تقدیر از برترین کتابخوانان و اهدای کتاب به مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی
تقدیر از برترین کتابخوانان و اهدای کتاب به مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی

تهران - بامدادفردا- تقدیر از برترین اعضای کودک و نوجوان کتابخوان و اهدای کتاب به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی همزمان با بیست و هفتمین هفته کتاب از اخبار امروز کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان است.

به گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۸۳ نفر از برترین اعضای کودک و نوجوان کتاب‌خوان کانون هم‌زمان با بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی (۲۳ تا ۳۰ آبان) معرفی و تقدیر شدند. در مرحله نخست این برنامه که با هدف توسعه و ترویج کتاب­‌خوانی در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد، ۲۰ نفر از اعضایی که بیشترین تعداد کتاب را از اول مهر ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ امانت گرفته بودند به اداره‌های کل استان‌ها معرفی شدند.

پس از آن، کارشناسان استان‌ها بر اساس شاخص‌هایی همچون حضور فعال و مستمر عضو در مرکز، جلسات بحث و گفت‌وگوی کتاب، فعالیت در رابطه با ترغیب دیگر اعضا به کتاب و کتاب‌خوانی، ثبت مطالعات خود در دفتر یا وبلاگ و… کتاب­‌خوانان برتر استان را معرفی کردند. طبق بررسی کارشناسان استان‌ها، ۵ نفر عضو کتاب‌خانه و یک نفر عضو دارای نیازهای ویژه آن از هر استان معرفی شد که در مجموع ۱۸۳ کودک و نوجوان برتر کتاب‌خوان از کل کشور در هفته کتاب و کتاب‌خوانی توسط معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیر شدند. این برنامه با هدف ایجاد وحدت رویه، افزایش تاثیرگذاری و شورآفرینی با شعار آینده ساختنی است در مراکز سراسر کشور برگزار شد.

معرفی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های راه‌یافته به مرحله پایانی جشنواره قصه‌گویی 

مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های راه یافته به مرحله پایانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند. هیات انتخاب جشنواره بین‌المللی قصه‌­گویی در بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها از میان آثار برگزیده ۳۱ استان کشور، ۶ قصه­‌گو را برای حضور در مرحله پایانی برگزیدند.

هیات انتخاب این دوره از جشنواره با بررسی آثار قصه‌گویان برگزیده، اشرف ابراهیمی از یزد، شهربانو الوندی از خراسان جنوبی، زهرا رضایی‌طرحانی از بوشهر، فاطمه سیدرضایی از قزوین، مسعود شاهنگی از اصفهان و محمد کارگرشورکی از یزد را به عنوان شش برگزیده این مرحله معرفی کردند. در این بخش آثار دریافتی شامل مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایی بود که پس از رقابت صحنه‌ای در جشنواره‌های استانی موفق به کسب رتبه‌ برگزیده استانی شده بودند. مرحله پایانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر در تهران، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

اهدای کتاب به کودکان مناطق زلزله‌زده میانه و سراب

کتاب‌خانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور در مناطق زلزله‌زده سراب و میانه به کودکان و نوجوانان این مناطق به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی کتاب اهدا کردند. همچنین کتاب‌خانه‌های سیار در مناطق زلزله‌زده ضمن اهدای کتاب و نوشت‌افزار، فعالیت‌های متنوع فرهنگی هنری مانند اجرای مسابقه، کتاب‌خوانی، شعرخوانی، کارگاه ادبی، کاردستی و کارگاه‌ه نقاشی را با حضور کودکان و نوجوانان این مناطق اجرا کردند.

این فعالیت‌ها در قالب طرح امداد فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نام پیک امید با شعار حال خوش خواندن و با هدف تقویت روحیه کودکان و نوجوانان این مناطق به اجرا درآمد. این فعالیت‌ها در بیش از ۲۰ روستا در مناطق زلزله‌زده با همراهی کتاب‌خانه‌های سیار کانون استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل انجام شده است.

ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب در مراکز کانون شهرهای مختلف

مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف از جمله پارس‌آباد اردبیل، دلند استان گلستان، بیرجند، قزوین، ایلام، بجنورد، اراک، قم، ساری و دیگر شهرها به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با توجه به شعار حال خوش خواندن اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلفی در این زمینه کردند. به مناسبت بیست‌وهفتمین هفته کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌های مختلفی از قبیل جشن کتاب، نشست ادبی دو پنجره و نقد کتاب، تجلیل از کتاب‌خوانان، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و مهرواره با حضور نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان در مراکز فرهنگی‌هنری کانون در حال برگزاری است.