انقلاب اسلامی تنهاترین، معروف ترین و مهم‌ترین انقلاب فرهنگی و عقیدتی در طول تاریخ است و مبنای اصلی آن، فرهنگی و عقیدتی است و حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز از همین مبنا شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: وظیفه فرهنگ و ارشاد رشد فضایل فرهنگی و اجتماعی است، هر وقت این مهم به طور کامل انجام شد آن وقت می‌توانیم عنوان کنیم که در کارهایمان موفق بودیم.

وی بیان کرد: کارکرد اصلی ارشاد در حوزه فرهنگی و هنری، تنظیم گری است در واقع اداره کل ارشاد، فرهنگ را به دست صاحبان اصلی فرهنگ که همان مردم هستند سپرده است.

وی با بیان اینکه هر وقت حوزه فرهنگی و هنری و حتی هویتی را به مردم واگذار کرده‌ایم، موفق شده‌ایم، گفت: عقبه مردمی در این حوزه بسیار توانمند است و ارشاد در این روش، نقش مکملی، دارد.

وی ادامه داد: در حوزه عمرانی به سمت تحول رفتیم و بسیاری از پروژه‌هایی را که سال‌ها زمین مانده بود احیا کرده و در این راستا ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی در استان جذب کردیم و تا پایان سال چهار پروژه مهم در شهرستان‌های استان به بهره‌برداری می‌رسانیم.

وی خاطرنشان کرد: ساختمان ملکان در حال اتمام است، سالن هشترود نیز احیا شده و عملیات عمرانی آن جریان دارد و مجتمع‌های فرهنگی و خانه فیلم آذرشهر و هریس نیز در هفته هنر انقلاب بهره برداری می‌شوند.

وی افزود: ساختار بیرونی مقبره الشعرا نیز پس از ۱۱ سال بلاتکلیفی، با کمک و همیاری شهرداری تبریز سر و سامان یافته است.

بلاغی افزود: در سه ماه آینده ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر به پروژه‌های فرهنگی تزریق می‌شود اما برای اتمام طرح ساماندهی مقبره الشعرا، بیش از سه هزار میلیارد ریال نیاز است.

وی با اشاره به بازسازی مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن تبریز، عنوان کرد: چند برابر اجاره‌ای که از محل اجاره دادن این مکان گرفته‌ایم برای بازسازی این مجموع هزینه شده و کار در این مجموعه زیاد است.

وی از مردمی سازی فرهنگ به عنوان یکی از اقدامات مهم در این دولت نام برد و گفت: در همین راستا، ۵۲ طرح کلان فرهنگی را به مردم سپردیم و ۸۰ درصد اعتبارات جذب شده را به موسسه‌های مردمی برای تولید محتوا و برگزاری جشنواره‌ها پرداخت کردیم.

بلاغی ادامه داد: نمایشگاه کتاب تبریز را پس از چهار سال وقفه احیا کردیم اشاره که برگزاری این نمایشگاه پس از کرونا به صورت ملی، در هیچ استانی اتفاق نیافتاده و این کار بزرگی در عرصه فرهنگ و کتاب بود.

وی بیان کرد: طی سال جاری ۳۸ مجوز فعالیت برای رسانه‌های تازه تاسیس استان صادر کرده‌ایم در این مدت، مجوز ۶۹ نمایندگی و سرپرستی صدور یا تمدید شده است و صدور مجوز چاپ کتاب نیز در ۱۰ ماه سال جاری ۱۵ درصد نسبت به کل سال گذشته بیشتر شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۳۱ هزار و ۹۳۴ نفر به سینما رفتند در حالیکه این تعداد از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۶۱ هزار نفر بوده که نشانگر رشد ۷۰ درصدی است و از لحاظ فروش نیز، بیش از ۲.۳ برابر بیشتر شده است.

بلاغی با بیان اینکه در حوزه کنسرت و اجرای صحنه‌ای نیز ۶۵ درصد رشد کرده‌ایم، افزود: سال قبل ۱۴۹ هزار نفر و در ۱۰ ماه سال جاری ۲۴۶ هزار نفر از نزدیک به تماشای کنسرت نشستند همچنین در حوزه نمایش نیز نسبت به سال قبل ۲۷درصد رشد داشته‌تیم و استقبال به این هنر در آذربایجان شرقی بیشتر شده است.

بلاغی با اشاره به حمایت‌ها از هنرمندان، اظهار کرد: بر این اساس تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر، ۲۱ درصد بیشتر و ۷۵۰ نفر در سال جاری به تعداد اعضای این صندوق اضافه شده است و در مجموع سه هزار و ۲۰۰ نفر از طریق این صندوق بیمه هستند.

وی ادامه داد: ۲۵ نفر از استان نشان درجه یک هنری دارند که تا پایان سال جاری، شش تا هفت نفر به این تعداد اضافه و از مزایای خاص این نشان برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره  به برنامه‌های این اداره کل برای گرامیداشت ایام دهه فجر، گفت: چهار جشنواره ملی فیلم فجر، موسیقی فجر، هنرهای تجسمی و شعر فجر به میزانی آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم آپاراتچی در ۱۵ بهمن آغاز می‌شود و تا ۲۲ بهمن در سه پردیس سینمایی تبریز ادامه خواهد داشت در این جشنواره سه فیلم با موضوعات مرتبط با استان شامل آپاراتچی، معجزه پروین و شور عاشقی به همراه ۱۱ فیلم دیگر در پردیس‌های سینمایی اکران می‌شود.

بلاغی گفت: اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی نیز ۲۵ بهمن برگزار می‌شود و نفرات برتر از بین ۳۸۰ اثری که برای داوری به تهران ارسال شده است، انتخاب و معرفی می‌شوند.