حجم آب سد ستارخان اهر ۵۰ درصد کاهش یافت
حجم آب سد ستارخان اهر ۵۰ درصد کاهش یافت

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- فرماندار شهرستان اهر با ابراز نگرانی از کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی سد ستارخان اهر نسبت به سال گذشته به دلیل خشکسالی، گفت: این به منزله زنگ خطر بحران آب در شهرستان است.

ابوالفضل غنی زاده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با بیان اینکه وضعیت منابع آبی به هیچ وجه خوب نیست، اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها میزان ورودی آب به مخزن سد ستارخان ۲۸ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: طبق گزارش امور آب، در مخزن سد ستارخان اهر تنها پنج میلیون مترمکعب آب قابل استفاده وجود دارد و به دلیل کاهش بارندگی‌ها منابع آبی مصارف بخش کشاورزی تامین نشده است و شهرستان اهر در زمینه خشکسالی و کاهش منابع آبی در بین شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی رتبه نخست را دارد.

فرماندار اهر با انتقاد از عدم ترمیم خط انتقال آب از سد ستارخان به تصفیه‌خانه آب شرب تاکید کرد: تلفات منابع آبی از خط انتقال آب به تصفیه‌خانه آب شرب که ۲ میلیون مترمکعب هدر رفت آب را نشان می‌دهد، نگران‌کننده است و شرکت آب و فاضلاب باید برای جلوگیری از تلفات منابع آبی در شبکه آب‌ رسانی شهر و از سد ستارخان اهر تا تصفیه‌خانه برنامه‌ریزی و اقدام کند.

وی با بیان این‌که آبیاری فضای سبز شهری با آب شرب ممنوع بوده و شهرداری اهر مکلف است از چاه‌های در اختیار برای آبیاری فضای سبز استفاده کند، گفت: آب و فاضلاب در گزارشی اعلام کرده که شهرداری اهر با ۴۵ انشعاب غیرمجاز فضای سبز شهری را آبیاری می‌کند؛ در صورتی که می بایست انشعابات غیرمجاز تعیین تکلیف شده و از آب چاه برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده شود.

فرماندار اهر از برنامه‌ریزی شهرداری اهر برای تجهیز بخشی از فضای سبز شهری به سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی خبر داد و افزود: با نظر کارشناسان، طرح تجهیز بخشی از فضای سبز شهری به سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی بررسی شده و با اجرای این طرح، مصرف ۸۰۰ هزار متر مکعبی آب در فضای سبز کاهش می یابد.

وی با تاکید بر این‌ که مدیریت آب و فاضلاب شهرستان اهر در اجرای مصوبه کاهش مصرف آب توفیقی نداشته است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف آب شرب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش نداشته، با این‌حال بخش صنعت هفت درصد در مصرف آب صرفه‌ جویی کرده است.

فرماندار اهر خطاب به بخشداران و مدیران جهاد کشاورزی و امور آب شهرستان اهر تاکید کرد: وضعیت منابع آبی را هر چه سریع تر به شوراها، دهیاران و کشاورزان و روستاییان تشریح کنید.

وی افزود: مطالعات سد کچری‌ چای طبق گزارش ارسالی به شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی به اتمام رسیده و با توجه به شرایط بحرانی منابع آبی، احداث سد کچری‌چای به‌عنوان منبع جایگزین آب شرب شهرستان اهر باید از طریق استانداری و شرکت آب منطقه‌ای استان از وزارت نیرو پیگیری شود.

فرماندار اهر با اشاره به اینکه وخیم‌ترین وضعیت کاهش منابع آبی در بین سدهای آذربایجان‌شرقی، مربوط به سد ستارخان است، گفت: پوشش برف در حوزه آبریز سد ستارخان اهر با وسعت ۹۹۷ کیلومتر مربع نسبت به سال گذشته ۶۱ درصد کاهش یافته است در حالی که پوشش برف در حوزه آبریز سایر سدهای استان وضعیت بهتری نسبت به سد ستارخان دارند.

سد ستارخان در ۱۵ کیلومتری غرب شهر اهر، در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و روی رودخانه‌ اهرچای احداث شده است، این سد علاوه بر تامین آب شرب شهرستان اهر، ظرفیت آبیاری بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست خود را دارد.